Nekromanti Terone: Bestiarium

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Det var ett tag sedan sist, så jag tänkte det var dags att posta en glimt från Terone igen. För eventuella nytillkomna läsare hänvisar jag till introduktionen och det senaste inlägget. Den här gången ska vi titta närmare på några av de märkliga vidunder som vandrar genom Terones landskap.

(En kort notis, om ett begrepp som inte förekommit tidigare: "Arkonior" avser den fysiska världen, människornas värld, till skillnad från Älvalandet eller drömvärlden. Terone är snarare benämningen på en planet, medan Arkonior betecknar världen i ett metafysiskt perspektiv, med solen, solsystemet och så vidare.)

Jag förstår att jag inte kan vänta mig en massa kommentarer på texten, och det är ju inte heller meningen. Jag tycker bara att det är kul att posta inlägg om Terone ibland, för att hålla det eventuella intresset uppe. Så, till saken:


Asiranti

Asiranti är en av de Förstfödda, så hon är i sanning uråldrig: hon strövade över Terones nejder innan det fanns några människor, när världen ännu var ung, i en svindlande avlägsen forntid. Men åren har fördunklat hennes sinne, hon har hunnit glömma mycket mer än hon lärt sig. Numera lever hon i en undangömd dal djupt inne i Dimmiga Bergen, i ett litet hus sammanfogat av förvridna metalldelar och levande sten, utan annat sällskap än sina förvirrade skapelser. För det är livgivandet och skapandet av nya individer som är Asirantis passion, och även om skickligheten till viss del lämnat henne finns det fortfarande spillror kvar, tillräckligt för att hon ska vara omgiven av olyckliga och lydiga slavkreatur. Alla varelser hon skapar är behäftade med en defekt som yttrar sig i att de slås av glömska och rymmer efter en tid, kanske något år eller några månader. Hon konstruerar ofta mekaniska fåglar och insekter, kopior av arter som dog ut för eoner sedan, och ibland även en mänsklig varelse som sällskap och tröst. Människorna blir både mekaniska och organiska, med åtminstone en biologisk hjärna i en metallisk kropp, men skapade med sådan skicklighet att ingen (allraminst de själva) kan märka att de inte är sant mänskliga.

Asiranti har en smal, ormliknande kropp med många små ben. Den främre delen är upprättstående och vagt humanoid, på vilken det sitter fyra nästan mänskliga armar. Huvudet är avlångt och ansiktet avlägset mänskligt, men med en mångfald ögon i två rader. Asiranti reser sig nära dubbelt så högt som en människa, och är runt tre meter lång förutom svansen.

Våld är ett begrepp som saknar mening för Asiranti, och hon är helt oförmögen att ens föreställa sig att skada en levande varelse. Hon besitter enorma kunskaper om de mest skiftande ämnen, men har förlorat förmågan att sålla bland informationen. Förvirrad och vagt melankolisk kan hon sitta och stirra ut över landskapet dagar i sträck. Som en av de Förstfödda saknar hon helt kroppsliga behov, och kan därmed försjunka i apati utan att något annat än hennes skapelser drar upp henne därifrån.


Asfosion

I floderna skymtar man stundtals väldiga skepnader som slingrar sig i djupen, bleka varelser med skinande pansar. Det är asfosionerna, maskliknande odjur som rymt från forntida kloaker. I gamla tider var de små och beskedliga, kanske framodlade i renhållningssyfte, men enstaka exemplar lyckades rymma och växte sig stora och ondskefulla i det fria. En asfosion äter precis vad som helst, och växer hela sitt långa liv så länge tillgången på föda är god. Den har ingen tillstymmelse till intelligens men välutvecklade instinkter, och den blotta storleken hos ett gammalt exemplar är tillräckligt för att göra flodskepparna oroliga. Speciellt kan nämnas den gamla asfosionen i Mirellafloden, lokalt känd bara som ”Masken”, som i tvåhundra års tid har gjort all pråmtrafik omöjlig förbi bestens hemtrakter i höjd med Egeria.


