Nekromanti Terra Media.

G

Guest

Guest
(Ber om ursäkt för rubriken, det är bara ett dåligt arbetsnamn som dessutom är halvrippat från Terra Draconis (dessutom är jag väldigt säker på att det inte är grammatiskt korrekt)).

Har lyssnat mycket på Paul Simon på senaste tiden och i låten "All around the world or the myth of fingerprints" hängde jag upp mig på raden "Over the mountain, down in the valley lives a former talk-show host". Låten är knappast hans bästa men just den textraden satte fart på min fantasi och jag kläckte ur mig följande, jag hoppas kopplingen är någorlunda klar.
Jag tänkte först göra ett dogmarollspel men tyckte konceptet var lite för stort för att klämmas in på två sidor, jag vill ha lite slp, lite platser och sånt med. Om jag faktiskt gör något för en gångs skull så hade jag tänkt att det hela skulle landa på runt 10-12 sidor... I vilket fall, här är konceptet:

Tänk er en värld med böljande gröna kullar, storslagna bergskedjor vid horisonten, städer vars högsta torn tycks nudda solen o.s.v. Denna värld bebos av en uppsjö olika folkslag som har tillgång till tekniknivå upp till vår idag, bara att tekniken är ovanlig och bitvis nästan legendarisk. Det finns inte några industrier, all teknologi tillverkas av hantverkare och därför är den ovanligare ju mer komplicerad den är. De allra mest high-tech dvd-brännarna kunde endast närmast legendariska hantverkare från en mytomspunnen forntid tillverka. Men i ödemarken finns fortfarande orörda rester av de gamla civilisationerna, i dessa mörka labyrintlika byggnader kan man fortfarande hitta intakta exemplar av dessa forntida mästerverk. Men hur ska man vara säker på att byggnaderna verkligen är orörda? Bland skatterna kan monster och vildar ha slagit sig ner och de brukar inte uppskatta besökare och ännu mindre plundrare.

Men världen cirkulerar självklart inte bara kring teknologin, hjältar finns såklart också, både levande, döda och de som bara är bortglömda. Det viskas om de som en gång i tiden kunde trollbinda hela kontinenten med sina fantastiska personligheter och osannolika nätverk av teknologi, nuförtiden finns bara rester av detta kvar och dagens programledare är som skuggor av de som en gång var. Primitiva kameror och antenner pumpar fortfarande ut TV men få når mer än hembyn, även om det i de centrala delarna finns folk med makt över tusentals tittare.
Kort sagt ett rollspel om showbiz som det borde vara. En showbiz där det finns utrymme för riktiga hjältar, riktiga män och kvinnor som kämpat sig till sin plats i solskenet med blod och svett, bokstavligt talat.

Rollpersonerna är självklart folk som blivit förblindade av gamla videoband av scener och studior med tusentals tittare, som sett de futtiga tv-program som spelas in i lador och sänds idag med dekorer målade direkt på väggarna och orkestrar som består av ett enmansband i ena studiohörnet. De har hört historierna om urtida TV-hus som står orörda i vildmarken, enorma arenor i bortglömda dalar och antenner som kan nå ända ut till stjärnorna istället för bara till grannbyn.
Framgången och ryktbarheten ligger där ute, och om man har mod och kraft kan man nå den, men det finns självklart hinder. Utanför byarnas palissader lever kanniballistiska vildar som galna av vrede terroriserar byar och städer med sina primitiva spjut och pilbågar. Dessutom finns det rykten om bestar som kan slita sönder häst, ryttare och till och med bilar. Normalt funtade människor tror ju självklart inte på sådana amsagor men när man är ensam i vildmarken och marken börjar skaka oroväckande och gutturala tjut börjar höras är det svårt att hålla sig till logiken.

Ideer? Synpunkter? Gnäll? Beröm?

