Nekromanti Teleportering

Evil Peter

Hero
Detta kanske har diskuterats förut men jag undrar vad folk anser om att använda besvärjelsen teleportera som vapen. Den borde väl göra det möjligt för en magiker att teleportera sin antagonist 100 m upp i luften och följdaktligen falla 100 m och troligen slå ihjäl sig. Jag har inte regelboken men som jag minns finns det inga regelhinder men det gör besvärjelsen rätt mäktig.

C

Helio

Veteran
Revolutionerande tanke! Men jag har *aldrig*, så länge jag umgåtts i fantasy-branschen, vare sig i rollspel IRL eller i CRPG varit med om att teleport-magi handlar om nåt annat än "två-dimensionell" förflyttning, nu när du nämner möjligheten.

"may the blood of your enemies stain the ground"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Helio on 2000-10-27 18:42.</EM></FONT></P>

Vindhand

Myrmidon
Revolutionerande tanke! Men jag har *aldrig*, så länge jag umgåtts i fantasy-branschen, vare sig i rollspel IRL eller i CRPG varit med om att teleport-magi handlar om nåt annat än "två-dimensionell" förflyttning, nu när du nämner möjligheten.

Jag har sett detta användas... Vi teleporterade något mycket slemmigt och skrämmande ett antal hundra meter upp i luften. I.o.f.s. föll den inte till döds utan möttes halvvägs av en eldboll men det var mera en säkerhetsåtgärd :)

Aaahh, den gamla goda tiden /images/icons/smile.gif

Evil Peter

Hero
Jag har sett detta användas... Vi teleporterade något mycket slemmigt och skrämmande ett antal hundra meter upp i luften. I.o.f.s. föll den inte till döds utan möttes halvvägs av en eldboll men det var mera en säkerhetsåtgärd :gremsmile:

Eldboll eller inte, om man accepterar denna användning av teleportera blir den besvärjelsen den klart mest förödande i Eon. Hur ser du och din grupp på detta användande?
Det kan ju bli aningen obalanserat...

C

Vindhand

Myrmidon
Eldboll eller inte, om man accepterar denna användning av teleportera blir den besvärjelsen den klart mest förödande i Eon. Hur ser du och din grupp på detta användande?

Jag spelar faktiskt inte så mycket eon så jag har ingen utarbetad policy. Om det blir ett problem är det väl bara att göra räckvidden begränsad i höjdled... med tanke på att man ökar kroppens lägesenergi något enormt borde det inte vara så svårt med en pseudovetenskaplig förklaring. Egentligen är det väl bara att kräva filament motsvarande detta. Rätt enkelt att beräkna faktiskt, följ riktlinjerna för skada per filament (det finns sådana tror jag) och beräkna möjlig teleporteringshöjd bakåt från fallskada.

Voila, balanserad med alla andra skadliga besvärjelser... :)

Staffan

Myrmidon
I gamla Traveller New Era (och antagligen andra versioner av Traveller också) poängterades det att psionisk teleportering höll på principen om energins oförstörbarhet/oskapbarhet, samt lagen om rörelsemängdens bevarande. Om det man teleporterade ändrade höjdläge togs detta ut i en temperaturskillnad som motsvarade höjdskillnaden, och om man teleporterade i nord/sydled så blev det problem med omloppshastigheten (står du på ekvatorn på jorden roterar du med lite över 450 m/s runt jordaxeln, här uppe i Sverige handlar det snarare om lite över 250 m/s).

Inte för att det hjälper så mycket vad gäller att göra teleportering mindre farlig, men det var lite rolig trivia...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Helio

Veteran
Obalanserat, ja! Det var det som jag hade på tungan ( eller på fingertopparna /images/icons/wink.gif) när jag skrev mitt första inlägg.
Teleportering anser jag vara en mer defensiv och "nyttig" magi. Alltså skall den vara åtminstone initialt harmlös.
Det enda sättet att förflytta i höjdled torde sålunda vara att man står nära en höjd och förflyttar objektet åt det hållet s a s.

