Nekromanti Tekniskt jockel Opera 7.11

Krille

Super Moderator
Det verkar som att Opera 7.11s <td> ärver textjusteringen från en omgivande <center> (är inte <center> utgående ur HTML-standarden?>) om inte det finns ett explicit align-värde satt i <td>n. Det gör att det ser milt sagt förjävligt ut i princip överallt utom i listan över inlägg på ett visst givet forum.

Se även bifogad bild.

Gardener

Champion
Jo, det är ett känt fenomen som jag har struntat högaktningsfullt i, eftersom alla andra tolkar html-standarden annorlunda för ärvning av attribut.

Nån dag när jag känner att jag har lust ska jag sätta ut explicita align-värden i de påverkade cellerna, men det ligger ganska långt ner på min todo-lista.

Och, jo, center finns inte med i standarden sen 4.0 om jag inte minns fel, alla browsers tolkar den dock som de alltid har gjort och är i många fall det bästa sättet att lösa det på, om man vill att det ska funka lika i nya såväl som gamla browsers.

Tillägg: Måste ju säga att just inläggssidan såg ganska gullig ut som centrerad. =]

Krille

Super Moderator
"Jo, det är ett känt fenomen som jag har struntat högaktningsfullt i, eftersom alla andra tolkar html-standarden annorlunda för ärvning av attribut. Nån dag när jag känner att jag har lust ska jag sätta ut explicita align-värden i de påverkade cellerna, men det ligger ganska långt ner på min todo-lista."

Jahopp. Då får jag fortsätta att köra i 7.03.

Såvida du inte vågar lita på att jag skulle få tid över för att sätta in de där align-värdena nån gång... :gremwink:

Kimon

Swordsman
Pul med stylesheet

I min Linux-installation av Opera 7.11 så finns det ett directory som heter '/usr/share/opera/styles/user'. Misstänker att det finns något liknande i Windowsvärlden.

I detta directory finns en fil som heter disabletables.css. Om man kopierar den till ett nytt namn (exempelvis rollspel.css) och tar bort lite rader så forumet återigen ganska acceptabelt ut.

Lösningen är m.a.o. att ta bort alla indenterade rader ur rollspel.css utom en... den som börjar med text-align....

Välj sedan att använda ditt nya style-sheet genom File->Preferences->Page Style och.....

Rocka loss! :gremcool:

Gardener

Champion
Re: Pul med stylesheet

Tack för det tipset, verkar inte vara så svårt, men jag misstänker också att tabeller som ska vara centrerade istället blir vänsterjusterade vilket är lite tråkigt. Naturligtvis ska man dock inte behöva göra någonting lokalt för att en sida ska fungera egentligen, så jag ska försöka ta mig tid att fixa det nån gång. Men det kan dröja, så tills dess är det ju ett bra förslag om man vill köra senaste Opera.

Gardener

Champion
Jag utnyttjade Operas egenhet mot sig själv och fixade alla centreringsproblem med endast två små ändringar så nu borde det se bra ut på alla ställen. Tog öven hem Opera 7 själv och kollade upp det, men alla fonter i guit såg helt bedrövliga ut så till den grad att det var oläsligt så jag orkade inte göra så noggrann koll, men det såg vettigt ut på alla sidor iaf.

Troberg

Sinister eater
Har testat på allvar nu...

...och det funkar perfekt.

Nu kan jag äntligen dumpa IE för gott!