Nekromanti Terminologi ni är nöjd med

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Nyligen så dök det upp en tråd som heter terminologi ni är trött på, som det sedermera har blivit lite ledsam och negativ, så jag tänkte att folk kanske kan glädjas lite genom att prata om den terminologi som ni är nöjda med :gremsmile:

Typ här.

Krille

Super Moderator
Jag är faktiskt himla nöjd med bland annat spelledare, spelare, rollperson, attribut, egenskap, färdighet, turordning, bonus, avdrag, påslag, modifikation och en hel del andra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Jag är faktiskt himla nöjd med bland annat spelledare, spelare, rollperson, attribut, egenskap, färdighet, turordning, bonus, avdrag, påslag, modifikation och en hel del andra.
Jag också. De är inarbetade, och givet att publiken för rollspel i extremt hög grad består av folk som redan spelat rollspel så är chansen god att termerna är bekanta.

Jag har inget emot att välja nya termer om det finns en tanke bakom, men jag ser ingen anledning att avvika från det inarbetade "bara för att".

Den term jag själv är mest nöjd med är det nog bara jag och, ibland, Stövelkatten som använder: SEG, eller Survival-Exploration Gaming. Delvis samma sak som OSG/OSR men helt befriat från konservativa konnotationer och D&D-arvet... =)

Mukwa

Swashbuckler
Den terminologi jag känner mig nöjd med är de jag har kommit på för mina spel, såsom Skugga (vet inte om jag har kommit på någon annan egen term egentligen), men mer övergripande är jag bekväm med spelledare, rollperson/karaktär (gillar nog karaktär mer)... värde/färdighetsvärde. För mig är terminologin spelberoende (höhö).

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar indiespel. Visst har termen sina problem, men den har gång efter annan visat sig vara användbar. Ja, funktionell.

Sen gillar jag pudelpoäng, Risings (?) gamla grej om att spelledaren bedömer rollspelsinsatser som domarna bedömer pudlar på en utställning. Det är en fin term som beskriver något reellt. Kan utvecklas också, som gruppudelpoäng där hela spelgruppen bedömer varandra (som i Mouse Guard).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tony.M.Meijer said:
Nyligen så dök det upp en tråd som heter terminologi ni är trött på, som det sedermera har blivit lite ledsam och negativ, så jag tänkte att folk kanske kan glädjas lite genom att prata om den terminologi som ni är nöjda med :gremsmile:

Typ här.
Jag gillar verkligen Dungeonmaster. Det förmedlar direkt den känsla jag vill ha när jag spelleder D&D, dvs. lite som den onde overlorden i Dungeon Keeper. En snubbe som har ett underjordiskt dockskåp fullt med läskiga monster.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag är så glad över att det heter Äventyrsspel nu för tiden, rollspel var så missvisande, folk trodde man höll på med datorspel eller höll på med någe snusk av något slag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hans E Magnusson said:
Jag är så glad över att det heter Äventyrsspel nu för tiden, rollspel var så missvisande, folk trodde man höll på med datorspel eller höll på med någe snusk av något slag.
+1

Hans E Magnusson said:
När jag läser "Äventyrsspel" ser jag företagsloggan framför mig...men jag förstår vad du menar.
Själv har jag nog levt så länge med rollspel att jag inte kommer ifrån ordet längre, om någon missförstår kan jag alltid döda samtalet med att säga "Uniformer, batonger..."
för det är vuxet och accepterat.

Tomatalven

Hero
Hans E Magnusson said:
det låter fortfarande som datorspel i mina öron, och låter inte lika coolt, farligt och sektaktigt som rollspel heller :gremfrown: Immersionsspel skulle inkludera fler genrer än typ imo.

Higa

Veteran
Hans E Magnusson said:
Hehe! Kommer ihåg när Internet var nytt och man hade ICQ med sina hobbys angivna... Det tog inte lång stund förrän diverse perversa typer dök upp och ville chatta med en just pga. att man hade angivit "roleplaying" som hobby.

Förslagen man fick hemsöker fortfarande mig i mina mardrömmar!

Arfert

Facit
Jag tycker att konventionella termer är bra för att det går snabbare att lära sig ett nytt spel som har dem. Och att de minskar risken för missförstånd (om man inte har meckat med betydelsen för mycket). Ska man hitta på nya termer ska man ha en riktigt, riktigt bra anledning till det. Enbart flavour är till exempel inte en bra anledning enligt mig.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Jag tycker att konventionella termer är bra för att det går snabbare att lära sig ett nytt spel som har dem. Och att de minskar risken för missförstånd (om man inte har muckat med betydelsen för mycket). Ska man hitta på nya termer ska man ha en riktigt, riktigt bra anledning till det. Enbart flavour är till exempel inte en bra anledning enligt mig.
Håller med så jäkla mycket. Varje nytt begrepp man lägger till höjer tröskeln för läsaren.

Organ

Out of time, out of mind
Hans E Magnusson said:
Jag är så glad över att det heter Äventyrsspel nu för tiden, rollspel var så missvisande
Jag håller med om att rollspel inte är en optimal term, och att äventyrspel, möjligen, är bättre. Men mig veterligen så har väl inte begreppen bytts ut? Eller har jag missat ett PM?

/Anders

RasmusL

Champion
"Rollspel" är nog den term jag är mest tillfreds med. Den förmedlar hobbyns kärna och slår ner snarare än bygger upp barriärer mellan olika varianter och avarter.

Zorbeltuss

Hero
Visserligen är jag nog den enda som använder det i mitt spel och det har inte ens gått till speltest men jag är så sjukt nöjd med Aha som namnet för out of the box tänkande, att det dessutom faktiskt var gotiska termen för intelligens och kreativitet gör det inte sämmre.

Krille

Super Moderator
I Västmark har jag en kategori med färdigheter som heter "Jävlar-anamma" som handlar om envishet och viljestyrka. Jag är väldigt nöjd med den kategorin. Lustigt nog är det en hel del som inte håller med. :gremgrin: