Nekromanti [Teori] Prickar och siffror på T6:an

Man Mountainman

Storsvagåret
Har ni någonsin tänkt på att vissa T6:or har prickar, medan andra har siffror? Nu skulle man förstås kunna mena, att detta är ett helt godtyckligt fenomen; trots allt betecknar ju både prickorna och siffrorna samma sak, nämligen tal, enheter i mängden av naturliga tal mellan ett (1) och sex (6). Men redan här börjar frågorna hopa sig, för eftersom man bevisligen (se förra meningen) kan beteckna ett givet tal, till exempel 6 (sex) både med en siffra ("6") och en rad bokstäver, 's', 'e', 'x', som tillsammans bildar ordet "sex", så tycker man att det borde kunna existera även T6:or där siffrorna är utskrivna medelst bokstäver: "ett", "två" osv upp till redan nämnda "sex".

Prickarna är i sammanhanget än mer mystiska, för de används normalt inte i några andra sammanhang än just på tärningar för att beteckna motsvarande tal. Trots detta är de väldigt naturliga och intuitiva; de kan, för att använda Charles Sanders Pierces terminologi, anses vara "ikoner" i motsats till de "symboler" som orden och siffrorna utgör.

Om vi skulle våga oss på, även om detta kan vara att tillämpa en struktur där ingen finnes, att ordna de möjliga sätten att representera siffror i en hierarki, från "närmast" talen i sig till "längst bort" från dem, kanske vi finner, att det är prickarna som är "närmast" i kraft av sin ikonicitet. Därpå följer siffrorna, som åtminstone i historisk bemärkelse utgör försök att avbilda talen (ettan är ett enkelt streck, tvåan utgör en båge följt av ett streck, trean utgörs av två streck och en båge, osv.) Slutligen har vi orden, vars förhållande till sina referenter, som redan de Saussure lärde, är fullständigt godtyckliga: särskilt eftersom vi sedan länge i historiens mörker förlorat de etymologiska samband, som kanske en gång sammanband ordet "fem" med ordet för en hand (fem fingrar), ordet "tio" med ordet för två händer och så vidare (men betänk att latinets "digitus" betyder både "siffra" och "finger")

Vi ser med andra ord att tärningarna tycks sträva mot ikonicitet. Men detta lämnar oklart den största frågan: varför har inte alla tärningar prickar? Varför finns det några som kompromissar med ikoniciteten? Här kunde det vara på sin plats att erinra sig, att ordet "siffra" är besläktat med "schiffer", som betecknar ett system för att göra ett budskap oläsligt för alla utom dem som har "nyckeln". Kan vi då våga oss på hypotesen att siffer-T6:or ruvar på ett dolt budskap, som väntar på sin "nyckel"? Vad skulle denna "nyckel" kunna vara?

En ledtråd kan hämtas från Freuds psykoanalys. Även här talas det om "schiffer" som måste avkodas, nämligen i form av patientens drömmar, som utgör kodade budskap från det undermedvetna. Kan den sifferbeklädda T6:an vara ett slags "rollspelets undermedvetna". Medan prick-T6:an svarar mot det medvetna Jaget (das Ich) i all dess självgivenhet (intuitiva omedelbarhet), svarar siffer-T6:an mot det mörka Detet (das Es). Siffer-T6:or är alltså ett försök av rollspelshobbyns Det att kommunicera sina mörka begär. Men vad är detta mörka begär? Här kan jag bara våga mig på en gissning: är inte varje rollspelares hemliga, undantryckta dröm att spela GURPS? Vi talar om spelighet, friform och samberättande, men innerst inne längtar vi efter tvåhundra sidor fordonsregler som kräver kunskap i partiella differentialekvationer för att lösa.

Det ovanstående är förstås bara en framkastad hypotes, ett första steg på vägen. Jag uppmuntrar alla andra teoretiker på forumet att arbeta vidare på den stig jag antytt, och kanske nå botten på problemet om T6:an.

Rising

Vila i frid
Oooh... Vad elak du är.

...och rolig, men framförallt elak.

/Rising
som faktiskt tror att man skulle kunna komma fram till något intressant och meningsfullt i Genesis' inlägg.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Som vagt relaterad anekdot så pratade jag med en supertrevlig kille om prickar och siffror en gång. Det var nämligen så att han hade/har dyskalkyli. Att läsa av siffror tog alltså snäppet längre för honom än för andra och det märktes av ibland. Här var jag ju alltså tvungen att fråga om det gällde för t6:or med prickar också och då såg jag hur han funderade en liten sekund och sen nästan sken upp: "Nä."

Jag vet inte riktigt om jag skulle koppla in Freud i förklaringen om varför han tyckte det var enklare men det där med ikonicitet låter ju inte helt åt skogen.

