Nekromanti Tellakhas

CGH

Warrior
Jag har skrivit ihop en text som beskriver min rollpselsvärld Tellakhas.

Texten är en så länge på ett sätt lite enformig eftersom den endast innehåller råa fakta, alltså inga stämningstexter eller liknande. Inte häller några bilder.

Världsbeskrivningen lider lite av att jag när jag skrev den hade tvångstankar om att den skulle beskrivas systematiskt (om jag arbetar på något annat projekt i fortsättningen skall jag helt klart ha ett annat upplägg på texten). Den är inte heller helt fri från språkfel.

Främst nu vill jag ha feedback från dem som orkar läsa texten. Kanske var det för tidigt att visa den här på forumet eftersom den inte är helt "färdig", men vill gärna ha feedback.

Sen skulle jag vilja ha hjälp med att få reda på vad GPL-licens är och innebär. Jag undrar hur det fungerar.

CGH

Warrior
Jag hoppas det inte finns nån oskriven regel om att man inte får svara på sina egna inlägg, för nu gör jag det.

Skulle bara lägga till att texten jag srkivit är uppåt 80 sidor så det jag förväntar mig inte mer än att folk skummar igenom och läser det som verkar intressant.

Jag vill veta vad folk tycker, även de som inte läser hela täxten. Så skicka gärna lite kritik/feedback/beröm/hatbrev. :gremlaugh:

G

Guest

Guest
Information om GPL-licensen finns här (plus en bild på en gnu).

Om jag får tid så lovar jag att kolla på ditt spel, har dock inte det just nu.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tips

Skriv en kortare sammanfattning av din spelvärlds viktigare punkter och formulera några frågeställningar. Då blir nog folk här på forumet mer benägna att ge dig respons.

CGH

Warrior
Re: Tips

Tack för tipset.

Men det finns ett introduktionsavsnitt i texten, det kan fungera som en sammanfattning. Antingen klistrar jag in det som ett inlägg eller så skriver jag en sammanfattning.

Ett problem jag har är att när jag skriver OM mitt rollspel så skariver jag ju bara OM det. Ingen läser ju verkligen spelet, och vet därför inte hur det är.

Ett annat problem jag har är att klassificera spelet, och det kan ju behövas ju för at skriva om det.

Det här kanske inte är dina problem... men men

Någon kanske vill ge sin åsikt om spelvärlden.

Krille

Lord
Hello, sailor!

"Ett problem jag har är att när jag skriver OM mitt rollspel så skariver jag ju bara OM det. Ingen läser ju verkligen spelet, och vet därför inte hur det är."

Nej, men du kanske lockar folk att läsa det.

Ska jag vara krass och prata ur min egen synvinkel så har jag bättre saker för mig än att läsa ditt rollspel. Skriva mitt eget till exempel.

Ska jag investera den tiden det tar att läsa ett spel så vill jag nog veta vad det är jag ger mig in på. I och med att jag inte känner till dig och dina rollspel så har jag inget sug därifrån. Jag känner liksom inte "Asså, CGH; vilken kille asså, vilka bra rollspel han skriver, jag bara måste läsa det här nya" när jag ser det.

Så sälj dig. Gör reklam för dig. Skryt. Tala om vad det är som är så ämlans bäst med ditt rollspel! Annars tror jag faktiskt inte att jag kommer att bry mig, och jag tror faktiskt att väldigt många här känner precis likadant.

CGH

Warrior
Sammanfattning utav Tellakhas

Ok, här kommer en sammanfattning utav min rollspelsvärld. Läs gärna och ge kommentarer!

Klassificeringar
Tellakhas är ett fantasyrollspel. Något mer än detta har jag svårt att komma fram till. Det lutar mot att vara mer mörkt än ljust, dock inget dommedagsspel.

Världshavet
Världen skapas och går under i ett för alltid existerande världshav kallat Uthamashta. I dess djup finns spillrorna utav gamla världar. De gudar som skapat denna värld bevakar djupen med hjälp utav olika monster och tjänare, så att två olika världar aldrig möts.

Denna värld anses ha skapats genom att rester utav den gamla världen hämtades upp ur världens botten och omformades.

Gudarna
Religionen i Tellakhas är polyteistisk. Tellakhas gudar är både människornas hjälpare och bestraffare. Det finns flera olika "ranger" utav högre andar.

De högsta är världsskaparna, Artakhaserna. Dessa ses som likgilitiga inför människors viljor och lidanden. Endast i berättelser om världens skapelse och undergång omnämns de.

Under artakhaserna finns olika grupper utav gudar. Antalet gudar är inte känt för människorna, med det finns säkert tusentals.

De lägsta gudarna är dock inte mer än stora hjältar och de högre gudarnas hantlangare. Gränsen mällan människa och gud är därför något flytande.

Gudaskapelser
Unika artefakter och monster som formats för enstaka uppgifter utav gudarna kallas gudaskapelser. Dessa anses styra världens stora funktioner. Solens vandring över himmeln, vädret och öars omformning mm.

Teknologin i tellakhas visar människornas särställning. Gudarna i Tellakhas anses ha sådana förmågor att omforma världen som människorna har genom sina redskap och hantverk, fast mångdubbelt starkare, lyft till en högre nivå.

Synen på teknologi är därför nästan religiös. Furstar och de högre sammhälsklasserna ser dock knappast de enkla arbetarna och böndernas hantverk som särskilt gudalika.

Naturfenomen
Blixtar, vulkanutbrott, väder och liknande visar gudarnas vilja mot människorna.

