Sammanfattning utav Tellakhas
Ok, här kommer en sammanfattning utav min rollspelsvärld. Läs gärna och ge kommentarer!
Klassificeringar
Tellakhas är ett fantasyrollspel. Något mer än detta har jag svårt att komma fram till. Det lutar mot att vara mer mörkt än ljust, dock inget dommedagsspel.
Världshavet
Världen skapas och går under i ett för alltid existerande världshav kallat Uthamashta. I dess djup finns spillrorna utav gamla världar. De gudar som skapat denna värld bevakar djupen med hjälp utav olika monster och tjänare, så att två olika världar aldrig möts.
Denna värld anses ha skapats genom att rester utav den gamla världen hämtades upp ur världens botten och omformades.
Gudarna
Religionen i Tellakhas är polyteistisk. Tellakhas gudar är både människornas hjälpare och bestraffare. Det finns flera olika "ranger" utav högre andar.
De högsta är världsskaparna, Artakhaserna. Dessa ses som likgilitiga inför människors viljor och lidanden. Endast i berättelser om världens skapelse och undergång omnämns de.
Under artakhaserna finns olika grupper utav gudar. Antalet gudar är inte känt för människorna, med det finns säkert tusentals.
De lägsta gudarna är dock inte mer än stora hjältar och de högre gudarnas hantlangare. Gränsen mällan människa och gud är därför något flytande.
Gudaskapelser
Unika artefakter och monster som formats för enstaka uppgifter utav gudarna kallas gudaskapelser. Dessa anses styra världens stora funktioner. Solens vandring över himmeln, vädret och öars omformning mm.
Teknologin i tellakhas visar människornas särställning. Gudarna i Tellakhas anses ha sådana förmågor att omforma världen som människorna har genom sina redskap och hantverk, fast mångdubbelt starkare, lyft till en högre nivå.
Synen på teknologi är därför nästan religiös. Furstar och de högre sammhälsklasserna ser dock knappast de enkla arbetarna och böndernas hantverk som särskilt gudalika.
Naturfenomen
Blixtar, vulkanutbrott, väder och liknande visar gudarnas vilja mot människorna.
Moral
Människorna ser sig själva som delar i gudarnas stora världsplaner. På ett sätt förespråkar den Tellakhasiska religionens moral egoism. Vad som är rätt och fel beror nämligen på om handlingen ger en person och dennes närmaste "allierade" framgång och välstånd. Gudarnas vilja är viktig att veta, och det är prästernas uppgift att ta reda på den.
Lojalitet mot överheten är stark i Tellakhas eftersom att upprorsmakare ofta straffas hårt. Den som lyckas med en "kupp" anses dock ha gjort en "god" handling om den var lyckad.
De icke "barbariska" elementen i samhället är sammanhållningen i familjer och byar. Den tellakhasiska byn är ett betydelsefullt begrepp i samhället och mycket utgår från den.
Historien
När världen skapats och människorna givits sin form leddes de utav mindre gudomar till att forma riken. Rikena slogs snart ihop till kejsardömen. Kejsardömena hamnade sedan i ett förödande krig med varandra som även involverade gudarna. Effekterna utav kriget drabbade till och med världens geografi.
Efter en lång tid utav förfall och tystnad reste sig människorna igen och bildade nya riken. Igen hade ett kejsardöme rest sig. Detta var Tellakhas.
Kejsaren
En enda kejsare styr över den kända världen. Styret är hårt, men det finns en viss respekt för furstarna vilka lyder under kejsaren och deras självstyre. Så länge furstarna betalar in sin skatt till kejsaren och inte sprider oro lägger sig inte kejsaren i mycket vad de gör.
Tanken bakom kejsaren är att denna skall vara ett en mindre gudom som samlat många människor under sig. När kejsaren dör letas hans reinkarnation upp utav ett prästerskap som även är kejsarens rådgivare.
Regler
Rollpersonen har egenskaper i kategorierna fysik, sinnen, färdigheter, personlighet, relationer, ekonomi och hälsa. En rollperson kan spelas helt utan några egenskaper, som då antas vara en extrem "medelmänniska". Egenskaper väljs till allt som rollpersonen är avvikande på, både dåliga och bra sidor. Därför anses egenskaperna antingen vara possitiva, neutrala eller negativa.
Siffervärdena på egenskaperna varierar mellan 1 till 10, de kan både resultera i negativa och positiva bonusar när rollpersonen försöker sig på något. Två tiosidiga tärningar används för tärningsslag. Den egenskap som passar bäst för situationen används. I varje egenskaps beskrivning ges regler för hur den skall användas.
Det finns masser mer att berätta, men jag vill inte att texten blir för lång. Det här var några utav de roligaste bitarna. Och så några frågor...
Ok är det något utav detta som verkar dumt och motsägelsefullt?
Är den här texten en bra introduktionstext till en spelvärld om man rättar till språkfelen?
Får man en bild av vad för slags värld det här är? Är det något man vill spela i ?