Det jag frågar mig är varför Daak skulle vara emot magiker och magi överhuvudtaget. Eftersom det står i religionermodulen (rätta mig om jag har fel här) att en gud kan få starkare kraft genom magiker.
Det låter inte bekant och jag kan inte komma på några regler som skulle stödja det...
Du får citera i modulen om jag har fel, och jag skulle irritera mig mycket på det, eftersom det blir mycket svårt att förklara bristen på officiell magisanktionering i nästan alla Mundanas religioner...
Anledningen kan ju också vara trångsynthet, högmod, egoism och magikers tendens att vara välutbildade och ifrågasättande, om man vill ha den "elake Daak". Gudarna tycks ju ha en rätt försumbar tendens till rationalitet i Mundana, om vi kollar på alla de muppiga småkulterna... och irrationella, delvis "mänskliga" gudar är nog också roligare
Dessutom är Daak kyrkan onekligen en militäriskt organiserad kyrka och magiker är fortfarande ett strategiskt övertag i strid och i världspolitiken. Magi som blasfemisk synd måste vara en jargisk konstruktion, har inte hittat källan till när den blev en blasfemisk synd och varför men det lär vi nog med säkerhet få veta i och med Jargienmodulen.
En intressant teori skulle vara om man drog det tillbaka till Daaktrons ursprung: från början förföljdes ju de Daaktroende i typ ett par tusen år, innan de vann sin frihet i ett stort och jäkligt blodigt inbördeskrig.
Om då de jargiska magikerna genomgående stod under statlig eller religiös kontroll (tänk Thalamurs thakaler och Tokons druider, fast troligen med mindre politisk/religiös makt) och därmed blev en symbol för förföljelsen av de Daaktroende.
Då är det inte så konstigt att Daaktron 1: är en mycket stridbar religion och 2: ser magiker som ondskans tjänare. Att den inställningen sedan förmildrats i andra länder känns då ganska naturligt.
Och magi är ju faktiskt inte en blasfemisk synd i Daaktron: "häxkonst" är en blasfemisk synd, och om vad det innebär tvistar de lärde i Jargien och Consaber. Det kan mycket väl handla om att begrava folk levande för att undvika pesten och mala ned likdelar till trolldrycker, och inte alls magi i sin "sanna" form.