Nekromanti Terrorism i en medeltida low-fantasy-värld?

Ram

Skev
Jag fortsätter med en dåres envishet att fnula på världar som aldrig blir något. Dagens fråga är inspirerad av dagens attentat på en dansk ambassad.

Världen som jag filar på i dag bygger mycket på starka grupperingar. Kort så består världen av ett antal länder (DUH!) och ett antal mer eller mindre starka andra grupperingar som till exempel handelshus, kyrkan/kyrkor, legogrupperingar mm.

Det jag är på jakt efter för ett scenario är ett "terrordåd" motsvarande 9/11 eller en ambassadsprängning. Den skall vara så funtad att det bara krävs en eller ett fåtal individer för att genomföra den, men den skall orsaka stor skada och många döda. Alltså inte lönnmörda en ambassadör eller emissarie utan många döda. Och utan krut/C4.

Och jag kommer inte på en enda metod. Det enda jag kommer på är gift och det funkar inte för det har jag använt alltför nyligen.

Angreppet är tänkt att ske i en stor stad (inget sänkt skepp heller dessvärre) och får gärna involvera "collateral damage".

Ideer?

Storuggla

Champion
Tag ett stycke dött djur - gärna ett som ruttnar. Släng det i vattenreservoaren/brunnen/akvedukten. Om du inte har ett djur, använd en människa. Om du inte har en död rutten människa (kan du inte döda honom då?) så tar du en riktigt, riktigt sjuk en (fysiskt sjuk alltså, inte pervers) och slänger in honom och frottera sig med befolkningen. Sjukdom är ett elakt terrorvapen.
Utan tillgång till modern sjukvärd, helande magi och vettiga sanitetsföreskrifter kommer halva stan dö i rännskita och kolera.

Storuggla, eller så klär man ut sig till en pumpa

Ram

Skev
Mycket trevligt (eller nå't :gremcrazy: ), men det är ju gift fast i förklädnad. Fast gift och sjukdom är såpass bra på det som jag vill få till att det inte alls är omöjligt att det får bli en favorit i repris...

Snow

Swashbuckler
Inplanterade ondskefulla djur? Mördargetingar, pestråttor, parasiter som lägger sina ägg i levande varelser...? Tar lite längre tid på sig att hända men nog så otrevligt.

Eller helt enkelt bara sätta upp motsatsen till åskledare på ett stort hus

Storuggla var först med det bästa förslaget. Fast folk var nog ganska paranoida vid gemensamma brunnar, så det är inte helt enkelt.

Snow

Swashbuckler
Förslag nummer två: Katapult och grekisk eld? Fyra av ett par tre skott mot en oförberedd stad och spring sen som fan.
Eller skjut in urnor fulla med giftormar, gärna på marknadsdagen. Det gör inte så mycket skada men det blir panik.

Kropotkin

Warrior
Barn.

Tänk dig att vid något tillfälle så tenderar barnen i staden vara samlade på en och samma plats. Säg till exempel att de genomgår någon motsvarighet till konfirmation då barnen är samlade i en kyrka eller liknande stor lokal. Kanske firas något skyddshelgon för barnen. Kanske det till och med är tradition att konfirmanderna spenderar sista natten innan de tar emot guden som vuxna (nåja) troende tillsammans i kyrkan. Portarna reglar under natten från utsidan. Vaktpost/präst sticks ner och kyrkan tänds på. Dussintals av barnen i staden bränns inne på morgonen till religionens heliga dag.

Kanske rollpersonerna och andra lyckas rädda några från lågorna, men katastrofen är onekligen ett faktum. Gråtande mödrar. Brända kroppar av unga pojkar och flickor bärs ut från resterna. Stanken av rök och bränt kött och hår ligger över stadens gator. Några letar efter syndabockarna och olika grupper av utstötta - som inte nödvändigtvis har något med förövarna att göra - angrips av upprepade stadsbor. Stadsvakten har stora svårigheter att få ordning på situationen. Ansvariga anklagas för att inte skött sitt arbete; ej upprätthållit rutiner för att bekämpa eldsvådor eller bevaka stadens gator.