Moral
Människorna ser sig själva som delar i gudarnas stora världsplaner. På ett sätt förespråkar den Tellakhasiska religionens moral egoism. Vad som är rätt och fel beror nämligen på om handlingen ger en person och dennes närmaste "allierade" framgång och välstånd. Gudarnas vilja är viktig att veta, och det är prästernas uppgift att ta reda på den.

Lojalitet mot överheten är stark i Tellakhas eftersom att upprorsmakare ofta straffas hårt. Den som lyckas med en "kupp" anses dock ha gjort en "god" handling om den var lyckad.

De icke "barbariska" elementen i samhället är sammanhållningen i familjer och byar. Den tellakhasiska byn är ett betydelsefullt begrepp i samhället och mycket utgår från den.

Historien
När världen skapats och människorna givits sin form leddes de utav mindre gudomar till att forma riken. Rikena slogs snart ihop till kejsardömen. Kejsardömena hamnade sedan i ett förödande krig med varandra som även involverade gudarna. Effekterna utav kriget drabbade till och med världens geografi.

Efter en lång tid utav förfall och tystnad reste sig människorna igen och bildade nya riken. Igen hade ett kejsardöme rest sig. Detta var Tellakhas.

Kejsaren
En enda kejsare styr över den kända världen. Styret är hårt, men det finns en viss respekt för furstarna vilka lyder under kejsaren och deras självstyre. Så länge furstarna betalar in sin skatt till kejsaren och inte sprider oro lägger sig inte kejsaren i mycket vad de gör.

Tanken bakom kejsaren är att denna skall vara ett en mindre gudom som samlat många människor under sig. När kejsaren dör letas hans reinkarnation upp utav ett prästerskap som även är kejsarens rådgivare.

Regler
Rollpersonen har egenskaper i kategorierna fysik, sinnen, färdigheter, personlighet, relationer, ekonomi och hälsa. En rollperson kan spelas helt utan några egenskaper, som då antas vara en extrem "medelmänniska". Egenskaper väljs till allt som rollpersonen är avvikande på, både dåliga och bra sidor. Därför anses egenskaperna antingen vara possitiva, neutrala eller negativa.

Siffervärdena på egenskaperna varierar mellan 1 till 10, de kan både resultera i negativa och positiva bonusar när rollpersonen försöker sig på något. Två tiosidiga tärningar används för tärningsslag. Den egenskap som passar bäst för situationen används. I varje egenskaps beskrivning ges regler för hur den skall användas.

Det finns masser mer att berätta, men jag vill inte att texten blir för lång. Det här var några utav de roligaste bitarna. Och så några frågor...

Ok är det något utav detta som verkar dumt och motsägelsefullt?

Är den här texten en bra introduktionstext till en spelvärld om man rättar till språkfelen?

Får man en bild av vad för slags värld det här är? Är det något man vill spela i ?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Sammanfattning utav Tellakhas

Jag gillar det. Jag gillar det skarpt. Jag tänker omedelbart "indisk mytologi" och även om jag inte vet så mycket om dylik så får jag visioner av storslagna hjältesagor med gudar och halvgudar i huvudrollerna och mäktiga fältslag i krig mellan rivaliserande stammar.

Okej, now for some feedback:

Världshavet

En välgenomtänkt och spännande kosmologi som du verkar ha lagt ned en del tankeverksamhet på, men jag tycker alltid att det är synd med en mytologi som inte får något genomslag i spelvärlden. Alltså, jag tycker att det borde gå att besöka de gamla världarna. Äventyr i djupet bland great old one-paralleller och forna tiders mäktiga mystik. Mys.

Moral

Här får jag en Röde Orm-känsla i och med den pragmatiska moralsynen och får för mig att din spelvärld präglas av mäktiga stammars krig mot varandra. Det är bra, men det motsägs lite av...

Kejsaren

...som ger en bild av en ganska statisk värld utan utrymme för episka klanfejder. Det tycker jag är lite synd, eftersom den episk som i övrigt blomstrar i din världsbeskrivning i och med halvgudarnas närvaro på jorden bäst kommer till uttryck i en historia fylld av mäktiga krig och konflikter. Överväg att tänka om på den här punkten!

Regler

Rätt standard. Det är svårt att säga något om ett regelsystem sådär på rak arm, men det blir nog bra.

Du har helt klart gjort mig intresserad. Jag ska läsa igenom huvudtexten, och sedan ska jag kommentera ytterligare.

Sjyssta namn på saker och ting, förresten.

CGH

Warrior
Re: Sammanfattning utav Tellakhas

Jag gillar det. Jag gillar det skarpt.
jag tackar och bockar :gremsmile:

Här får jag en Röde Orm-känsla i och med den pragmatiska moralsynen och får för mig att din spelvärld präglas av mäktiga stammars krig mot varandra. Det är bra, men det motsägs lite av...
"pragmatiskt" var ordet ja.. jag har försökt komma på en bra beskrivning på människornas inställning till religionen

...som ger en bild av en ganska statisk värld utan utrymme för episka klanfejder. Det tycker jag är lite synd, eftersom den episk som i övrigt blomstrar i din världsbeskrivning i och med halvgudarnas närvaro på jorden bäst kommer till uttryck i en historia fylld av mäktiga krig och konflikter. Överväg att tänka om på den här punkten!
hmm... det ligger något i det du säger. Jag skall kanske minska kejsarens makt. varje fall få honom att sitta lösare på sin tron. Detta ökar kanske spänningen i världen.