Nekromanti Termen bomber

LJSLarsson

Hero
Hej. Är det någon som vet var rollspelstermen bomber (scener som man kastar in för att skaka om spelarna) kommer ifrån? Jag stötte på dem första gången i Noir men har senare tid stött på dem på annat håll och undrar om deras ursprung.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
LJSLarsson said:
Hej. Är det någon som vet var rollspelstermen bomber (scener som man kastar in för att skaka om spelarna) kommer ifrån? Jag stötte på dem första gången i Noir men har senare tid stött på dem på annat håll och undrar om deras ursprung.
Den ursprungliga termen (på engelska) är ”bang” och den myntas i spelet Sorcerer av Ron Edwards. Det finns en liten artikel på Story Games wikisida för den som är nyfiken på att läsa lite till om bangs/bomber.

CapnZapp

Myrmidon
Man bör väl tillägga...:

1) du kan mycket väl ha använt "bangs", bara utan att veta om att du skulle kallat dina scenarier just så...

2) bara för att någon hittat på ett namn för företeelsen innebär inte att du måste eller alltid bör använda dem.

Enkelt uttryckt: om du alltid måste välja mellan två kära ting, innebär det att du alltid måste välja bort något du håller kärt. Och det kan ju vara extremt frustrerande.

Grundtanken är nog mer att peka på det kanske självklara i att inte glömma lägga in verkliga val, val med verkliga konsekvenser.

Men spelar man en powertripp i exempelvis Dungeons & Dragons kan det vara direkt olämpligt att ha med dem - om poängen är att njuta av att vara oövervinnelig och höglevel badass. Då förstörs ju stämningen om du (i exemplet från wikisidan) inte BÅDE hinner ifatt gnollerna med kyrkreliken OCH gnollerna med din syster...

LJSLarsson

Hero
Hm, den definitionen om att utsätta spelaren för val hade jag inte hört förr. Som jag kom ihåg att Noir beskrev det behövde inte bomber innehålla tydliga pest- eller koleraval utan var något man introducerade för att röra om i grytan och få reaktioner av spelarna. Men det ena behöver inte utesluta det andra.

Finns det några andra svenska rollspel som använder sig av termen bangs eller bomber i sina böcker?

Ram

Skev
Well, Bang kommer från Sorcerer, men som så många andra saker så har den evolverat över tid. Många som exemplifierar runt detta använder ofta startka känslomässiga band (t.ex. familj, älskade, kollegor, ...) för att göra saker tydligt och för att det är så de gillar att spela, men över lag så är det enda som jag ser som viktigt med en Bomb att man inte kan ignorera den utan att någonting händer (det vill säga även om man kan förhålla sig passiv till situationen så är även det ett val som kommer att få konsekvenser).