Skall tilläggas att jag ser byggnaden och platsen för diskotektsbranden i Gbg '98 från mitt fönster...

Krille

Super Moderator
Bränn bränn bränn!

Moonglow said:
Det jag är på jakt efter för ett scenario är ett "terrordåd" motsvarande 9/11 eller en ambassadsprängning. Den skall vara så funtad att det bara krävs en eller ett fåtal individer för att genomföra den, men den skall orsaka stor skada och många döda. Alltså inte lönnmörda en ambassadör eller emissarie utan många döda. Och utan krut/C4. [snippeti] Angreppet är tänkt att ske i en stor stad (inget sänkt skepp heller dessvärre) och får gärna involvera "collateral damage".
Du har svaret framför dig. Mordbrand. I en medeltida stad, byggd i gammalt torrt timmer med trånga och smala gränder, så är bränder en skräck, så till den grad att det stadsvakten egentligen sysslar med förutom att ropa "klockan är två och allt är väl" (förutsatt att allt är väl) är att gå omkring och se till att det inte brinner någonstans, inte att arrestera fulla rollpersoner som bråkar på värdshuset.

Applicera en lagom mängd tjära eller beck eller olja på lagom brännbara hus i lagom tättbyggda kvarter och lägg till en fackla. Voìla! En storbrand på beställning!

Storuggla

Champion
"Den skall vara så funtad att det bara krävs en eller ett fåtal individer för att genomföra den, men den skall orsaka stor skada och många döda."

Ninjor.

Storuggla, det räcker med en

Ram

Skev
Mycket bra idé och precis den stämning och det förhatliga agerande som jag tänker mig! Jag får fnula lite och se till att det blir tydligt att det är riktat mot en speciell grupp och deras överhuvuden, men det är petitesser! Den tar vi sa polisen!

Ram

Skev
Fusk. Ninjor är ostoppbara och kan förinta hela städer. Det är förbjudet enligt Storbykonventionen att använda, förbjudna samtidigt som advokater, feta manliga huladansare, skoskav och nötalergiker.

Men en bra tanke! :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Jag vet inte vad de andra har svarat men kanske en saboterad damm? Om det ligger bebyggelse mitt i skottlinjen så borde det ställa till lite oreda.

/Anders

Ram

Skev
Gillar mördargetingarna (hela insekts/farliga små djur aspekten) stenhårt, de arkiveras för framtida användande.

Ram

Skev
Re: Bränn bränn bränn!

Det är iofs en berättarmässig detalj, men det dåd jag vill ha skall vara i stort sett omöjligt att missta för en olycka. Bränder och även Organs damm-dåd kan hända även utan att de onda (TM) är inblandade. Det skall vara en utstuderad, riktad och gärna raffinerad handling men utan hänsyn till övrig befolkning.

Mycket bra tankar, men fel smak för detta.

Storuggla

Champion

"Det är iofs en berättarmässig detalj, men det dåd jag vill ha skall vara i stort sett omöjligt att missta för en olycka."

De kan ju lämna en lapp?

Storuggla, och boka tid

Ram

Skev

Nä, de kan inte skriva. :gremwink:

Lite mycket "skriva på näsan" helt enkelt.

Krille

Super Moderator

Enkelt. Branden upptäcks och två stadsvakter ska precis få panik och slå larm. Plötsligt smyger två män med bredbrättade hattar, svarta mantlar och svart duk för ansiktet upp bakom stadsvakterna och skär strupen av dem. Slempropparna har inte riktigt tid att göra sig av med kropparna innan det blir hett om öronen, så de drar illa fort och hoppas att branden gör sig av med dem. Larm slås inte förrän det är för sent, och efteråt finns två stadsvakter med avskurna strupar som tydliga markörer på att det var avsiktligt.

