Nekromanti Testare för program för interaktiva manus sökes.

kittelmann

Veteran
Hejsan!

Jag heter Nicklas Kittelmann, och jag har de senaste året suttit och byggt ett datorbaserat program för att skriva interaktiva manus. Med interaktiva manus menar jag manus i vilka spelare kan interagera och bestämma vilken väg storyn ska ta (ex. Rollspel och datorspel). Nu har jag kommit så långt att jag söker en manusförfattare som har lust att testa verktyget och ge lite feedback ur en rollspelsförfattares perspektiv.

Programmet heter Mazermind och mer information finns på sidan www.mazermind.com

Så, jag söker en rollspelsförfattare, med tillgång till en PC, som har lust att lägga några timmar och testa ett nytt verktyg, samt ge feedback på det. Passar det in på dig så maila mig på nicklas@mazermind.com !

/Nicklas Kittelmann

EchonCique

Hero
Re: Testare för program för interaktiva manus söke

Det verkar som ett intressant projekt och jag har två frågor till dig.

1) Det står på din FAQ att det lagras i Access/MS SQL-format. Jag som inte kör MS programvaror, hur skall jag då använda mig av programmet? För mig vore ett bra alternativ till dig att bygga in stöd för andra databasformat också och inte bara MS SQL. Mysql till exempel hittar jag inga skäl till att inte bygga in stöd för.

2) Hur kan jag använda mig av detta program för annat än att ha en bra överblick över dialog och utveckling av dialog mellan olika karaktärer beroende på vissa faktorer. Om jag till exempel skriver ett datorprogram så måste jag klistra in allt jag skrivit in i programmet på rätt ställe i min kod.

Men helt klart ett intressant program, men jag vet inte om det når ända fram i sin nuvarande form.

Oldtimer

Slava Ukraini!

I väntan på att Nicklas loggar in igen för att svara dig, kan jag nog ge några rimliga svar:

Det står på din FAQ att det lagras i Access/MS SQL-format. Jag som inte kör MS programvaror, hur skall jag då använda mig av programmet?
Det databasformat som programmet använder om man inte konfigurerar det på annat sätt är tydligen MS Access-formatet. Du behöver absolut inga programvaror från MS eller någon annan för att utnyttja det, då all åtkomstkod ingår i Microsoft Data Access Components (MDAC), som är en del av WIndows, men som även, säkerligen, installeras med programmet om ditt OS skulle sakna det. Den här lösningen är mycket vanlig när man behöver en databaslagring i sitt program, men inte vet om kunden har någon SQL-databas.

Det går uppenbarligen att konfigurera programmet att använda andra datakällor, t ex MS SQL Server. I så fall går det antagligen att använda vilken SQL-databas som helst. Det är större skillnader mellan SQL i MS Access och SQL Server än mellan SQL Server och MySql. Se bara till att du har en fungerande OLE DB eller ODBC-koppling till din MySql-databas.

Om jag till exempel skriver ett datorprogram så måste jag klistra in allt jag skrivit in i programmet på rätt ställe i min kod.
Eller så använder du den genererade MS Access-filen i ditt program. Eller exporterar datat från din MySql-databas till den lagringsform du önskar. Det enda man behöver är en väldokumenterad datamodell eller, alternativt, lite fantasi och nyfikenhet.

[edit: Såg just att FAQ:n nämnde export till XML som ett färdigt alternativ. Det verkar väl smakligt?]

Vi får väl se vad Nicklas svarar.

/Mikael

EchonCique

Hero

Nu svarade du på en massa som jag inte frågade om.

Senast jag var i kontakt med MS SQL Server kostade en licens för det 110 000 SEK per server. Det är antagligen sänkt då det var 2 år sedan, men det är med all säkerhet inte sänkt till att en hemanvändare har råd att inköpa ett styck licens för MS SQL Server.

Däremot har alla råd att införskaffa mysql då det finns versioner till de mesta operativsystem som finns på marknaden. Till exempel har jag just mysql installerat på min linuxserver jag har här i mitt nätverk, däremot saknas det stöd för det i programmet baserat på vad jag kunde utläsa från hemsidan. Därmed vill jag har svar på om det trots att det inte stod på sidan finns stöd för mysql, eller om det skall stanna vid MS SQL. Access är inget alternativ om man är seriös i min mening.