Darien

Darien är en fasansfull demon som jagar människor i drömmarna, en av de Förstfödda som ser människorna som mindre än myror. I tusentals år har han strövat genom drömvärldarna på jakt efter ett sätt att tag sig tillbaka till Arkonior; han slukar hjärnorna på sina offer för att försöka få del av deras eventuella kunskap men än så länge till ingen nytta.

Darien är humanoid, med drag av både reptil och hunddjur: han är lång och ståtlig, avsevärt längre än en människa, och har en kraftig, svepande svans och ett vagt hundliknande huvud, med fyra ögon och en käft fylld av små vassa tänder. Kroppen är täckt av sträv, gråaktig päls.

När världen var ung strövade Darien genom skapelsen, full av förundran liksom så många andra av de Förstfödda. Han var berusad av sina krafter, av skogarnas vilddjur, luftens dofter och rymdens tomhet. Men så anlände människorna, och de Förstföddas herravälde över världen var inte längre självklart. Nu var det nya tider, och världen skulle aldrig mer bli densamma. Och Dariens sinne fördunklades; han greps av ett förtärande hat mot människosläktet, formade en väldig yxa av meteoritjärn han tvingade upp från underjorden och gav sig ut på människojakt, med avsikt att inte vila förrän den sista människan var utplånad och släktet utrotat för evigt. Tyvärr för Darien och som tur är för människorna visade det sig att detta värv var svårare än väntat. Dels fanns det andra Förstfödda som i människorna såg det perfekta tjänarfolket och därmed motarbetade den vettlöse dråparen, och dels var människorna långt fler än Darien kunnat ana. Århundraden blev till årtusenden, och Darien lämnade bara avtryck som en fasansfull best i sagor och myter. Någon gång under tidsåldrarnas lopp förirrade han sig genom en öppning till Drömvärlden, och i dess öde nejder fann han den frid han sökte för en stund. Men människorna finns där också, om än långt mer utspridda, och Darien kan inte få ro. Nu strövar han genom drömmarna, ständigt på jakt, ständigt vilsen. Hans förvridna sinne kan aldrig få ro förrän han en dag möter sin överman, något som inte hänt genom alla tidsåldrar.


Gargoyl

Gargoyler finns det av flera slag. Vi börjar med att betrakta Storfurstendömets dumma slavkreatur, väldiga slöa bestar som drar vagnar eller utför annat grovarbete. De skapades i vetenskapsmännens näringsbad för länge sedan, som en förvriden avbild av Älvalandets stolta gargoyler. Någon sorts rudimentär intelligens döljer sig bakom deras knöliga pannor, så de är intelligentare än djuren och förstår enkla kommandon från deras skötare. De är inte sterila, som så många andra kreationer från magikernas kar, utan trots att kunskapen att skapa levande varelser inte längre finns kvar lever gargoylstammen än. De är ingen särskilt vanlig syn numera, för det fanns aldrig särskilt många gargoyler och de är varken vidare fruktsamma eller långlivade. Till fasonen är de gigantiska, två eller tre gånger så långa som en människa, krumma och vagt apliknande. På ryggen sitter oanvändbara vingstumpar, huvudet pryds av ett eller flera par krumma horn och ur munnen sticker det fram oregelbundna betar. Kroppen är täckt av sträv, borstliknande blekgrå päls.

Gargoylerna är mestadels är slöa och fridsamma till humöret, men skenet kan bedra. Det kan ha berott på en ovanligt sadistisk skötare, brist på mat eller något annat, men oavsett skäl är en vansinnig gargoyl något av det sista man vill råka ut för. Det finns berättelser om gargoyler som gripits av häftiga raseriutbrott och i vredesmod slitit sina bojor, löpt amok genom soldater och vaktposter och försvunnit i skogarna. Kanske det finns något dolt fel i deras arma hjärnor, där lydnad skulle varit det mest framstående karaktärsdraget. Kanske blev intelligensen högre än väntat. Saken är i alla fall att det numera finns en liten stam gargoyler som lever i vildmarken, i frihet, och strövar vida omkring i de djupa skogarna. De har blivit slugare av livet i frihet: de har fått jaktinstinkter någonstans ifrån, och äter det mesta de kommer över. Dessutom är de ofta hatiska mot människor, för även de som är födda i frihet har fått höra berättelser om slaveriets fasor, som förmedlats från gargoyl till gargoyl under århundradena. De har ett primitivt språk, nämligen, bestående till stor del av grymtanden och vrål.

