Har ni någonsin skapat ett problem, en gåta och sedan varit helt säkra på hur spelarna kommer att tackla problemet för att sedan upptäcka att de kommer på den mest märkliga lösning (eller kanske ingen alls)?
Jag filar lite på ett kortare scenario och jag tänker inte hitta på någon standardlösning, det är spelarnas ansvar. Men för att vara beredd på vad det kan tänkas hitta på vore det kul att se vad några här skulle hitta på för planer. Tänk er helt enkelt in i rollen som spelare som skall lösa ett problem.
Scenariot [Eon, men tänka bara grisodlarfantasy/medeltid]:
Rollpersonerna (skurkar och pack) är på resande fot genom ett skogigt område. De stannar upp i en simpel by vid en by som jag valt att kalla Torråsen. Jämte byn finns det två gods. Det ena godset har tillhört en lågadlig ätt i generationer. Den andra har tills nyligen varit en kungsgård men har nu givits till en man med familj som gjort sig en förmögenhet på ull- och hudhandel och lånat ut penningar till kungen. Dessutom har han adlats som tack för sina tjänster till riket. Detta sticker förstås i ögonen på den äldre släkten. För att göra saken värre har denne handelsman börjat kalla sig Riddare av Torråsen, något som den äldre släkten kallat sig själva i några hundra år (ett varumärkesintrång!).
För att lösa tvisten bestäms de att de skall tävla om rätten att kalla sig riddare av Torråsen. En gudsman skall tillsammans med en lakej från vardera gods ge sig av till en klippig kulle någon mil bort med vimplar. Den riddare med väpnare som sedan snabbast tar sig från brunnen i byn och hämtar vimpeln och tillbaka vinner.
Problemet är förstås att handelsmannen och hans väpnare (halvblod från ett stäppfolk) är bättre med hästar än den late och smått dekadenta adelsmannen. För att jämna ut sina odds anställer adelsmannens väpnare (ja, med mörk kåpa längst in i skänkrummet eller nåt sånt ) rollpersonerna för att som utbölingar på genomresa fixa tävlingen. Problemet är förstås att det inte får vara uppenbart att det är fusk.
Hur skulle ni göra som spelare? Man är la lite rädd att de "riktiga" spelarna kommer att tappa greppet och hugga ner någon...
Jag filar lite på ett kortare scenario och jag tänker inte hitta på någon standardlösning, det är spelarnas ansvar. Men för att vara beredd på vad det kan tänkas hitta på vore det kul att se vad några här skulle hitta på för planer. Tänk er helt enkelt in i rollen som spelare som skall lösa ett problem.
Scenariot [Eon, men tänka bara grisodlarfantasy/medeltid]:
Rollpersonerna (skurkar och pack) är på resande fot genom ett skogigt område. De stannar upp i en simpel by vid en by som jag valt att kalla Torråsen. Jämte byn finns det två gods. Det ena godset har tillhört en lågadlig ätt i generationer. Den andra har tills nyligen varit en kungsgård men har nu givits till en man med familj som gjort sig en förmögenhet på ull- och hudhandel och lånat ut penningar till kungen. Dessutom har han adlats som tack för sina tjänster till riket. Detta sticker förstås i ögonen på den äldre släkten. För att göra saken värre har denne handelsman börjat kalla sig Riddare av Torråsen, något som den äldre släkten kallat sig själva i några hundra år (ett varumärkesintrång!).
För att lösa tvisten bestäms de att de skall tävla om rätten att kalla sig riddare av Torråsen. En gudsman skall tillsammans med en lakej från vardera gods ge sig av till en klippig kulle någon mil bort med vimplar. Den riddare med väpnare som sedan snabbast tar sig från brunnen i byn och hämtar vimpeln och tillbaka vinner.
Problemet är förstås att handelsmannen och hans väpnare (halvblod från ett stäppfolk) är bättre med hästar än den late och smått dekadenta adelsmannen. För att jämna ut sina odds anställer adelsmannens väpnare (ja, med mörk kåpa längst in i skänkrummet eller nåt sånt ) rollpersonerna för att som utbölingar på genomresa fixa tävlingen. Problemet är förstås att det inte får vara uppenbart att det är fusk.
Hur skulle ni göra som spelare? Man är la lite rädd att de "riktiga" spelarna kommer att tappa greppet och hugga ner någon...