Dessutom skulle jag bli märkbart överraskad om den tilltänkta målgruppen för programmet sitter på en licens av MS SQL Server. Det jag vill ha svar på är om jag skall kunna köra programmet under linux med hjälp av Wine eller VMWare mot min mysql-server. Äpplen och päron, just nu är programmet i en äpplevärld medan min mjuk & hårdvara är i en päronvärld. Det går inte så bra ihop.

kittelmann

Veteran

Ok, nu ska jag försöka svara på frågorna...

Jo, som default lagras datat i en Accessdatabas. Eftersom windows har dessa möjligheter inbyggt (dvs. man behöver inte köpa till någonting) så tyckte jag att det var passande. MsSQLServer stödjs för dom som har det (vilket nog är väldigt få i målgruppen), men det var väldigt lite jobb att stödja det. MySQL har jag funderat på att titta på, men i dagsläget fungerar det inte.
Mazermind fungerar dock på VmWare på Linux (om du kör på x86 hårdvara), och i den Windowsinstallation du måste ha i VmWare-maskinen så fungerar Access. Mazermind är inte testat under Wine..
Access är kanske inte så seriöst, men det klarar tillräkligt stora databaser för att möjliggöra gigantiska manus; det är lätt att backa upp (bara att kopiera en fil); och det har godtagbar prestanda. Dessutom är det redan installerat, så det är därför som jag har valt att ha det som standarddatabas.
Och för att svara Mikael: Ja, MDAC installeras om man saknar det.

Överblick över dialoger... hmm det där får du utveckla lite... jag fattar inte riktigt vad du menar. Om jag ändå försöker svara så får du kanske lite svar på det du undrar...
När man skriver en replik i en dialog så kan man specificera (förutom vad som sägs och hur det sägs) ett villkor för att det ska sägas/kunna sägas (ex. det kan bara sägas om du just nu bär det mäktiga svärdet) och man kan också specificera följder av att du säger något (följder annat än att dialogen fortsätter, ex. att du blir av med 17 guldpengar)

Om du skriver ett datorprogram så måste du på något sätt ha in manuset i ditt program. Så som jag ser det finns det 3 sätt. Antingen copy-paste från Mazermind till din kod. Det känns som ett ganska jobbigt sätt; fast det beror på hur mycket du hårdkodar in manuset i ditt program. Det andra sättet är att bygga ditt program så att det läser mazerminds databas men det är inte jag riktigt en fan av... Det tredje sättet är att exportera manuset från Mazermind som XML och att använda dig av XML i ditt nya program.
Jag har klurat på att göra en custom-export så att man kan specificera formatet på exporten. Skulle det vara något som du tror skulle passa dig?
En liten fråga. Är det ett datorprogram som är ett spel, eller mer en utility för SL/DM?

Om det är något mer ni undrar över är det bara att fråga på! Ju fler synpunkter jag får desto lättare har jag att prioritera framtida utveckling så att det blir en riktig toppenprodukt!

/Nicklas

Krille

Super Moderator

"En liten fråga. Är det ett datorprogram som är ett spel, eller mer en utility för SL/DM?"

Mitt intryck är att det är mer ett manusskaparprogram för datorrollspel eller solospel, men som hjälpmedel för en spelledare tror jag att det är ytterst begränsat.

Spelledande handlar till stor del om att vara flexibel. Man kan sällan planera ett antal alternativa vägar till slutmålet, utan man får hela tiden justera händelseförloppet efter förutsättningarna.

Antag till exempel att rollpersonerna ska ta sig in i en borg. Du har planerat för att spelarna ska försöka bluffa sig in genom porten, klättra över muren, eller lifta med en drake och hoppa fallskärm. Spelarna kommer på att de ska smyga in genom kloaken. Min fråga är om Mazermind ta hand om ett sådant förfarande mitt under pågående spel. Om det kan det så kan det fungera. Om inte så är det i princip värdelöst som spelledarhjälpmedel.

kittelmann

Veteran

När jag började med Mazermind så var just en av mina tankar "hur kan man hantera improvisation?". När jag tittade på de rollspelsäventyr som jag själv har köpt så är konceptet att storyn är beskriven i en bok, med referenser till olika personer man träffar, föremål som finns, och olika alternativa handlingsalternativ. Så fort som något som inte är beskrivet där händer så måste spelledaren improvisera (och bläddra frenetiskt i boken).
Om jag själv skulle skriva ett rollspelsmanus så skulle jag mata in alla platser, personer, saker, och speciella händelser i Mazermind. Sen är det väldigt lätt att som spelledare hoppa mellan platserna, personerna osv. för att se vad de gör osv.