Gargoylerna är inte snabba, men otroligt starka och tåliga som få. Jaktinstinkter eller inte, trots allt är de inte särskilt bra på att röra sig tyst och spårlöst genom skogarna, så en van skogsman kan ofta undvika en konfrontation. Spåren är särskilt tydliga, med en form och en storlek som inte påminner om mycket annat.


Mantikora

En gång i en svunnen tid härskade han över sin egen trakt i Älvalandet, men ofärdstider kom, med krig och vansinne; portar öppnades mot människornas riken, arméer skickades genom slöjan och i bojor av kallt järn fördes han till Arkonior. Mantikoran var fången i många år, förhördes angående Älvalandet men lärde sig också mycket om människornas värld. Hans kunskaper inom älvamagin var stora, men efterhand lärde han sig även styra jordmagins krafter efter långa samtal med fångvaktarna. Så kom det sista stora kriget, och i efterdyningarna av katastrofen övergavs basen och mantikoran kunde ta sig ut i friheten. Men han stannade kvar ett slag, botaniserade i biblioteket och resterna av den lilla mängd teknologi som fortfarande fungerade efter den stora smällen. Allt eftersom åren gick började han få saker och ting att fungera igen, och han tog sina första, trevande steg på livsmanipulationens krokiga stig. De första försöken blev fasansfulla missfoster som avlivades snarast, men efterhand har mantikoran finslipat tekniken och omger sig numera med en skara småfolk som påminner honom om hans forna hem i Älvalandet. För han kan inte komma hem: hans krafter räcker inte för att slita upp en port här, slöjan har blivit så svårgenomtränglig nuförtiden, och han vågar sig inte på en vandring genom en ogästvänlig vildmark där han skulle ses som ett själlöst monster av vem han än träffade.

Mantikoran är stor och kraftig, även om han har blivit ganska fetlagd med åren. Kroppen påminner om ett lejons, men är större än så. Pälsen är rödbrun och manen mäktigt svartröd; ansiktet är märkligt människoliknande, munnen bred och fylld med flera rader av skarpa små tänder, och huvudet kröns av två krumma bockhorn. Frambenen är smidiga och avslutas med ytterst känsliga och långfingrade tassar, som medger avancerad finmotorik. Svansen är lång och taggig, och han har ovanan att slå omkring sig med svansen när han är upprörd.

Det finns bara en mantikora: som så många andra av Älvalandets varelser är han en unik skapelse, även om det finns andra varelser som är mer eller mindre lika honom till det yttre. Det brukar bli så. Småfolket är lättimponerade och tar ofta intryck av en mäktig furste, och det finns många som behärskar konsten att ändra form, så de tar efter dem de beundrar.

Även om mantikoran har en monstruös uppsyn är hans sinnelag ädelt och filosofiskt. Han är enormt road av gåtor och intellektuella diskussioner, och har med sitt långa liv blivit bildad inom de mest skilda områden. Dessutom saknar han mycket av den vilsenhet och känslokyla som kännetecknar Älvalandets varelser: kanhända är det därför han tvekar att söka sig hemåt igen, han har kanske lärt sig att trivas i människornas värld, med dess solida känsla av verklighet.


Stormfågel

Redan innan man har nått de egentligen Dimbergen kan man skymta de största stormfåglarna cirkla kring topparna i fjärran. Eller är det bara inbillning, synvillor skapade av en alltför ivrig fantasi i kombination med en fascination för historierna som berättas vid brasan om kvällarna? Hur som helst är det inte många som återvänder från resor längre in i Dimbergen, och passens farleder är sällan använda av annat än tungt rustade kolonner.

