I den spelstil jag diggar så är det viktigt att man inte identifierar rollpersonens framgång med spelarens. Spelaren kan ha roligt även när det går dåligt för rollpersonen och kan även medvetet sabba för sin egen rollperson för att det passar i ståryn. Detta kan kontrasteras mot en spelstil där spelaren spelar med sin rollpersons intresse i åtanke och försöker att få det att gå så bra som möjligt för henne.
Jag skulle vilja ha en term för det här, som funkar hyfsat. Jag vet inte om "icke vinstdrivet spel" är bra. Jag har sett "play to lose", men det tycker jag inte passar, för grejen är ju att man varken spelar för att vinna eller förlora.
Förslag?
Jag skulle vilja ha en term för det här, som funkar hyfsat. Jag vet inte om "icke vinstdrivet spel" är bra. Jag har sett "play to lose", men det tycker jag inte passar, för grejen är ju att man varken spelar för att vinna eller förlora.
Förslag?