När jag har testat själv så har Mazermind funkat jättebra för att stödja en spelledare, med det undantaget att Mazermind inte håller i tärningsslående och stats-räkning.

Dessutom, eftersom Mazermind kan exportera manuset till länkade HTML-sidor så är det lätt att distribuera manuset på den spelledar-vänliga formatet.

Man kan förvisso exportera manuset till ett Worddokument, men då är man ju tillbaka till ett linjärt skrivet dokument som man får bläddra i manuellt.

"men som hjälpmedel för en spelledare tror jag att det är ytterst begränsat."
Jo, du har delvis rätt. Mazermind är byggt för att stödja skrivandeprocessen, och att extrahera ut ett manus som passar för olika användningsområden. Så, ja, Mazermind är i första hand till för den som skriver äventyret, men det gäller ju att få ut äventyret i en form som är lättanvänd för spelledare. Och den formen behöver inte vara ett långt linjärt dokument.

/Nicklas

Lenore

Veteran

Jag tror Nicklas undrade vad Yurkoons program var för något, inte vad Mazermind är... (Det hoppas jag att han har koll på ;-))

Sedan undrar jag hur du menar när du säger att ett spelledarhjälpmedel ska klara av att hantera oförutsedda saker? Ett rollspelsmanus tar ju inte upp _allt_ som kan hända, vitsen är ju att spelledaren ska få improvisera ihop med sina spelare.

Krille

Super Moderator

"Sedan undrar jag hur du menar när du säger att ett spelledarhjälpmedel ska klara av att hantera oförutsedda saker? Ett rollspelsmanus tar ju inte upp _allt_ som kan hända, vitsen är ju att spelledaren ska få improvisera ihop med sina spelare."

Vilket är lite av poängen - jag fick intrycket av att programmet försökte hjälpa spelledaren att styra händelseutvecklingen genom att ge alternativ på handlingar vid platser och personer. Eftersom spelare är som apor* så tror jag att tanken är dödfödd - den har inte i ett sådant program att göra. Möjligen kan den platsa i ett manusförfattarprogram för datorrollspel eller solorollspel.

Nu kan det ju förstås hända att jag har totalt missuppfattat Mazerminds upplägg, och att det egentligen inte har det minsta att göra med händelseutvecklingshantering, men i så fall är det mig det är fel på, inte programmet.

* Det finns en vandringgsägen om att man i ett experiment om intelligens hos djur satte en apa i en bur med exakt fyra sätt att få tag på en banan, varefter man väntade för att se vilket sätt apan skulle använda. Apan uppfann ett femte sätt.

kittelmann

Veteran

Nej, Mazerminds mål är inte att ge alternativa handlingsalternativ.

För att beskriva lite mer detaljerat så är manus oftast platsbaserade eller situationsbaserade. Rollspel är för det mesta platsbaserade. I ett platsbaserat manus beskriver man dom olika platser som finns, vad som händer/kan hända där, samt hur platserna hänger ihop. Som spelledare kan man alltid improvisera fram att andra saker händer på en viss plats, eller att platserna hänger ihop på nya sätt (ex. genom att ta sig in via kloakerna). I ett manus från Mazermind får då spelledaren (på samma sätt som i ett pappersbaserat manus) hoppa till rätt ställe i manuset och improvisera. Det är bara lite lättare att hitta den information man söker i Mazermind, så att man har mer tid att berätta det man improviserar fram...

Det jag menar är att om man kommer till en plats, så kan manuset/Mazermind säga att man kan gå till X andra platser. Det hindrar dock inte spelledaren från att tillåta att man äver går någon annanstans.

/Nicklas

Zire

Swashbuckler

När du beskriver det så, så verkar det ju lite användbart att ha när man spelar rollspel (jag tänkte för mycket på dialoger, när jag kollade in det första gången). _Men_ jag vill ju absolut inte ha datorn med mig när jag spelar.

Så hur bra fungerar det att ha sitt alster utskrivet på ett papper? Och hur mycket kommer programmet att ge om man ska använda det på det viset?

- Zire

Lenore

Veteran

Eftersom jag har rätt god insyn i arbetet med Mz, får jag väl hjälpa Nicklas lite på traven med att förtydliga vissa saker. (Får jag?)

