Nekromanti Terminator som TV-serie. Vad tror ni?

Nightowl

Champion
Här pratar producenten Josh Friedman om The Sarah Connor Chronicles , en TV-serie baserad på de tre Terminator-filmerna.

Eftersom vi är nördar (om ni sticker oss, slår vi icke skada?) skulle jag vilja se lite grundlös spekulation om vad ni skulle tycka vara koolt i en sådan här serie. Själv tycker jag den skulle passat bäst mellan film 1 och film 2, när Sarah springer runt och förbereder sig för att bli mamma till världens frälsare genom att bli världens bästa terrorist... :gremcool:

Ni andra?

Erik, snott från www.rpg.net

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är ju en Nightowl-fanbwoi av stora mått (dock under 110 kg!) så jag kan ju inte annat än att hålla med. Att låta Sarah Connor hatta runt i världen med diverse skumma snubbar som kan en massa shit borde vara bland de bättre uppläggen. Gott om plats för ombyte i sceneriet och så... Det som jag däremot tror är farligt är ifall de blandar in framtiden på fel sätt, skickar agenter/terminatorer och sånt... då går det snabbt inflation på de terminators som sänts tillbaka. Då vore det nog bättre att då och då ha parallellhandling i framtiden och hoppa lite eller så. N'est pas?

Troberg

Sinister eater
Själv tycker jag den skulle passat bäst mellan film 1 och film 2, när Sarah springer runt och förbereder sig för att bli mamma till världens frälsare genom att bli världens bästa terrorist...
Problemet är att filmerna lever på terminatorerna, och det finns inte mycket utrymme för sådana där.

Jag tror mer på tiden kring maskinernas övertagande, med motståndsrörelse, häftiga maskiner, ruiner och sånt. Som bihändelser kan man till och med lägga till de framtida operationerna för att skicka tillbaka de som räddar henne.

Skulle kunna bli nästan lika bra som Star Trek: Borg!

Olle Linge

Snigel
Jag håller med!

En riktigt mörk apokalyps vore grymt. Jag vet inte riktigt vad den skulle handla om, men det känns sekundärt. När jag såg trean fann jag att jag av någon underlig anledning såg fram emot att se hur den slutade. Man skulle kunna bygga en serie efter trean, men då kanske titeln är tämligen felvald.

Johan K

Gammal & dryg
Ni andra?
Jaoo, för all del. Skulle tycka att det vore trevligt med en sdåan serie. Termonatorfilmerna är väll en av de få filmer som jag kan tänka mig bli serier.

Gordeg

Hero
Re: Jag håller med!

Ja, jag tyckte faktiskt att trean, trots att det var den svagaste filmen i serien, ändå hade det bästa slutet. Och postapokalyptiska världar är nästan alltid coola.

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vågar inte tro något alls

Det känns svårt att göra något av konceptet om man ska hålla sig till filmernas mytologi. Det naturliga skulle vara att utgå från första filmen, låtsas att de andra inte inträffade och berätta vidare om Sarah Connors kamp mot det analkande maskinkriget.

Hela problemet här är att Terminator-filmerna är centrerade runt ett väldigt litet avsnitt av ett stort koncept. Alla filmerna är monsterfilmer med en science fiction-historia i bakgrunden. Om man berättar om något annat i sanna science fiction-värld kommer inte publiken att känna igen sig. Det kommer helt enkelt inte att kännas som Terminator, bara som vilken science fiction-historia som helst.

Men jag är försiktigt positiv, mest eftersom tv-serier idag helt enkelt är bättre än filmer, och dels eftersom andra halvdana filmer gett upphov till betydligt bättre tv-serier (Buffy och Stargate, framför allt).

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Vågar inte tro något alls

Men jag är försiktigt positiv, mest eftersom tv-serier idag helt enkelt är bättre än filmer, och dels eftersom andra halvdana filmer gett upphov till betydligt bättre tv-serier (Buffy och Stargate, framför allt).
Glöm inte Highlander. En OK film, en som jag aldrig kommer att erkänna att den existerar eller någonsin existerat, två halvkassa filmer, men två riktigt bra TV-serier (speciellt för rollspelare).

