Nekromanti Tekumel i Der Spiegel

vandraren

Swordsman
Artikeln handlar allmänt om Tekumel och Barker. De beskriver hur spelet uppstod med Barker som SL varje torsdag i hans källare. De kallar Barker för den bortglömde Tolkien, pga den mycket detaljerade spelvärlden bestående av hundratals publikationer. De pratar även om att spelet aldrig blivit komersiellt framgångsrikt, antagligen för att kulturerna är för okända för vanliga västerlänningar som hellre spelar i eurocentriska medeltidsvärldar med inspiration från germansk och nordisk mytologi, typ Tolkien.

Arfert

Facit
ska ta en titt... Der Spiegel är för övrigt Tysklands "tyngsta" tidskrift, som ett mer seriöst och tjockare Newsweek eller Time Magazine...ungefär...

Storuggla

Champion
"De kallar Barker för den bortglömde Tolkien, pga den mycket detaljerade spelvärlden bestående av hundratals publikationer."

Och de skapade båda fullt funktionabla språk till sina påhittelser. Fiffiga gubbar.

"De pratar även om att spelet aldrig blivit komersiellt framgångsrikt, antagligen för att kulturerna är för okända för vanliga västerlänningar som hellre spelar i eurocentriska medeltidsvärldar med inspiration från germansk och nordisk mytologi, typ Tolkien."

Tekumel är det där spelet som ett bolag släpper en gång och sedan konkar då ingen köper det. Trots att det brukar ha bröst.

Storuggla, lyssnar på tjocka republikaner

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Poängös anekdot om Tékumel

Det första rollspel jag såg någonsin var Empire of the Petal Throne. Detta var i början 1977 på krigsspelsföreningen GKF i Göteborg. Någon hade med sig EPT-boxen och jag frågade vad det där var. Han försökte förklara, men lyckades. Jag förstod helt enkelt inte vad man sysslade med när man spelade: grottkomplex att utforska och fula illos på monster.

Ett par månader senare fick jag spela D&D och då begrep jag.