Det finns förstås redan en del programvara för den som vill skapa egna äventyr eller ha ett spelledarverktyg. Gemensamt för dessa är att de snarare fokuserar på räkneregler och variabelsättande än på själva berättandet. Men för den som ska skriva ett äventyr är det väldigt sällan i den änden han/hon börjar. Snarare är det tanken på de fantasifulla karaktärerna, de häpnadsväckande miljöerna och inspiration i form av bilder/musik/ljud som får skribenten att komma igång. (Krille, du har själv skrivit något liknande i stycket om utvecklandet av spelvärlden i den fina artikeln (rekommenderas!) om att skriva rollspel på foxtail.nu)

Sedan, under spelets gång är det naturligtvis trevligt att slippa räkna ut en massa saker för hand. Men ännu viktigare är att ha en överblick över alla ingående element och snabbt kunna plocka fram just den information som för tillfället är aktuell. Att med ett klick få fram både spelarnas beskrivning av den fryntlige värdshusvärden och spelledarens beskrivning av dennes hemliga avsikter och stats är väldigt bekvämt. Att med ytterligare ett klick få upp en bild av honom att visa upp för spelarna börjar likna lyx…

Mazermind innehåller en del i rollspelssammanhang överflödig funktionalitet (avsedd för författare som skriver manus för t.ex. dataspel). Därför är det viktigt att hitta testare som kan peka på hur verktyget ska utvecklas för att passa just rollspelsförfattare bättre.

kittelmann

Veteran

I så fall kommer du bara att kunna använda Mazermind för att skriva ditt manus, och att där i hålla reda på lösa trådar, och allt annat material. Däremot så kommer ju Mazermind "bara" att kunna producera ett tämligen linjärt manus på papper att ha med när man rollspelar.

Mao. det fungerar som ett mycket bra stöd för skrivandefasen, men inte som ett bättre stöd än vanliga papper för själva spelandefasen, om man inte väljer att ha med datorn när man spelar.

/Nicklas

Simon

Swashbuckler

Hm.

Jag börjar tycka att det här låter intressant. Rollspelsanvändningen, då - dataspelsförfattande har jag inte med att göra.

Men eftersom jag kör Mac så är det väl kört för mig, antar jag.

Simon

kittelmann

Veteran

Användningen inom rollspelsvärlden är nog till största delen som verktyg för rollspelsförfattare och inte lika mycket för spelledare och rollspelare.

Nja, vi planerar att stödja Mac (genom en tredjeparts-programvara), fast först vill vi ha ut det för PC/Windows.

/Nicklas

Oldtimer

Slava Ukraini!

Nu svarade du på en massa som jag inte frågade om.
Då ber jag om ursäkt. Jag trodde att jag förstod vad du frågade, men det var tysligen inte fallet.

Det är antagligen sänkt då det var 2 år sedan, men det är med all säkerhet inte sänkt till att en hemanvändare har råd att inköpa ett styck licens för MS SQL Server.
Det finns ju i och för sig en version av MS SQL Server som är gratis. Den heter MSDE.

Du får även med en gratisversion av MS SQL Server om du laddar ner någon av Visual Studio.NET Express från MS.

Så det finns MS SQL Server även för hemanvändare.

Access är inget alternativ om man är seriös i min mening.
Den blev jag förbluffad över... Varför inte? Har du planer på att köra fler än 5 samtidiga användare mot samma databas? Eller skapa databaser över 2 GB? Annars räcker ju Access-format utmärkt.

Äpplen och päron, just nu är programmet i en äpplevärld medan min mjuk & hårdvara är i en päronvärld. Det går inte så bra ihop.
Jag tycker du gör det svårare för dig än du behöver. Varför inte testa programmet som det är (med lagring i Access)? Bara för att du gillar MySql måste du ju inte avfärda programmet för att de inte har anpassat det för lagring där. (Förvånar mig att det inte fungerar... finns det verkligen inte ODBC-drivare för MySql? Eller är det någon av MySqls begränsningar som poppar upp nu igen?)

/Mikael - kanske börjar bli OT nu?

Simon

Swashbuckler

Användningen inom rollspelsvärlden är nog till största delen som verktyg för rollspelsförfattare och inte lika mycket för spelledare och rollspelare.
Så bra! Det var som författare jag var intresserad.

Nja, vi planerar att stödja Mac (genom en tredjeparts-programvara), fast först vill vi ha ut det för PC/Windows.
Well well. Jag bidar min tid.

Simon