Nekromanti Tekniskt dravel

Krille

Super Moderator
Jag lade just märke till en intressant sak. Jag kör Opera som webbläsare. I Opera kan man tala om vad vilken webbläsare som Opera ska rollspela gentemot servern. Och jag upptäckte just följande:

Om Opera säger sig vara Opera så har jag inga problem med att skriva meddelanden, men jag kan inte ladda upp filer.

Om Opera säger sig vara Mozilla 4.72 eller tidigare (ner till 4.0) så kan jag ladda upp filer, men bara ungefär var femte postning fungerar eftersom servern tror att alla fält inte är ifyllda. Efter tre till fem försök brukar servern hitta de förlorade fälten och gå med på inlägget.

Om Opera säger sig vara Mozilla 5.0 så kan jag inte ens förhandsgranska filer, eftersom servern alltid tror att fälten saknas.

Om Opera säger sig vara MSIE 5.0 eller senare så brukar det gå, men det krävs fler försök än när den låtsas vara Mozilla 4.72.

Så skulle någon kunna tala om för utvecklarna att Opera faktiskt också kan ladda upp filer?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
OT: webbdesign...

Jag upphör aldrig att chockeras av den djupa tragik som området webbdesign utgör... Det känns som folk tappat alla de mysiga nyskapande idéerna som nätet var baserat på (öppenhet, standardprotokoll m.m.) för att få det hela att mera likna de bristfälliga medier som innehållsproducenter var vana vid. Usch...

(ledsen att detta inte har ett jota med ämnet att göra... :)

Gardener

Champion
Alla mystiska fel förutom att Opera som Opera inte kan ladda upp filer känns som att Opera faktiskt inte emulerar webbläsarna korrekt och att den buggar.

Att Opera inte känns igen vid uppladdning av filer är en standardmiss som många gör, mest av gammal hävd antagligen. Då MSIE3, som inte kan ladda upp filer, var vanlig så var det praktiskt att inte tillåta den att göra det heller för att inte några missförstånd skulle behöva uppstå. Då de allra flesta webbläsare i dagens läge kan hantera att ladda upp filer så borde det inte vara något problem att inte ta hand om det.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

chrull

Stockholm Kartell
*Ähum!*

Webbdesign?

det här är inte webbdesignens fel.. det är webteknikens.. STOOOR skillnad..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Krille

Super Moderator
"Alla mystiska fel förutom att Opera som Opera inte kan ladda upp filer känns som att Opera faktiskt inte emulerar webbläsarna korrekt och att den buggar."

Tja, den kan i alla fall emulera andra webbläsare. Buggigt eller inte, det är mer än vad MSIE och NS klarar av. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Totalt irrelevant [OT - vad trodde ni?]

"Det är som att skylla krig på att det finns vapen"

- I fail to see what the amusing part is.. Håll med om att avsaknad av vapen åtminstone försvårar krigen och skadar färre. Resonemanget att 'det är inte vapen som dödar' är att spela NRA rätt i händerna. Undra varför det är väldigt mycket dödskjutningar i USA.. *hmm*.

//MiDNiGHT.

Vindhand

Myrmidon
Re: Totalt irrelevant [OT - vad trodde ni?]

- I fail to see what the amusing part is.. Håll med om att avsaknad av vapen åtminstone försvårar krigen och skadar färre. Resonemanget att 'det är inte vapen som dödar' är att spela NRA rätt i händerna. Undra varför det är väldigt mycket dödskjutningar i USA.. *hmm*.

Precis som det fanns krig innan det fanns kanoner försökte webbdesigners layouta med teknologi som inte var det minsta ämnad för detta. Det är krigens fel att det finns vapen snarare än vapnens fel att det finns krig. Jag tror nog det är mycket vanligare att folk tänker "jag vill uppnå X vilka verktyg har jag?" än "nejmen titta, jag har verktyg Y, vad för kul kan jag göra med det?"

hatten

Swashbuckler
Re: *Ähum!*

Har ingen aning om varför du börjar skylla eller skriva konstiga saker om vapen så jag gör väl likadant skriver en totalt OT NO FO eller vad det nu heter om vapen och deras sociala plats i samhället eller något Ä va fan jag börjar skriva och ser var texten tar mig...

Tja om de i USA hade begränsat vapen tillgången för folk vanliga hederliga svenson och ohederliga så hade mängden vapen minskat på gatan så även hos de illegala krypen..

gäng verksamheten hade varit lika stor som vanligt men alternativa vapen skulle snart tillverkas ( Knivar spiklubbor )
Men antalet dödskjutningar skulle minska så småningom..