...dessutom, kan man avgöra att branden i London började oavsiktligt i ett bageri så kan man nog avgöra att din fantasybrand började avsiktligt i en lada. Ta en sådan sak att lador normalt inte innehåller eldkällor - det är ingen som bor där utom möss och hö, så där behövs inget ljus. All beck som har runnit ner lämnar tydliga spår, även om elden eldar upp själva becket. Så de stadsvakter som inte har avskurna halsar kan snabbt se att den här branden började inte som en olycka.

Det finns en sak till: mordbrand är så allvarligt att det är högmålsbrott i de flesta medeltida lagsamlingar. Det är där man placerar majestätsbrott och högförräderi. Vanligt simpelt mord kommer inte ens i närheten.

Ymir

Liten kantbaron
Det finns i princip inga andra möjligheter än eld, förgiftande av brunnar och sjukdomsspridning, om du inte kör med magi eller krut.

Men...några mer långsökta möjligheter är:

- Lavin/stenras. Haken är väl att stora städer sällan ligger nedanför höga berg.
- Sabotage av pelare/valv/bärande väggar i kyrka/katedral/palats/möteslokal. Haken är att det blir svårt att genomföra utan att någon märker det, och att förindustriell arkitektur pretty much baseras på tyngdlagen; den är svår att rubba. Om vi inte pratar träpelare då förstås...
- Sabotage av bro. Haken; se ovan
- Sabotage av damm. Haken; förindustriella dammar är inte direkt Tre Klyftor.
- Sabotage av bevattningsanläggningar, saltning av jord. Haken; kräver massor av manpower.
- Sabotage av läktare på arena. Haken; kräver manpower, läktare är ofta bara stenklossar staplade som en trappa.
- Uppdämmande av flod i torrt område (kan döma hela städer till döden). Haken; kräver massor av manpower.
- Framprovocerande av kravall på något sätt. Upploppen i Konstantinopel skördade ju många människorliv, men haken är väl att det vore svårt att lägga skulden på någon enskild.
- Utsläppande av livsfarliga djur från arena/djurpark. This one might actually be viable. Den hade dock funkat bättre i en setting där arenamonster verkligen är riktigt farliga. I fighten tre medeltida stadsvakter vs lejonhona satsar jag liksom fortfarande på stadsvakterna.
- Åkallande av Great Old One/Outer God. Haken är uppenbar.

Man skulle också kunna förgifta mjölet i kvarnar med mjöldryga. Mjöldrygaförgiftning tros ha slagit ut hela byar i äldre tid, så det är en reell möjlighet. Haken är väl att mjöldryga kanske är något som uppstår naturligt snarare än något man kan skaffa och sprida ut.

Det är några idéer så här på rak arm.

Grekisk/Byzantinsk eld är ju roligare än vanlig eld, förvisso. Arkimedes dödsstråle höll ju inte i Mythbusters dock.

- Ymir, spånar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ymir said:
- Åkallande av Great Old One/Outer God. Haken är uppenbar.
Japp. Man brukar generellt bli galen, död och/eller uppäten om man gör sånt. Kan funka med motsvarigheten till självmordsbombare, dock. =)

Arfert

Facit
Du har ju fått flera tips på hur ett medeltida terrordåd kan se ut, fast du behöver en till ingrediens; nån slags massmedia. Innan TV fanns såklart terror som politisk metod, men den får inte den spridning och impact förrän man kunde spränga flygplan inför TV-kameror i jordanska öknen och mörda idrottsmän på OS. Först då får man det genomslag som kännetecknar en händelse som 9/11.

Storuggla

Champion
Fast om tv saknas så blir det också svårare att bekämpa de rykten och den masspanik som kan uppstå. Du har ingen riktigt informationskanal att tillgå för att lugna ner folk, så det kanske blir så att färre grips av panik men de som gör det blir desto svårare att bekämpa/hjälpa. Det kanskeinte helt och hållet väger ut varandra, men det kompenserar lite för tv's frånfall. Hoppas jag.

Storuggla, väggtidning