Stormfåglarna är enorma rovfåglar i sotigt glas och rostigt stål, kanske kvarglömda stridsmaskiner från ett svunnet krig. I storlek varierar de enormt. Sagornas jättefåglar kanske inte finns i verkligheten, men dock exemplar som mäter ett tiotal meter i vingbredd. Deras enda kvarvarande drivkraft är det viljelösa hatet, viljan att döda skiner ur deras livlösa ögon. Att de därtill är nästan omöjliga att skada, då de knappt har några känsliga delar, gör dem till något av det farligaste man kan tänkas möta.


/Dimfrost
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Skit

:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Jag inser, ju mer jag läser Terone, att du försöker göra såna som mig arbetslösa. Vad ska vi illustratörer göra när dina beskrivningar ger så perfekta sinnesbilder?
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:
Utmärkt skrivet som vanligt, mycket inspirerande och inspirerat, gillar speciellt Asiranti och Mantikora.

woot! woot!
:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Re: Skit

Har du inte tänkt tanken att beskrivningarna hade kunnat göras mer mystiska och dröjande om det hade funnits en maffig bild bredvid varje monster? Som läget är nu måste jag ju beskriva utseenden i detalj så det inte blir Kult av alltihopa (där alla monster ser ut som flådda cyborger om man läser beskrivningarna, som någon så kärnfullt uttryckte det), men själv hade jag gärna skippat några av de mer detaljerade beskrivningarna. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Inte sett något om det här och läste precis Introduktionen. Jag kan säga jag är jävligt glad jag har så mycket skrivet på mitt eget rollspel som jag har, annars hade jag kännt starka känslor av plagiarism ungefär...nu.

Jag är inte riktigt lika förtjust i mörk romantik (omen, otrevligheter och katedraler, etc.) och jag föredrar en värld på konstant tryck framåt med starka paralleler till vår egen men jag måste säga vi har väldigt lika tankar om mycket.

Och som någon annan sagt så är du väldigt bra på målande beskrivningar, det är verkligen snudd på du behöver illustratörer och det hör inte till vanligheterna. Om jag lånar någon idé så får du komma ihåg att plagiarism är den högsta formen av smicker :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,489
:anti-air gun:

Helbra skrivet som vanligt! Jag kan bara inte låta bli att undra, hur långt är det kvar till spelet är klart eller åtminstone i spelbart skick? Hur som helst är jag mer fast än jag var tidigare... :gremsmile:

Varför jag svarar på Wardukes inlägg och inte på startinlägget hoppas jag att rubriken förklarar. :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Det bara trevligt att det finns andra som tycker likadant, det innebär att det finns folk som gillar vad man håller på med. Och om jag ville undvika att folk lånade mina idéer skulle jag inte posta dem på forumet. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Lägesrapport

Forumet svalde mitt svar, så du får kortversionen. Egentligen skulle jag kunna spelleda Terone nu, om jag bara fixade stridssystemet, men jag har väldigt mycket text kvar att skriva: det mesta finns bara som korta anteckningar om ens det. Min egen deadline har jag satt till augusti, men det kan ju komma att ändras. Jag lär väl posta ett inlägg till i saken på forumet någon gång, och då vet jag kanske mer. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
I'd murder you if it didn't stop the text coming

För du börjar bli obehaglig nu. Såhär bra grejer får man inte spotta ur sig konsistent; du förstör ju ryktet för oss andra :gremgrin: Sinisa släpper åtminstone bara koncept :gremsmirk:

Seriously though, det här är asläckert. Framförallt att du låter älvorna vara såpass heterogena gillar jag, så att du inte bara säger "en älva är en varelse som kännetecknas av det här, och alla deras olika skepnader är uttryck för det". Sådant avskyr jag. Ner med konsekvens i älvor. Det enda jag tycker kan kräva lite mer arbete är Darian, dels för att namnet finns på riktigt och dels för att det nog vore mer konsekvent om han käkade själar än själva hjärnorna - fast det kanske bara är jag som läser för bokstavligt.

