Nekromanti Temporära banningar

Rickard

Urverk speldesign
Ok, nu är banning något helt annat på svenska men det är den engelska "ban" jag menar, alltså avstänga..

Jag lekte med tanken att man skulle införa temporära banningar som en åtgärd om folk fortsätter OT:a sig eller för sig illa trots upprepade varningar.. Jag tänkte mig en tidsperiod på kanske 3 dagar.. Ok, innan det blir en massa protester så försök tänka igenom fördelarna med detta..

× Användaren inser att moderatorerna menar allvar.
× Varningarna får därmed mer tyngd.
× Användaren kan fortfarande PM:a och läsa trådar och missar inget nämnvärt under de tre dagarna.
× Den temporära banningen tjänar som ett gult kort innan det röda. Inser användaren att denne inte ska sluta upp med sitt beteende så kommer det röda fram (permanent banning).
× Trådar behövs inte låsas i lika stor utsträckning då OT:arna inte kan posta längre. Detta tycker jag är en rätt viktig punkt och detta är även varför jag föreslår detta, för personligen så gillar jag egentligen inte låsta trådar..
× Användaren får några dagar på sig att lugna ner sig.

Nackdelarna som jag kan se det..

× Moderatorerna blir anklagade för att vara fascistiska (en sak jag faktiskt kan ta :gremwink:).
× Användare börjar gnälla över att det är fascistiskt att införa detta.

Ok, fördelarna är det inte såå mycket med.. Nackdelarna då.. Hur kan man motverka detta.. Ja, om vi ser till den andra punkten.. Gnällare finns alltid.. Börjar man med hårdare tag så börjar det alltid gnällas.. Det har jag märkt om jag gjort rollpersonerna sämre under spelets gång genom att säga "Sänk alla FV med 5".. Det finns faktiskt inte så mycket att göra åt detta.. Om inte personen inser att det faktiskt kan vara nyttigt (se fördelarna) så är det väl upp till denne.. Man kan väl testa det hela först?

Angående den första nackdelen.. Detta är svårt men jag vet exempelvis några gånger då jag helt klart skulle banna Vitulv för att göra fortsatta idiotangrepp mot användare.. Alltså.. Om någon gör något om och om igen och folk reagerar mot det (via Meddela moderator-knappen eller dylikt) och moderatorerna har varnat användaren innan om just detta beteende så kan denne temporärbanna användaren..

Jag skulle nog också temporärbanna de tre huvudpersonenerna i denna tråd om en moderator hade sagt till dem i ett tidigt skede..

Ser ni någon röd tråd i det hela? Moderatorer - varna - om användare inte lyssna --> temporärbanning.

/Han som har blivit temporärbannad från andra forum och vet hur en sådan behandling känns

Targon

Hero
Det hade nog inte skadat...

...att själv bli temporärbannad lite då och då. Då hade man kanske fått en massa vettiga saker gjorda i stället för att låta sin tid spillas på att stup i kvarten kolla om någon lagt in något nytt svar på ens inlägg.

Jepp, året börjar sakterligen närma sig sitt slut, och allt det man inte gjorde tidigare och som man måste göra är fortfarande ogjort.

Troberg

Sinister eater
Risken att användaren blir förbannad och försvinner för gott.

Han som har blivit temporärbannad från andra forum och vet hur en sådan behandling känns
Har aldrig hänt mig, däremot har jag blivit perm-bannad några gånger, tyvärr utan egen förskyllan (fattar inte varför en del ställen är så förbaskat kinkiga med användarnamn...).

Hunk

Hero
Bra idé

Tycker att det verkar vara ett bra system. Ibland är man helt enkelt temporärt sinnesförvirrad och förstår inte andras vinkar, men är i vanliga fall en reko snubbe, och då kan en temporär avstängning vara passande tills man kommer till sans igen. Det helt enkelt ger syndaren en chans att kontemplera över sina fel och brister...

//Henrik, som trots ett par inlägg som gått över gränsen faktiskt aldrig ens har blivit varnad!