Har någon sett Highlander TAS? Jag har bara några få avsnitt och undviker normalt sett att se en serie innan jag har hela (eller åtminstone kan se den i ordning...).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Glöm inte Highlander.
Just ja. Jag visste att det fanns en till tv-serie jag brukar använda som exempel på bra tv-serier baserade på dåliga (eller halvdåliga) filmer.

/tobias

Balderk

Swashbuckler

Jaha, och vad fan menar du med andra halvdana filmer? Terminatorfilmerna (med undantag för den 3e) är ju faktiskt bra!

/Balderk, förnärmad

Troberg

Sinister eater

Terminatorfilmerna (med undantag för den 3e) är ju faktiskt bra!
Har du sett tvåan nyligen? Den var rätt cool när den kom, för nästan 20 år sedan. Den har inte åldrats med charm.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Har du sett tvåan nyligen? Den var rätt cool när den kom, för nästan 20 år sedan. Den har inte åldrats med charm.
Jag såg den nu i somras och tänkte just på att den hade åldrats med charm. :gremcrazy: Men så är ju jag väldigt förtjust i filmen i sig också... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Jag såg den nu i somras och tänkte just på att den hade åldrats med charm.
Du är medveten om att jag pratar om tvåan, inte ettan?

Rickard

Urverk speldesign

"Du är medveten om att jag pratar om tvåan, inte ettan?"
På vilket sätt tycker du tvåan har åldrats? Ettan har ju tydliga 80-talsinfluenser i kläder och hår, medan tvåan är tidslös.

/Han som gillar att specialeffekterna är så lågmälda (vilket exempelvis inte Star Wars är vilket förstört dem)

Troberg

Sinister eater

På vilket sätt tycker du tvåan har åldrats?
Ettan är skitig och rå, medan tvåan vänder sig till en bredare publik och har en mer städad framtoning. Ettan lever på handlingen, tvåan lever på effekter och action och effekterna känns gamla. Det är förresten också anledningarna till att Alien åldras värdigare än Star Wars.

Kvicksilverterminatorn känns idag mest som ett tidigt experiment i datoreffekter. Tvåan känns också förutsebar, och har så fruktansvärt krystade oneliners. Den saknar också en förvirrad sopbilsförare som säger "Whut da hell?!?!". Robotskelettet i ettan funkade också bra för att dehumanisera skurken, något som inte riktigt funkade i tvåan. Man började också behandla konceptet med glimten i ögat, vilket kan funka ibland, men här gjorde det bara att man tappade kontakten med handlingen.

Dessutom har tvåan en jobbig unge i en huvudroll. Hollywood älskar jobbiga ungar i filmer. Jag hatar dem.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utplåning av kvalitet

Jaha, och vad fan menar du med andra halvdana filmer? Terminatorfilmerna (med undantag för den 3e) är ju faktiskt bra!
Ibland är jag ärkekonservativ, till exempel när det gäller tidsparadoxer. Jag gillar Terminator eftersom den innehåller en snygg tidsloop och hänger ihop berättarmässigt. Sensmoralen är att man inte kan ändra framtiden. Sedan kom Terminator II och pajade det med försök att ändra framtiden, som kanske lyckades. (Samt andra smådetaljer, främst att den onda terminatorn är så kraftfull att de måste låta den bete sig extremt korkat för att hjältarna ska ha en chans.) Alltså tycker jag inte att tvåan är en speciellt bra film. Och trean tillförde ingenting nytt.

Visst, ingen av dem är lika dålig som Buffy- eller Stargate-filmen, men så himla bra är de inte.

/tobias

Balderk

Swashbuckler
Re: Utplåning av kvalitet

Okej. Jag gillar tvåan, men du har ju rätt till dion åsikt.
Förövrigt är ju Stargatefilmen rågrym!