För övrigt gillar jag att du har med unika monster en massa ockå, och maskiner. Woo woo! :gremlaugh:


/Feliath - it is like imaginative balm
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Re: I'd murder you if it didn't stop the text coming

Åhå, så när jag väl är klar med Terone kommer jag att få se upp för en mordisk Feliath, med andra ord? o_O

Det finns ju mer strukturerade älvor också. Småfolken tar ju alla möjlig skepnader, och furstarna är per definition unika, men de som finns däremellan (alver, troll, gargoyler och så vidare) har ofta ett något mer enhetligt utseende.

Du vet hur svårt jag har för namn, så jag långar lite här och där. Jag tyckte "Darien" var tillräckligt enkelt för att det skulle gå bra att låna, men det kan jag ju alltid ändra senare. Egentligen var jag inne på att han skulle ha ett dubbelnamn, typ Damorian Darien, men skippade det eftersom jag inte kom fram till något jag trivdes med. Och lägg märke till att det inte hjälper att äta hjärnorna, han bara gör det för att han tror att han får deras kunskaper på så sätt. Han är ganska förvirrad, stackaren, och saknar alldeles eventuella själsätande förmågor. :gremgrin:

Kul att du gillade det, ju. :gremlaugh:


/Dimfrost, "På min tid var det så att den som kunde tyska aldrig blev klar med sin avhandling. Han tillbringade livet med att kunna tyska istället. Så tror jag det är med kinesiskan nu."
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Féer, drömmar och mord

Åhå, så när jag väl är klar med Terone kommer jag att få se upp för en mordisk Feliath, med andra ord? o_O
Yup. Gots me the carvin' knife right here :gremelak: :gremgrin: Alternativet är ju att du kommer på någon ny bra idé jag blir hooked på antingen innan eller strax efter du färdigställt Terone. You just keep right on creating there, math-boy... :gremgrin:


Det finns ju mer strukturerade älvor också. Småfolken tar ju alla möjlig skepnader, och furstarna är per definition unika, men de som finns däremellan (alver, troll, gargoyler och så vidare) har ofta ett något mer enhetligt utseende.
Well, yeah, fast jag menade älvorna som helhet, inte undergrupperingarna, som ju som du snyggt noterade i texten om Mantikora borde finnas. Fast jag tycker nog fortfarande att det där "lite mer" framför "enhetligt" är värt att betona; att det även inom en undergruppering finns rätt avsevärda enskilda avvikelser.


Du vet hur svårt jag har för namn, så jag lånar lite här och där.
Wullah, kommer jag på något så säger jag till dig :gremsmile:


Och lägg märke till att det inte hjälper att äta hjärnorna, han bara gör det för att han tror att han får deras kunskaper på så sätt. Han är ganska förvirrad, stackaren, och saknar alldeles eventuella själsätande förmågor.
Hee hee :gremgrin: Still, though, hur äter han själva hjärnorna om han bara finns i drömvärlden? Nu kanske jag låter sådär tråkigt konsekvento-petig, och det kanske jag är - i vilket fall du får ge mig en rejäl kick i huvudet - men för mig verkar det rätt viktigt huruvida han har en begränsad möjlighet att påverka Arkonior eller ej. Kan han kanske med tiden utveckla den och lära sig fly? Eller är han fast i Det Flyktiga för evigt eller tills någon med med häxkraft än vett åkallar honom?


/Feliath - felciterar och hänvisar till BtAF :zeppelinare:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
En studie i drömmar

Okej, problemet är alltså att du inte har koll på hur Drömvärlden fungerar. Och det var väl tur det, eftersom jag inte har beskrivit det. Ibland har jag lite svårt att hålla koll på vad jag egentligen har delat med mig av... I det här fallet vet jag att jag svamlade lite om drömmarna i vrållådan för länge sedan, men det har nog alla glömt vid det här laget. Jag har inte riktigt bestämt mig för exakt hur Drömvärlden ska fungera, men tills vidare är det såhär:

För det mesta när man sover och drömmer hamnar man i de yttre drömmarna. Detta är en drömmares privata domäner, och precis lika kaotiska som de drömmar vi alla är vana vid. Därifrån kan man förirra sig in i de inre drömmarna, drömmar med en oroande känsla av verklighet; har man otur kan man möta andra drömmare eller vilsegångna vidunder. Innanför de inre drömmarna finns så Drömvärlden. Den är mångskiftande, representerar alla människors drömmar, men det finns en bakomliggande struktur. Folk talar om det öde landskap under en svag sol dold av gulaktiga dimmor, om dammiga slätter och övergivna trädgårdar, överallt toomhet. Allting ser blekt och färglöst ut. Ofta blåser en isande vind, man hör vidunder tjuta av ensamhet på avstånd. Ensliga karavaner drar sakra fram över slätterna.

