Nekromanti Terra - Zweitel

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa. Jag håller på att skriva ett rollspel som heter Terra, ett steampunk rollspel utspelat i en low-fantasy värld.

Nedan följer en PDF som behandlar en av städerna i världen, nämligen Zweitel. Zweitel är en stadsstat i ett löst sammanhängande imperium och är också den enda matriarkala stadsstaten.

Enjoy the read och snälla lämna lite feedback! Cissi har redan hjälpt mig massor och jag tackar för det!

(Sidenote: Inga av bilderna är mina och om någon blir upprörd tar jag bort dem. Jag har dem bara där som placeholders.)

Övrig info:

Länkar från tidigare trådar som diskuterat spelet:

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post745740

https://www.rollspel.nu/threads/58483Hj%C3%A4lp!%20Skapa%20ett%20intressant%20m.html#Post844894

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post845204

What do I want?

Först och främst vill jag att ni läsare tittar på texten ur ett genus perspektiv. Det här kommer (förmodligen) vara den enda matriarkala platsen i världen och jag vill inte råka gör ett mög-matriarkat (se drow, nightelves, etc). Så titta gärna först och främst på texten ur genusperspektiv, men givetvis är all feedback välkommen!

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, du har en ganska allmän frågeställning. Vad vill du ha feedback på? Språket, designen, pedagogiken, användbarheten i spel (vilket beror på hur spelet ser ut i övrigt), realism?

Mundo

Myrmidon
Precis allting du kan komma att tänka på, eller det som du tänker på mest. Jag tycker själv det är lite tråkigt att ge ut en text och säga att man vill diskutera språket endast och inte innehållet eller vice versa. Somliga människor kanske tycker något är knepigt beskrivet eller tycker att det verkar helt upp åt öronen "lore"-mässigt.

Vad du än kan komma att tänka på som du tycker är intressant och värt att kommentera, helt enkelt, vare sig det är positivt eller negativt. Så länge det är konstruktivt!

Krille

Super Moderator
TL;DR-problemet

Mundo said:
Precis allting du kan komma att tänka på, eller det som du tänker på mest. Jag tycker själv det är lite tråkigt att ge ut en text och säga att man vill diskutera språket endast och inte innehållet eller vice versa. Somliga människor kanske tycker något är knepigt beskrivet eller tycker att det verkar helt upp åt öronen "lore"-mässigt.

Vad du än kan komma att tänka på som du tycker är intressant och värt att kommentera, helt enkelt, vare sig det är positivt eller negativt. Så länge det är konstruktivt!
Jag ber om ursäkt för lite trådkapning här: jag tror att du tänker lite fel.

Om du ser på det ur vår synvinkel, här kommer någon med en bit spelvärld som vi inte har bett om och utan marknadsföring. Den läggs upp utan någon ingång till diskussion eller frågeställning. Bara en PDF och en liten blurb om en stadsstat och steampunk.

Nu kommer den onda frågan som förmodligen kan uppfattas som irriterande, men stå ut med mig i alla fall:

What's in it for us?

Jag har själv gjort en klase spel, och har lärt mig den hårda vägen att jag inte får respons på mina grejor om jag inte serverar dem i portionsförpackningar med tydliga instruktioner (dvs inlägg om EN sak med EN frågeställning). För de tänker likadant som jag: "what's in it for me?" Eller vanligare, "too long, didn't read".

Småbitar med tydliga frågeställningar passar mycket bättre in i forumformatets diskussionssätt, så där är risken mycket större att du får svar. Men aldrig nånsin en stor kluns och aldrig utan någon frågeställning som startar nånstans.

---

Slut trådkapning.

Mundo

Myrmidon
Re: TL;DR-problemet

Krille said:
Om du ser på det ur vår synvinkel, här kommer någon med en bit spelvärld som vi inte har bett om och utan marknadsföring.
Jag visste inte att jag var tvungen att checka om det var okey att lägga upp texter på rollspel man skriver i rollspelsforumets avdelning för rollspelsskapande. Lite konstigt formulerat av dig :gremtongue:

Krille said:
Den läggs upp utan någon ingång till diskussion eller frågeställning. Bara en PDF och en liten blurb om en stadsstat och steampunk.
Jag har postat här flera gånger tidigare om mitt rollspelsprojekt. Jag ska lägga in länkarna till de trådarna i min start-tråd.

Krille said:
Nu kommer den onda frågan som förmodligen kan uppfattas som irriterande, men stå ut med mig i alla fall:

What's in it for us?
Inte irriterande alls. Min tanke var att det är ett rollspelsforum där man lägger upp rollspel som man skapar. Sen kan nördarna som ni (vi) är säga vad vi tyckte såg mer eller mindre bra ut.
Vad som är in it for you...?
Tja, att du får leka nörd och proffstyckare. Är du riktigt duktig så lägger jag kanske till dig på listan över speciella tack i slutet på boken när den är färdig!

Krille said:
Jag har själv gjort en klase spel, och har lärt mig den hårda vägen att jag inte får respons på mina grejor om jag inte serverar dem i portionsförpackningar med tydliga instruktioner (dvs inlägg om EN sak med EN frågeställning). För de tänker likadant som jag: "what's in it for me?" Eller vanligare, "too long, didn't read".

Småbitar med tydliga frågeställningar passar mycket bättre in i forumformatets diskussionssätt, så där är risken mycket större att du får svar. Men aldrig nånsin en stor kluns och aldrig utan någon frågeställning som startar nånstans.
Jag ska tänka på det och ställa en frågeställning också. Tack för ditt konstruktiva inlägg!
Hoppas nästa inlägg blir om spelet!

Krille

Super Moderator
Re: TL;DR-problemet

Mundo said:
Jag visste inte att jag var tvungen att checka om det var okey att lägga upp texter på rollspel man skriver i rollspelsforumets avdelning för rollspelsskapande. Lite konstigt formulerat av dig :gremtongue:
Jo, det medger jag, men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Det handlar inte om saknat tillstånd, utan mer om obeställda grejer.

Mundo said:
Inte irriterande alls. Min tanke var att det är ett rollspelsforum där man lägger upp rollspel som man skapar. Sen kan nördarna som ni (vi) är säga vad vi tyckte såg mer eller mindre bra ut.
I praktiken är det nog lite mer att man diskuterar rollspelsskapande, ställer frågor om saker som man är osäker på, etc.

Att läsa andras upplagda rollspel och tycka om dem är en rätt stor energi- och tidsinvestering, och med tanke på att de flesta på den här brädan är mer eller mindre upptagna med sina egna spelprojekt så får andras spelprojekt inte så jättehög prioritet.