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker inte alls om idén. Är av princip emot alla bestraffningar av detta slag. Antingen är man mogen att ta åt sig en varning när man får den, eller så kan man lika gärna bannas för tid och evighet. Nåt slags mellanting som detta skulle snabbt bli trivialiserat och riskera att missbrukas.

- Ymir, tycker till

Insignia

Swashbuckler
Dumt och OT, men sån är jag

"blivit perm-bannad några gånger /---/ fattar inte varför en del ställen är så förbaskat kinkiga med användarnamn"

Tyckte de att "Troberg" var obscent? :gremlaugh:

Pom

Swashbuckler
Det kan nog vara en god idé med ett mellanläge mellan ett "fy skäms" och evig (nåja) utvisning.

Fast det finns ju redan ett sådant mellanläge enligt forumets regler:
Vid grova förseelser så kan användaren få en skarp varning. Det innebär att användarens inlägg måste godkännas av en moderator för att över huvud taget synas på forumet. Icke godkända inlägg syns inte alls för omgivningen.
Är det så att den skarpa varningen har visat sig svår att tillämpa i praktiken?

Troberg

Sinister eater
Re: Dumt och OT, men sån är jag

Tyckte de att "Troberg" var obscent?
Nej, men det hade svårt för "Major Fuckup", "General Fuckup" och "Bin Laden", och i ett fall blev jag kickad för att jag nämnde att jag köpt två versioner av en programvara till fullpris, men när det var dags för en tredje version så hade jag låtit internets magi förse mig för att testa den ett tag först (de tidigare versionerna hade haft rätt stora problem med multimonitor) varefter jag köpte den...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Fast... [edit]

...har jag verkligen gjort "idiotangrepp" på användare? Visst kan jag vara lite hård i tonen ibland. Men så farligt är det väl ändå inte?

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det ibland är lite väl låg toleransnivå på forumet just vad gäller ilskna inlägg. Om vi ändå ska debattera så måste det väl vara tillåtet att ryckas med känslomässigt i diskussionen?

Vissa här på forumet är överkänsliga imho.

Dessutom vill jag faktiskt påpeka att jag inte har fått någon varning. Inte vad jag kan minnas i varje fall.

Och jag vet att ni älskar mig innerst inne :gremsmile:

- Vulf, vill inte bli bannad

Edit: och med att toleransnivån är låg så menar jag faktiskt inte bland moderatorerna, utan bland vissa vanliga användare. Moderatorerna gör nog som de ska.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En kommentar från en moderator

× Moderatorerna blir anklagade för att vara fascistiska (en sak jag faktiskt kan ta ).
× Användare börjar gnälla över att det är fascistiskt att införa detta.
Tja, då är det ju inga nackdelar att tala om. Jag har redan blivit kallad fascist, anti-demokrat, dum i huvet, löjlig, fånig, lögnaktig, censur-ivrare, nepotist och en rad andra tillmälen, utan att vi har temporärbanningar.

Så på den fronten skulle de nackdelar du ser med att införa temporärbanningar inte innebära någon större förändring.

M.

Sodivra

Champion
Risken att användaren blir förbannad och försvinner för gott.
Då slipper man ju själv se till att han blir bannad.. för-bannad du vet.. eeh.. :gremgrin:

Den la du förstås upp så att någon skulle svara något sådant dumt, och här kommer väl din förberedda kontring, du de sunkiga ordvitsarnas kung.. :gremtongue:

Men i vilket fall, tycker man att de är tempbannade är jobbiga så kan det där ju faktiskt ses som en fördel.

Johan K

Gammal & dryg
Humm, det är ju en lösning att gå får jag ju säga.. Om inte anant så får man ju hoppas att man inser allvaret om man blivit temporärt bannan, känns ju som stegen inte är lång till att bli helt bannad isåfall.

/ Johan K, lite småseg efter jobbet

Helmgast
Re: Fast... [edit]

Det här är inte ett bra beteende av en forumsanvändare. Om det är idiotangrepp eller inte kan väl diskuteras, men det är inte omtyckt av mig - men så är jag en såndär som inte överanvänder svordomar för att det ska låta mer och tyngre.