"may the blood of your enemies stain the ground"

Celofan

Veteran
Det som sabbar planen...

tanken är juh lockande "to say the least" :o) Fast grejjen är att effekten är skapad så att personen man teleporterar, måste komma fram så att han har utrymme nog att vara där (man kan alltså inte teleportera in ngn in i solit berg (vilket juh faktiskt är en Ännu mer lockande tanke än teleportera ngn 100 meter upp i luften :o)) Samt att personen måste ha fast mark under fötterna när han hamnar där han hamnar. .. om mitt minne inte helt sviker mig :o)

RavenLord

Veteran
Re: Det som sabbar planen...

man måste landa med fötterna på marken, det går inte att teleportera någon 100m upp i luften

kanske om man gör en egen teleporterings besvärjelse eller är improvisatör

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -

Evil Peter

Hero

kanske om man gör en egen teleporterings besvärjelse eller är improvisatör

Jag tror inte jag är intresserad av att ändra reglerna. Jag trodde en sådan teleportation var möjlig och undrade därför vad folk tycker om det. Nu när det inte fungerar är allt frid och fröjd... /images/icons/smile.gif

C

Mederian

Warrior

Jag tror inte jag är intresserad av att ändra reglerna.

Ändra reglerna? Man ändrar inte reglerna bara för att man skapar en exemporatör, man bara vidgar möjligheterna.

*återgår till läsandet av Drakväktare*

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Evil Peter

Hero

Ok, jag kanske använde att felaktigt uttryck. Det föreslogs att man kunde göra en ny teleporteringsbesvärjelse. Som jag förstår det är det effekten som har dessa begränsningar och då kan inte extemporatören heller genomföra en sådan teleportation utan att man gör en ny teleportera, vilket jag inte tycker man bör göra då det som sagt är obalanserat.

Jag är medveten om att jag mycket väl kan ha fel och ni får gärna korrigera mig. (då jag spelar en extemporatör... /images/icons/wink.gif)

C

Helio

Veteran
Förslag! ( för balans)

Jag tycker nog att en höjdled teleportering är väldigt obalanserad - om den är utförd av *en* magiker!
Men om man är två som förstärker den!
Vad tyx- antar att det krävs en liten sk addendum till nån modul för detta, men...

"may the blood of your enemies stain the ground"

Tearlach

Warrior
det stora problemet

att ha fötterna på marken eller inte är en intressant diskussion.

men det stora problemet är nog räkvidden.
effekten teleport har räckvidden personlig.
för att teleportera någon annan än dig själv så måste du lägga till effekten beröring,
detta ger att du med en formel skulle kunna teleportera en fiende 10 meter, men då måste du röra vid honom.

det går även att lägga till effekten avstånd, man kan i det fallet teleportera valfri person 1 meter,
förutsatt att personen är inom 30 meter till att börja med.

allt detta förutsätter att man inte använder kongelerade filament.

det skulle vara intressant att veta om man nu när man har fått ut effekten teleport ifrån personlig,
skulle kunna teleportera ett föremål istället tex den store riddarens svärd eller harnesk?

Tearlach: som gärna använder teleport.

Celofan

Veteran
Precis, det är ett stort problem...

...eftersom magnituden kommer bli ganska hög innan man kan teleportera någon nån längre sträcka. (Ex att kunna teleportera en fiende på avstån och ploppa iväg honom säg, 100 meter (eller ännu hellre 1km)). Nu har jag iof inte kunskaper att räkna ut exakt hur svårt det blir, men uppskattningsvis kring magnitud.. 5?? (nån driftig person kan säkert räkna fram detdär :o).. och som alla vet.. en 5.e magnituden besvärjelse drar man inte iväg i en hast. ' :o)
Och.. fötterna på marken och allt sånt.. tja..
Känner man för det är det väl "bara" att "forska fram" en ny effekt "Teleportera 1.1" .. det är juh valfritt antar jag ;o)

Tearlach

Warrior
magnetud

effekten teleport 100 meter = 3 filament/obT6,
+
effekten beröring = 3 filament/obT6,
+
effekten avstånd = 3 filament/obT6 eller 6 filament/obT6,
jag kommer inte ihåg om man måste flytta med beröring också.

9 filament alternativt 12 filament = otympligt

Tearlach: att köpa så många kongelat blir dyrt.

hatten

Swashbuckler
Re: magnetud + Lägesenergi..

OM man teleporterar högre upp borde det igentligen vara jobbigare än om man teleporterar sig till en position av samm höjd. Ens lägesenergi ökar ju högre upp man kommer.. ( tror det var Lägesenergi som vi pratade om på fysiken *hmm* )

Celofan

Veteran
RDet är så härligt :o) [OT]

...när folk börjar klura på saker på dethär sättet, istället för att häva ur sig något som "Jag tror inte på fysik" ... oooooook... ' :o)