Nekromanti Teorier om Törnetronen?

Lightshy

Hero
Jag har gått och blivit lite inspirerad av alla fan-teorier som hela tiden poppar upp i Star Wars kretsar om kommande filmer etc.
Nu tänkte jag starta en tråd om Törnetronen och se vad som kan dyka upp där?

Risk för spoilers!

Jag har själv nyligen börjat SL Symbaroum efter ett par år som spelare. Därför har jag börjat läsa om alla böckerna för att fördjupa mig mer och förbereda för hur min nya grupp ska ta del av världsbygget.
Under detta arbete har saker i böckerna dykt upp som jag inte tidigare reflekterat över, då de inte spelade någon större roll när jag själv körde igenom äventyren som spelare.

Varnar för spoilers igen!

Tex. Finns det någon större mening med vägmålningarna i Döda drömmars grav som rör Bronsbrunnen i Tistla fäste, förutom det som sker i Väktarens vrede? Vilka är de 2 personerna som slåss vid brunnen (Hurian-Lo Apak & Spindelkungen?)? Kommer spjutet Ramarans Bane spela en större roll längre fram i Kampanjen?
Vad är paddmonstrens roll?
Gömmer bronsbrunnen fler hemligheter?

Vad är era misstankar/teorier?
Släng ur er allt, till o med galenskaper.

En av mina är:
När får vi se den onda draken som lagts till vila under Davokars skog av alverna? Drakar omnämns lite då och då i fluffberättelser som tex att Järnpaktsringar smiddes i drakeld osv.

Vad har ni för tankar/ideer?

Bifur

Veteran
Jag tror de olika bilder och historier som framkommer här och där mest är till för att ge spelarna en känsla av djup och att världen lever och har levt länge. De förebådar egentligen inget särskilt. I enstaka fall illustrerar de metaploten men inte på för RPna avgörande vis. (Alltså spelarna behöver inte tolka dem rätt för framtida äventyrs skull.)

Min enda konkreta teori just nu är att spindlarna är en fraktion som lyfts in i efterhand och som kommer att kunna fungera som allierad men slutligen blir en antagonist. De tjänar Alstra men inte på ett vis som är kompatibel med kulturvarelsernas syn på livet. Som raugonerna i Konfluxen ungefär.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att delen där man blir utsedda till Panther riddare och sedan måste åka till ett helt annat land som är typ fantasy Ryssland kommer var rutten på något sätt.

Egypten delen verkar cool dock, även om det riskerar att mest bli att man mejar ner kultister.

Men mest tror jag att de kommer twista det så att man inte hittar Acererak utan det kommer bara vara någon sorts insta-kill fälla som äter ens själ.

Paal

Imaginär fantast
Jag misstänker att Järnringen kommer att splittras ordentligt då den mer och mer galne alvfursten blir helt vansinnig.

Rangertheman

Myrmidon
Bifur;n273692 said:
Jag tror de olika bilder och historier som framkommer här och där mest är till för att ge spelarna en känsla av djup och att världen lever och har levt länge. De förebådar egentligen inget särskilt. I enstaka fall illustrerar de metaploten men inte på för RPna avgörande vis. (Alltså spelarna behöver inte tolka dem rätt för framtida äventyrs skull.)
Så tror jag också. Möjligen att det kan finnas radikalt olika utgångar i del 7 beroende på vad/hur spelarna har tolkat metadatan tidigare. Jag har svårt att se hur det skulle gå att göra på något annat sätt. I Yndaros nämns t.ex. Karvostis annektering eller inte mest i förbigående, men den har ingen egentlig betydelse för det fortsatta äventyret.

Därmed inte sagt att det inte finns många intressanta teorier att diskutera och spinna vidare på :) Jag tror det kommer att visa sig att det egentligen var ambrierna (dåvarande alberetorierna) som startade det stora kriget och att mörkerherrarna bara försvarade sig med allt vad de hade, med förödande konsekvenser.

Bifur

Veteran
Rangertheman;n273716 said:
Jag tror det kommer att visa sig att det egentligen var ambrierna (dåvarande alberetorierna) som startade det stora kriget och att mörkerherrarna bara försvarade sig med allt vad de hade, med förödande konsekvenser.
Fast det motsägs väl av Kalthar redan i Slocknad stjärna? Även om det inte behöver vara hela sanningen...

Lightshy

Hero
Vad tror ni om Bifurs teori om 5:e konfluxen slutet.
Symbaroum är ju Järnringens egen ”take on” av Ereb Altor enligt egen utsago. Så det känns ju inte som en total omöjlighet.
Hur skulle det kunna se ut? Och i så fall, vem i Symbaroums värld är Shagul - the Mastermind?