Nekromanti Teleportation på riktigt

Dimfrost

Special Circumstances
Man kan säkert basera en hel konspirationsteori kring det faktum att de inte faktiskt avslöjar vad det är som har teleporterats... (Tusentals miljarder atomer är väl i och för sig fortfarande väldigt mikroskopiskt, på en nanonivå eller så (eller har jag fel?), men just "tusentals" är ju väldigt oprecist uttryckt.)

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Jag fattar inte om de verkligen har förflyttat ett föremål fysiskt från punkt A till punkt B, eller om de bara har skickat information så att föremålet kan replikeras ungefär som när man skickar ett fax.
Är det bara för att jag inte har läst fysik på 17 år, eller är detta svårt på riktigt?

Gordeg

ro83rt

Swordsman
Som jag förstått det här, och jag har inte så stor insikt i ämnet, så går "Quantum entanglement" ut på att det finns en slags kontakt mellan partiklar. Kallas också EPR-paradoxen pga av Einstein, Podolsky och Rosen försökte att motbevisa detta eftersom det stred mot Einsteins teori att inget kan färdas snabbare än ljuset. Om du i ena änden manipulerar partiklarna så händer exakt samma sak i andra änden och det går fortare än ljuset. Ex: om du och en kompis har EPR-tärningar och åker till varsin ända av universom och slår dem lika många gånger så kommer resultatet att vara identiskt när ni träffas igen och jämför era slag.

Det går även att teleportera partiklar på det här sättet genom att den har kopplingen och då samma manipulation utförs i båda ändarna så framträder två identiska partiklar. Det som är trixigt är att det i nuläget inte går att styra vad det är som händer med partiklarna utan det verkar ske rent slumpmässigt. Enligt kvantmekaniken så kan du inte heller återskapa ett identiskt objekt utan att orignalet förstörs, som jag förstått det. Fast om jag inte var ute på hall is innan så är jag absolut det nu.

Det som teleporterats är troligtvis endast fotoner eller möjligtvis någon atom.

ripperdoc

Myrmidon
(Tusentals miljarder atomer är väl i och för sig fortfarande väldigt mikroskopiskt, på en nanonivå eller så (eller har jag fel?), men just "tusentals" är ju väldigt oprecist uttryckt.)
Du, sätt dig ner och försök räkna atomer så slår jag vad om att du snart bara säger "Äh, det är tusentals miljarder, minst".

/RD - onödig

Rosen

Myrmidon
Kallas också EPR-paradoxen pga av Einstein, Podolsky och Rosen försökte att motbevisa detta

Ja, och faan vad vi slet...

Den har ju varit uppe tidigare ang möjligheterna att åtminstone kunna skicka information snabbare än ljuset, men jag kan inte utläsa av artikeln att de har lyckats göra så mycket mer. Fast även det är ju ett klart steg framåt. (-:

--
Åke