CapnZapp

Myrmidon
Vad kallas sjukdomen då om man har svårigheter läsa av prickar, men inte siffror?

Dnalor said:
i kraft av sin ikonicitet. Därpå följer siffrorna, som åtminstone i historisk bemärkelse utgör försök att avbilda talen (ettan är ett enkelt streck, tvåan utgör en båge följt av ett streck, trean utgörs av två streck och en båge, osv.)
Varje siffra ser (eller såg) väl ut sådan att dess form innehåller så många vinklar som det nummer den respresenterar.
0 är en rund ring och innehåller inga vinklar.
1 har en liten vinkel längst upp.
2 såg från början ut som Z - två vinklar.
3 var betydligt mer kantig, så det blev tre vinklar.
osv.

Fludd

Veteran
Tärningsmystik

Nu när det pratas tärningar så kom jag på en intressant anekdot från det senaste LinCon då jag sålde spel och bös i Sveriges trevligaste spelbutik Goblin Games.

När man säljer tärningar i butik så märker man snabbt ett väldigt bisarrt fenomen; folk vill nämligen provslå alla tärningar innan de köper dom. Inte för att se om de rullar fint på bordet eller ligger skönt i handen utan för att se om de slår bra! Spelar folk exempelvis D&D så väljer de bort alla T20 som slår 5 eller mindre. Spelar de DoD så väljer de bort alla T20 som slår 15 eller över. Fenomenet är väldigt lustigt, om än ibland rätt tidsödande. När man frågar lite skämtsamt om de menar allvar med sin vidskeplighet så får man oftast lite halvtomma oförstående blickar tillbaka.
Senaste LinCon var jag tvungen att prova med omvänd psykologi. En ung kille dyker upp för att köpa ett gäng nävar med T10:or. Han börjar slå och slå för att se vilka som är bra. Han säger att han spelar WoD och därför går ju alla tärningar som slår lågt fetbort. Ettor var så klart allra värst, ren ondska. Lite lökigt skämtsamt lutar jag mig fram och viskar:
-"Du...eh... vill du ha ett litet insider tips? Det är ju så här att det här med att rulla tärning och se vilka som slår bara är en bluff. Det funkar inte så. Rent statistiskt så har alla tärningar bara ett fast begränsat antal bra slag. En T20 till exempel, den har kanske bara hundra bra slag i sig innan det tar slut. Efter det är det bara skitslag kvar. Så tänk på det nu när du står här och slår. Alla bra slag du slår bort nu kommer aldrig tillbaka, dom vill man ju egentligen spara till när man spelar och vill fet-critta med sitt apcoola tvåhandssvärd!"
Killen blev helt blek och stirrig. -"Fan! Nu måste jag köpa nya helt nya tärningar. Jag har gjort fel hela tiden! Kukars!"

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Re: Tärningsmystik

Själv trodde jag att man kunde reklamera en tärning som avviker för mycket från normalfördelningen?

//EvilSpook

Grog

Swordsman
Dnalor said:
Siffer-T6:or är alltså ett försök av rollspelshobbyns Det att kommunicera sina mörka begär. Men vad är detta mörka begär? Här kan jag bara våga mig på en gissning: är inte varje rollspelares hemliga, undantryckta dröm att spela GURPS? Vi talar om spelighet, friform och samberättande, men innerst inne längtar vi efter tvåhundra sidor fordonsregler som kräver kunskap i partiella differentialekvationer för att lösa.
En mycket slaende observation men din slutsats har uppenbara kortkommande. Eftersom alla goda bradspelare genom tiderna har (med ratta) fruktat resultatet 18 pa 3T6, dvs 666 Djavulens tal har de skyddad sig mot namnda fenomen genom att anvanda prickar. Vad rollspelarna ha gjort ar att infora mojligheten att akalla Satan under rollspelssceanserna. Som om detta inte vore nog, BRP har dessutom tagit detta i system dar Djavulens tal ar det mest optimala resultatet vid frammanandet av spelarens demoniska alter ego. Detta ar inte bara ett bevis pa att ALLA rollspelare ar satanister, utan aven att BRP ar Djavulens pafund.

Betraffande tarningar med ogudaktig form: Detta har sitt ursprung i att Pythagoras insag att 7 var universums mest ondskefulla tal. Det ar av den anledningen som tarningar baserade pa sunda, kristna varderingar inte har mer an sex sidor. "Men fyrasidiga tarningar da?" kanske ni undrar. Jo, lagg ett antal T4 nedanfor sangen innan ni gar och lagger er ikvall och forsok sedan argumentera mot att T4'or ar ondskefulla imorgon.

/Grog - trott pa neuro evolutionary algorithms