Dimfrost
Special Circumstances
Jag sitter och funderar på reglerna för hur man blir bättre i Terone. Nu tänker jag börja med att göra en Troberg, men texten är i alla fall inte på engelska:
Min fråga är alltså: är det dumt att ta bort erfarenhet och träning? Är det verkligen nödvändigt (det vill säga väldigt kul; att det inte är just nödvändigt är ju rätt uppenbart) att få några poäng att placera ut efter ett spelmöte?
/Dimfrost
Så slog det mig plötsligt: varför har man erfarenhetspoäng, egentligen? Är det inte bara ett arv från D&D som hänger med av ren slentrian? När systemet i övrigt inte är speligt känns det sällsynt opraktiskt med detaljism och erfarenhet på den här nivån. Därför funderar jag på att enbart använda mig av prövningar för att höja färdigheter. Dessutom kan man få sänka en färdighet ett steg och höja en annan ett steg upp till två gånger efter varje äventyr eller annan lämplig tidsenhet. Egenskaperna kommer ändå i spel genom att de kan användas för att lyckas med handlingar, samt ge upphov till äventyr i allmänhet. Fallet med heroisk förbättring kan jag nog klara av ändå på något sätt.Terone said:Att bli bättre
Olika spelstilar och olika kampanjer kräver olika förbättringsregler. Här presenteras ett urval, och som spelledare bör man göra ett aktivt val vilka som passar bäst.
Handlingar
Om man vill att användande av färdigheter ska ge erfarenhet kan man ge ett erfarenhetspoäng varje gång en rollperson misslyckas med en färdighet i en dramatisk och viktig situation. Med detta avses handlingar som utförs i äventyr, och inte meningslös användning av färdigheter bara för att få erfarenhetspoäng. På så sätt blir det automatiskt svårare att förbättra en färdighet ju skickligare man är, utan att för den skull behöva frångå de linjära skalorna.
Träning
Egentligen tycker jag inte att träning har mycket i äventyr att göra. I de fall där det trots allt är motiverat kan man vid ensamträning få en erfarenhetspoäng efter lika många månaders studier som man har nivåer i färdigheten + 1. Det tar alltså en månad att få en erfarenhetspoäng om man är helt okunnig. Studerar man under en lärare fördubblas antalet erfarenhetspoäng. Detta kan naturligtvis modifieras av olika omständigheter.
Prövningar
Den förbättring som jag anser bäst höra hemma i äventyr är förbättring genom prövningar. I samråd med spelledaren bestämmer spelaren en prövning som rollpersonen ska utföra för att kunna gå upp en nivå i en färdighet. För att bli en bättre svärdskämpe kan man kanske få söka upp en sägenomspunnen mästare i ett tempel långt inne bland Dimbergen, eller skaffa en av tomhetsklingorna från den gamla tiden. Prövningar är tacksamma att bygga äventyr kring, och kan med fördel ersätta träning.
Egenskaper
Som det beskrivs i avsnittet om egenskaper ovan kan man få erfarenhetspoäng när man som spelare drar in en av rollpersonens egenskaper i spelet, och låter den dominera spelmötet för rollpersonen. Antalet erfarenhetspoäng kan variera, men mellan en och fyra bör vara lagom. Sådana erfarenhetspoäng kan spenderas på valfri färdighet, om inte spelledaren har något att invända mot. Om spelet inte handlar mycket om förbättring, och spelarna ändå självmant låter sina egenskaper inverka på spelet och är allmänt delaktiga, kan man med fördel låta bli denna belöning.
Heroisk förbättring
Ibland kan man vilja spela kampanjer där förbättring spelar en särskilt viktig roll. Rollpersonerna kanske är enkla ynglingar från landet, oerfarna men förutbestämda att utföra stordåd och rädda världen. I sådana fall kan man tillämpa en lite annorlunda modell. För varje rollperson utformar spelledaren gemensamt med spelaren en förbättringsplan. Denna förbättringsplan består av ett eller två attribut och kanske tre eller fyra färdigheter, som rollpersonen vill förbättra. Det behöver inte vara färdigheter som rollpersonen behärskar från början. Den enkla bondsonen kanske är förutbestämd att bli en mäktig svärdskämpe, trots att han aldrig har hållit i ett svärd när spelet börjar. Att upptäcka dolda talanger hör till speltypen.
Erfarenheten man får för att använda egenskaper ökas, till fyra poäng i de flesta fall. Dessutom halveras kostnaden för att höja attributen och färdigheten som ingår i förbättringsplanen. I planen ingår även prövningar, kanske lite diffust formulerade; i stället för konkreta resultat, med en färdighet som höjs ett steg, leder deras uppfyllanden till att rollpersonen av spelledaren belönas med en större summa erfarenhetspoäng att spendera inom förbättringsplanen.
Min fråga är alltså: är det dumt att ta bort erfarenhet och träning? Är det verkligen nödvändigt (det vill säga väldigt kul; att det inte är just nödvändigt är ju rätt uppenbart) att få några poäng att placera ut efter ett spelmöte?
/Dimfrost