Nekromanti telegraf

Hobbe

Veteran
Vad har ni andra spelare för riktlinje vart efter det kostar att telegrafera? jag själv anser att det borde kosta ungefär 1 dollar per tillfälle. visserligen låter det kanske lite dyrt att betala en halv dags lön för att telegrafera. Men det är en ny teknik och någon måste ju betala telegrafistens lön och dem stackarna som snickrar upp och underhåller telegrafist stolparna. Om någon vet det "äkta priset" så vore det roligt att veta.

Red Dust

Veteran
Telegraferingskostnader

Jag själv hade frågan inne för ett tag sedan, och A&T tyckte att man skulle ta 1c/bokstav i meddelandet om man ville vara noggrann.

M.v.h

Red Dust.

Hobbe

Veteran
Har en klurig sak till

Tackar för svaret. Då blir det med andra ord nästan en dollar i alla fall för mina spelare.

Tänkte på en sak med gruvdrift, i western-boken så står alla exempel med gruvdrift med guld. Mina RP har fått tag på en silvergruva och tänkte anställa gruvarbetare att jobba i den.(De kan själva inget om malmer och gruvor) under utrustning står det att guld har ett värde på 62,50 dollar per 0.1 kg och silver 4,00 dollar per 0.1 kg så då har jag tagit och gjort som så att dela värdet på silvret som gruvarbetaren får ut med 15,5 för att få ut värdet på silver. exempel: gruvarbetare har 15 i gruvdrift slår 10 15+10=25. arbetarens kvalitetslag blir då 16 plus ett slumpmässigt slag som då blir 10. 16*10=160 =1,6 dollar per dag, gruvan har normala ådror. 1,6 dollar per dag är vad det skulle ge om det var en guldgruva. så då delar jag det med 15,5 (guld har ju ett värde på 15 gånger mer) för att få fram värdet i silver 0,1 dollar per dag. Det blir inga feta RP efter att dem betalat lönen till arbetarna. I snitt blir det 30 dollar per månad i inkomst vilket knappast inte täcker upp en gruvarbetares lön. Min uträkning kanske inte stämmer vad säger ni andra?

/Hobbit är dålig i matematik/

Red Dust

Veteran
Re: Har en klurig sak till

Som jag förstår det så håller de på att bryta silver i en gruva (lyllo dina RP). Nåja, det verkar som om du gjort en liten miss i uträkningen. På sidan 215 i regelboken står det att " den utspridda fyndigheten (1 på en T20) mäts i dollar, den normala (2-19 på en T20) mäts i $10, och den koncentrerade (20 på en T20) i $100." Vad man gör sedan är att man, precis som du gjort, är att multiplicera Kvalitet med fyndighetens grundvärde, för att få fram hur mycket man tjänar per dag. I ditt fall skulle det bli 16 (Kvalitet) multiplicerat med 10 (fyndighetens grundvärde)=$160/dag om det är en guldgruva. För att få fram silvervärdet (det är ju en silvergruva) så delar du med 15,5, vilket blir ca.$10.3/dag, eller ca. $310/månad. Det lilla felet du gjorde i exemplet var att summan blir ungefär 10 gånger så stor i verkligheten som dina uträkningar. Fast hade det rört sig om vaskning så hade det varit rätt då man mäter i cent, 10 cent och 1 dollar.

Hoppas att detta kan vara till hjälp,

M.v.h.

Red Dust.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Red Dust on 2000-12-13 11:05.</EM></FONT></P>

Re: Har en klurig sak till

Ett av de stora problemen med att hitta silver jämfört med guld är att det inte lika lätt låter sig brytas i småskalig omfattning. Då blir det ett tungt och hårt jobb, som knappt ger ens normal levnadsstandard för de som gör det... För att få upp lönsamheten på silvergruvor krävs rätt stora investeringar i maskinpark och hyfsat många anställda, men då kan de ge oerhört mycket under mycket lång tid om man har tur. Det vanligaste är därför att de som hittat en lovande fyndighet antingen säljer ut den helt till ett stort bolag/rik ägare, eller att man skaffar delägare som får bekosta investeringarna i utbyte mot en del av vad som bryts (sällan mindre än 30%)

I supplementet New Mexico kommer vi att ha med ett helt kapitel just om storskalig gruvdrift, hur andra fyndigheter än guld värderas vid olika stadier av brytningen osv. De reglerna är ännu under utarbetning och speltest, så mer detaljer dröjer ett tag...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>