Och jag vet att ni älskar mig innerst inne
Om det är möjligt så kanske vi älske dig mer om du var mer restriktiv svordomar. Kanske.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men...

Om vi ska jämföra så är väl Zappys inlägg mer aggro än mitt?

Och inte överanvänder jag väl svordomar? Det kanske jag gör förresten. Du är den första som påpekar det. Har inte funderat så mycket på det innan.

- Vulf

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fast...

"...har jag verkligen gjort 'idiotangrepp' på användare?"
Nu vill jag inte göra det här till en Vitulvbashingtråd men jag tyckte du gjorde rätt fel när du fick för dig att du talade för alla "Och det är just därför ingen kommer att hjälpa dig nu heller." och att alla delade ditt synsätt "Det skulle vara mer än snällt. Ren jävla välgörenhet imho."

Jag kan säga att jag tecknar åt hans projekt av helt andra orsaker än dina orsaker.. Dessutom kunde du väl ändå ha gått fram lite lugnare.. Det är ju ändå en ny kille.. Om du nu verkligen vill lära upp och tvinga in folk i hur man ska bete sig på ett forum, gör det med förståelse och inte med ilska.. Liksom, jag tror inte såå många lyssnar på dig bara för att du tuggar fragda och ylar som en valp som fått något i tassen..

Det är anledningen till varför jag tycker du gör idiotangrepp mot grisodlare (och det är ju inte första gången jag tycker det).. Ogenomtänka gnällfasoner som är lika lätt att slå ner och motargumentera som ett moln inte är rött samt att du drar fram som en rabiat korsriddare med några högtravande mål som är lika fantasifulla som Don Quijotes..

/Han som inte tycker det blir bättre när moderatorerna accepterar beteendet

walium

Ganska töntig, faktiskt
Håller med

Som varandes mesig lipsill så håller jag med Han. Visst finns det inlägg och användare som får mig också att sucka och skaka på huvudet. Men jag tror inte att man kan banka folk tillrätta med verbalt våld. Det är viktigare att besökarna här på forumet följer de uppställda reglerna än formulerar sig på ett sätt som enskilda användare finner intressant. En viss acceptans måste det väl ändå finnas mot nybörjare och ungdomar? Jag vill inte banna Vitulv, varken temporärt eller permanent, men jag tycker ändå inte att hans beteende i de aktuella exemplen är acceptabelt eller något som i tysthet bör uppmuntras av moderatorer och admins. Men det kan också vara värt att observera att Vitulv inte är den enda som kommer undan väldigt lätt med att bete sig otrevligt. Det finns det andra som också gör.

Troberg

Sinister eater
Re: Håller med

Men det kan också vara värt att observera att Vitulv inte är den enda som kommer undan väldigt lätt med att bete sig otrevligt. Det finns det andra som också gör.
Nu tycker jag att du är taskig mot mig!

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Nu tycker jag att du är taskig mot mig!"

Så min väldigt generella och intetsägande antydan fick dig alltså att avslöja dina dolska planer? All power to me! :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Så min väldigt generella och intetsägande antydan fick dig alltså att avslöja dina dolska planer?
Nej, det faktum att du alltid är den förste som skickar PM till mig så fort jag säger något som kan uppfattas som kontroversiellt var det som avslöjade dig...

Bombu

Hero

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Men det kan också vara värt att observera att Vitulv inte är den enda som kommer undan väldigt lätt med att bete sig otrevligt. Det finns det andra som också gör.

--------------------------------------------------------------------------------

Nu tycker jag att du är taskig mot mig!
Jag tycker det här var ett underbart citat.

------------

Överlag tycker jag iden med temporär banning är väldigt bra, det är bara att inse ibland blir man het och diskusionerna går igång rejält.

Det kan vara helt ok men om moderatorerna tycker det går över styr så kan de alltså ta till ytterligare en åtgärd.

"ta-en-kall-dush-och-välkommen-tillbaka-om-tre-dar-åtgärden"

Tycker det verkar bättre än att bra och hyggliga medlemar antingen får husera villt för att adrenalinet gått igång eller att de skulle bli permanent bannade,

Bombur