Nä tillgången till vapen kan öka den totala skadan som en krigs dåre kan göra.
Men du har rätt man kan inte skylla krig på vapen..
Krig till och med gängkrig kan bara skyllas på människor men skadan som de krigande kan göra kan skyllas på vapen ja.
Fast då går vi in på farliga ämnen det nämligen så att DE folk som VILL ha krig kommer försöka skaffa de ruggiaste farligaste vapnen de kan och det gör att även de som INTE vill ha krig måste skaffa sig vapen för att försvara sig emot de som har vapen och VILL ha vapen och vi har en ond cirkel..
I gatunivå kan det begränsas genom skarpa vapen lagar för civila personer genom ökad polisversamhet som arresterar de som bryter mot lagen och genom fängelse som fungerar som en omskolnings gestalt istället för ett straff lagerlokal. ( Genom bildning kan man öka chansen till att "brottslingen" kan få lagliga jobb och därmed tjäna samhället )
Problemet med brott är att många brottslingar ÄR offer för samhället och de vänder sig till brott för att det är enda sättet att överleva i de samhälle de har vuxigt upp i de tror sig inte ha en möjlighet till lagliga jobb och laglig verksamhet och börjar skylla ifrån sig när de bryter mot lagen.
Specielt märkbart är det i fattiga områden i USA men även här i svea där barn växer upp med arbetslösa föräldar överfyllda skolor och gäng på gatorna de enda folk de ser med pengar är de som bryter mot lagarna och en ond cirkel skapas.
De börjar snart se polisen som en fiende som försöker hindra dom från att tjäna pengar..
Vad gängmedlemmarna igentligen borde göra istället för att slåss emot varandra så borde de gemensamt slå sig ihop med varandra och göra uppror emot staten och regeringarna som genom att svika barnen skapar den situationen där gäng och generationer av arbetslösa lågavlönade kan uppstå...

( Företagarna i EU vill att ett samhälle ska ha en hög arbetslöshet det tjänar många företagar på genom att de får då makt över sina anställda som ej vågar protestera emot löner och dåliga avtal och genom att det alltid finns en stor pol av folk som är villiga att arbeta hårt för små ören så ökar de sina egna vinster.. )

Så vart kommer vapnen in i detta ?
Jo genom att det finns stora gäng av våldsamma misnöjda unga män/kvinnor som tillbringar sin tid med att bryta emot lagen ihop om att tjäna pengar så finns en lokal marknad för vapen och använding av vapen i självförsvar emot de andra gängens vapen.
Sen de oskyldiga som blir dödade av gängens vapen kommer vilja hämd och ett hårdare samhälle skapas där rättvisa bytt ut emot hämd och gängen som redan är fattiga ohc outbildade ser ytterligare vapen och ytterligare isolering ifrån andra gäng och lagen som enda lösningen och vi har en OND cirkel.....

Så vapen Kommer med andra ord alltid att finnas på gatorna OM vi inte först börjar med att lösa upp de fattiga gäng områdena ge de fattiga en möjlighet att få arbeten eller skapa ett eget arbete först då de har en möjlighet till pengar och lagligt liv så kommer gäng verksamheten minskas och behovet av vapen på gatorna att minska och våldet minskas i samma grad.
Detta är ett jobb som tar generationer och kräver att hela samhället struktur ändras.
Här i Svea håller vi nu på att skapa grunden till ett samhälle där stora fattiga områden skapas där gängverksamhet och våld blir till en vardag i de stora städerna.
Redan idag kan fattiga områden ha dåliga skolor överfyllda av elever som nekas en god utbildning och därmed en laglig framtid dessa kommer att bli bittre och många inte alla kommer att söka sig till gäng som bryter emot lagen.
Våra politiker accepterar den Europiska ekonomiska strukturen DÄR fattigdom är en acceptabel del av verkligheten.
Man kan undra över deras mäniskosyn tyvär finns det allt för många "moderater" som anser att pengar har ett större värde än ett liv..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Vindhand

Myrmidon
Ännu mera OT

Våra politiker accepterar den Europiska ekonomiska strukturen DÄR fattigdom är en acceptabel del av verkligheten.

Bättre att acceptera verkligheten som den är och arbeta för förbättringar än att driva runt i ett rosa töcken av ökande stadsskulder och höjda skatter som var så populärt innan EU :)

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ännu mera OT

...därmed satte vi punkt för debatten här och flyttar den till ett lämpligare forum (finns det månne något som passar på www.riksdag.se?). Mer politik och jag låser tråden och smälter nyckeln.

/Azagthoth