jag ska jobba på manus nu.
Vad skriver du manus i?
Kan tipsa om
Celtx om du inte redan använder det.
I det kan man ställa in om man vill skriva teatermanus, filmmanus, seriemanus eller whatever. Beroende på vad man väljer för typ av manus så får man olika verktyg och rubriker att jobba med. Väljer man till exempel seriemanus får man olika rubriker och funktioner för paneler, karaktärer, bildtexter, bubblor, bubbeltyp osv.
Skriver själv ett seriemanus i det nu. Då arbetar jag som så att för varje ruta/panel så anger jag "Panel" med numrering för aktuell panel efter vilket jag kan skriva en kort liten text som beskriver hur panelen ska vara formad. Till detta beskriver jag också vad vi ser, lite kort. Till exempel om det är interiör eller exteriör samt en kort beskrivning av den miljön. Därefter lägger jag in "Bildtext" under vilket jag skriver berättarröster och sådant som inte rör karaktärer i direkt bemärkelse eller övriga saker och noteringar som ska vara "osynliga".
Om jag ska ha med dialog som väljer jag "Karaktär". Automatiskt blir det capslockat och jag kan skriva karaktärens namn med stora versaler (vilket man gör i alla manus). Om man dessutom skrivit in ett karaktärsnamn kommer sedan dessa som förslag när man väljer "Karaktär" fortsättningsvis. Sedan väljer jag "Ballong" (bubbla) där jag kommer att kunna skriva in text direkt under karaktärsnamnet för att ange vad den karaktären säger/tänker. Med "Ballongtyp" kan jag dessutom ange om det ska vara en tanke- eller pratbubbla om det behövs.
Så radar programmet upp detta i ett dokument som man sedan kan spara som projekt men även exportera som PDF. Kort och gott, det ger en underskön struktur och det blir omöjligt att tappa tråden sedan när man väl ska teckna. Man kan till exempel på det sättet lämna sitt manus till någon annan som sedan, utan besvär, kan teckna utifrån det.
Om du eller någon annan vill se hur det ser ut så kan jag visa en liten del av mitt manus här. Det är dock inte korrigerat och rättat för fem öre så det är nog en hel del grammatiska fel och dylikt just nu. Jag tänker nämligen inte så mycket på det när jag skriver. Jag bara skriver och fixar sedan det i efterhand.
Så här radar alltså Celtx upp det i själva projektet när du skriver.
Och
så här radar det sedan upp det i PDF/dokumentform, det färdiga manuset.
... De två olika bilderna visar samma stycke.