Mouja

Hero
Första intrycket som jag fick av din idé var: "Efterkatastrofen-utan-katastrof-rollspel-med-television." Det andra intrycket jag fick var: "Mutant: Undergångens Arvtagare; med television; utan mutanter."
Tänker man inte efter låter det inte så speciellt likt Mutant, men börjar man tänka så gör det, det.
"De allra mest high-tech dvd-brännarna kunde endast närmast legendariska hantverkare från en mytomspunnen forntid tillverka."
"Bland skatterna kan monster och vildar ha slagit sig ner"
"oroväckande och gutturala tjut börjar höras"

Men om du nu skulle riktigt specifiera överallt att det är televisionen som styr så tror jag att det skulle kunna bli ganska bra. Även om jag (om ärligheten ska fram) inte lockas så mycket av den idén, men det är det säkert andra som gör..

G

Guest

Guest
Första intrycket som jag fick av din idé var: "Efterkatastrofen-utan-katastrof-rollspel-med-television." Det andra intrycket jag fick var: "Mutant: Undergångens Arvtagare; med television; utan mutanter."

Jo, visst kan det ha likheter, det är inget jag direkt har något emot, jag tycker bra om Mutant: UA. Och dessutom så läser jag om mina Mutant-böcker nu så jag kan ha blivit påverkad av det. Men jag vet inte om det är någon större inspirationskälla (i.a.f. ingen medveten sådan).

Men om du nu skulle riktigt specifiera överallt att det är televisionen som styr så tror jag att det skulle kunna bli ganska bra.

Jag hade inte tänkt att televisionen skulle styra, i.a.f. inte på det viset att man fick magisk kraft av att ha många tittare eller något liknande. Jag hade tänkt att det som var idealet i världen, alltså det de flesta vill vara (men inte nödvändigtvis strävar mot), är tv-kändis (eller för den delen någon annan typ av kändis).
Alltså ungefär som i dagens samhälle men vägen dit är kantad med mycket mer läskiga fantasymonster än i någon ZTV-profils vardag.
Det blir alltså ett rätt så smalt rollspel även om det finns utrymme för andra roller än kändishoror med vapen.

Mouja

Hero
"Jag hade inte tänkt att televisionen skulle styra, i.a.f. inte på det viset att man fick magisk kraft av att ha många tittare eller något liknande."

Det hade vart tufft.. deso mer tittare man har desto mer kraft får man. Så om man har 15 tittare så får man gåvan "folkets man/kvinna" som ger en +2 i Karisma/Personlighet om folket man pratar med vet vem man är. Får man sedan obskyra mängder tittare (typ 200-350 st) så får man gåvan "Gudomlighet" som gör att man kan förändra materien i saker och ting.. göra vatten till vin t.ex.
Då hade det vart häftigt..

Vad ska man annars tjäna på om man blir tj-stjärna nu då? Vad ska rollpersonerna sysselsätta sig med? Om de får en tv-kanal vad händer då? Ska de planera sina egna program?

G

Guest

Guest
Vad ska man annars tjäna på om man blir tj-stjärna nu då?

Det ska givetvis finnas fördelar med att bli känd, eftersom kändisar är så högt ansedda så får man det lättare med en hel del saker. Såsom byteshandel, olika former av byråkrati o.s.v. Men poängen är att spelarna ska jaga kändiskapet för kändiskapets skull, precis som folk gör i dagens samhälle.
Det finns ju ingen magisk kraft som lockar folk att ställa upp i dokusåpor de gör det för att de vill bli kändisar.

Vad ska rollpersonerna sysselsätta sig med?

Som sagt var så måste de inte försöka bli kändisar. Men det är det som ska vara spelets huvudtema. Men jag hade tänkt att världen skulle var hyffsat utbyggd så om de inte vill jaga bortglömda tv-stationer så kan de ju ägna sig åt standardfantasyröj, eller något.

Om de får en tv-kanal vad händer då? Ska de planera sina egna program?

Det är något jag fortfarande funderar på men planera program, göra reklam, skaffa sponsorer som får betalt i tv-tid (alltså kändisskap), kanske sälja kanalen om de tröttnar o.s.v är väl det mest självklara.

Mouja

Hero
Re: Terra Media. [ANT]

Hmm.. som jag sade förut så låter det inte så lockande i mina öron. Men det är säkert andra som gillar det.