Nekromanti Thalamur - Familjer (mina spelare får inte läsa)

antorax

Swordsman
Nu är det så att jag är SL för en kampanj som har pågått rätt så länge. Den av de ursprungliga karaktärerna som är kvar är Medborgare Efram ätt Kobinku familj Sangal. Familjen Sangal är en av de familjer inom ätten som i Thalaboken omnämns som mäktig. Efram själv har på sistone kommit över ett gods i Soldarn, i Kronomarken. Nu är saken den att jag tänkte centrera äventyret rätt så mycket runt Eframs familj och liknande, och han har på sistone därför stött på många inom familjen, och hela spelgruppen består nu av medlemmar därifrån.

Vad jag skulle vilja fråga är hur många medlemmar bör familjen ha? I Thalamur så finns det runt 200 000 medborgare. Jag räknar med att Kobinku är något mindre än de flesta andra, och kanske i sig har runt 16 000 medlemmar. Detta är väldigt många! Snacka om svårt att hålla koll. Men Sangal, som är en mäktig familj, och därför kanske aningen större än de flesta andra, hur stor tycker ni att den bör vara?

En annan fråga, hur fungerar giftemål i Thalamur? Jag har inte läst boken så genomgående på ett tag, och tänkte om någon har det i huvudet. Efram har nämligen en blivande fru på halsen. Bör denne vara ifrån Kobinku? Eller kanske tom. Sangal? Hur anser ni att det funkar?

Sista frågan. Efram är ju herre över ett gods i Soldarn. Hur ser hans familj på det? Eller snarare hur stora tyglar lär de ge honom? Kräver de att de betalar honom en del av avkastningen? Vill de ha några andra "benefits"?

goeftermiddag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Thalamur - Familjer (mina spelare får inte läs

Familjen bör nog räknas som alla personer som bär familjenamnet. Beroende på hur många generationer det har funnits och hur det har spridits och behållits genom historien kan antalet nu levande medlemmar av ätten variera, men jag skulle säga ett femtiotal, kanske. Detta bestående av ett antal riktiga "familjer", varav en är familjens huvudgren och alltså bestämmer.

Att frun skulle vara från Kobinku känns vettigt, däremot kanske inte från familjen Sangal, för att minska risken för ärftliga sjukdomar och liknande. Om nu inte neromenznerna tog efter cirefalierna på den punkten också när det begav sig...

Familjens reaktion på ett gods i Soldarn torde vara positiv -- Efram är fortfarande underställd ätten, och om han styr ett gods i Soldarn kan han utföra deras vilja i det landet. Om han inte underställer sig ättens vilja och sviker sin familj lär reaktionen bli mycket negativ -- och Thalamur har inte direkt gjort sig kända för att vara dåliga på att lönnmörda folk utanför landets gränser. Antagligen kommer inget direkt avtal om att han ska betala en del till familjen slutas, däremot kommer man givetvis att anta att Eframs gästfrihet och generositet gör att han ger familjen vissa gåvor, låter resande medlemmar av ätten spendera natten på hans gods, med mera. Samt givetvis att han utför en och annan politisk manöver i Soldarn.

Nämnas bör att de soldier som känner till Eframs bakgrund och är något sånär politiskt kunniga bör vara misstänksamma mot de idéer han lägger fram, och se dem som thalaskiska manipulationer. De som dessutom är paranoida eller listiga kanske inser att de idéer Efram lägger fram är just de idéer thalaskerna inte vill att soldierna ska tänka vidare på...

Rakhori_UBBT

Veteran

En annan bra fråga är ju varför i hela fridens namn en medborgare från ett fientligt (Thalamurs position mot de flesta nationer) rike ens får tag på ett gods? I den soldiska kronomarken dessutom. En medborgare är ju lite mer än en vanlig svenssons och personligen har jag extremt svårt att se att en sådan person skulle få ett gods. Eller någon annan förtroende/maktposition inom Soldarn alls. Angående hans familj...ändra bara hans namn från den mäktiga släkten till en annan som är mer hanterlig. Att vara medborgare ger en många fördelar som det är, han behöver ju inte dessutom ha en mäktig familjs resurser bakom sig också, om du nu inte skulle råka vilja det. Ätterna består ju av långt fler familjer än de som nämns i Thalamurboken.

Giftemål i Thalamur hänger lite på från vilken ätt du kommer. Beroende på ätt är du mer benägen att gifta dig; med någon av folket, en icke neromenz, av kärlek eller för att bygga allianser. Et ttips är att du plöjer genom Thalamurboken. Jag gillar den väldigt mycket och ska du centrera kampanjen runt hans familj kommer du behöva informationen i boken för att klara det. Dessutom kan boken ge dig massa intressanta personer, platser, händelser eller andra detaljer som du kan utnyttja för att göra det hela mer spännande.

Ingtar

Veteran

Varför skulle han få ett gods i Soldarn?
Ja varför inte....? Vi snackar Thalamur...skummaaffärer, Rakhori och annat fiffens.
Vem vet vad han/ dom har pysslat med, vilka dom känner och liknande.

Jag ser inge fel i att en Thalaskier har skaffat sig ett gods i Soldarn, bara intressanta äventyrsuppslag. Om inte rakhori har haft någe med detta gods att göra så kan man defenitift räkna med att dom "smyger" omkring där i detta nu? :gremlaugh:

Rakhori_UBBT

Veteran

Varför inte? Att ge soldisk kronojord till en utlänning som dessutom tillhör sitt lands egna "adel" (medborgare) och tillhör en av de mäktigaste familjerna där och dessutom kommer från ett land som ingen tycker om och som de flesta upplever som fientligt kräver en väldigt bra anledning. Det sker inte pö om pö precis. Som SL hade jag nog aldrig gått med på det. Men nu handlar detta ju inte om mig. Hur som helst tycker jag att en SL som tillåter något sådant tänker ut en riktigt bra anledning för annars kan det bli larvigt.

antorax

Swordsman

Det var en del intriger i baroniet Östhöjd. Det fanns en biskop (fast samorian) som hade mycket makt och hotade baronen. Denne kunde av olika anledningar inte göra så mycket. De andra adelsmännen (riddare och sånt lågt pack) stod antingen bakom biskopen eller inte vågade gå emot denne för att han var för farlig. När Efram avslöjade biskopen och fick denne att försvinna så var Efram en av de få med adelsprivilegier kvar som baronen kunde lita på, så därför lät baronen Efram försöka få igång Wulfhöjd (godset) på fem år. Godset hade varit hemsökt i över femtio år, och ingen ville bo där. Så vad hade baronen att förlora på det? En utlänning (visserligen ifrån ett skrämmande rike) som uppför sig väl, räddar typ livet på baronen (inte riktigt, men återställer baroniet) och som vill försöka rusta upp ett gods som ingen vågat använda på femtio år. Om han skulle rusta upp det och efter fem år så kommer man på att han inte så är så pålitlig så är det ju bara att kicka honom och sätta dit en annan, och då med ett någorlunda upprustat gods. Tämligen simpelt.