Grejen är den att när drömmarna har förirrat sig in i Drömvärlden är de där fysiskt. Det skapas en fysisk kropp i drömmarnas rike, på något sätt, och enda skillnaden mellan att drömma sig dit och komma dit genom en portal (som Darien) är att drömmarna när som helst kan vakna och försvinna. I övrigt är krafter, förmågor och utseende likadant. Alltså är det inte något hinder för Darien att faktiskt dräpa folk fysiskt i drömvärlden.

Det finns fler intressanta saker att berätta om Drömvärlden, men mina anteckningar är ännu förfärligt ostrukturerade och jag vet inte riktigt hur jag vill ha det. Ovanstående bör alltså tas med en nypa salt.


/Dimfrost
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Barcelona
Omåttligt trevligt. Hela texten andas en genuin fantasykänsla som återger mig tron på genren efter att Exalted svek mig :gremfrown:. Att du beskriver unika varelser är tipp-topp, också.

Själv ser jag gärna mer info om vad de olika varelserna gör. Liksom, vad sysslar Mantikora med när han inte odlar fram småfolk i sina genbad? Interagerar han något med sin omvärld? Hur är det med Asiranti? Hur upplever hennes förrymda skapelser kontakten med omvärlden? Kan man rentav spela en sådan?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Mantikoran är ganska lat (han sitter still så mycket att han har blivit rätt fetlagd), och ägnar sig gärna åt studier eller filosofiska spekulationer. Asiranti är ju knäpp, mer eller mindre, och är oftast helt apatisk; hon saknar helt livsmål egentligen. Naturligtvis kan man spela en av hennes skapelser, kanske enklast när de har förlorat minnet och rymt. Det kommer att finnas regler för att spela konstgjorda varelser, och med egenskapen Minnesförlust så är saken biff.

Men det var bra att du påpekade det här. Det kan nog vara bra att tänka på att skriva lite mer om varelserna i vardagslag också.


/Dimfrost
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Barcelona
Men det var bra att du påpekade det här. Det kan nog vara bra att tänka på att skriva lite mer om varelserna i vardagslag också.

Jo, frågorna var menade mer som exempel på en allmän princip än något jag faktiskt ville ha svar på direkt. Gör gärna varelser som är tätare knutna till sin omvärld; det gör det lättare för en att få in dem i äventyren på andra (och intressantare) sätt än som rena fiender.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Naturligtvis förstod jag att frågorna var allmänt menade, men jag kunde inte låta bli att utveckla mina egna bestar en aning mer. :gremsmile: Annars hoppades jag att det var ganska uppenbart att flera av de där monstren inte enbart var "fiender".


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Inte Tel'aran'rhiod

Ja, det är en anledning till att jag inte har nämnt så mycket om drömmarna förut. Det kommer att vara unikt, jag lovar, men vid en sådan här kort genomgång kunde jag tyvärr inte visa det tillräckligt tydligt, verkar det som. Det är just naturlagarna i drömmarnas rike jag är mest osäker på, alltså vad som händer med kroppen när man drömmer, hur man ter sig i drömmarna och så vidare. Just miljön i Drömvärlden (där jag även har snott sinisas Teater, eftersom han inte tycks använda den längre) har jag ganska klar för mig.

Men det var bra att du påpekade likheten. Jag måste se till att inte rippa Jordan. Verkligen.


/Dimfrost
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Varför inte?

Jag tycker personligen att Tel'aran'rhiod är grymt coolt, och jag de jag läst av Terone visar att det också är coolt... varför inte göra en dubbelmacka av coolhet?

Ditt projekt, du gör som du vill. Min förra post var inte menat som något negativt, hursomhelst.
 
Top