Nekromanti Thalamus/Thalamur?

Targon

Hero
Satt nu precis och bläddrade i min latinska ordbok och upptäckte ordet "thalamus", ett ord som för övrigt kommer direkt från grekiskans "thálamos". På såväl grekiska och latin har begreppet betydelsen "inre gemak" och "sovgemak" men också "kvinnogemak", "brudgemak" samt metonymierna "brudsäng", "äkta bädd", "äktenskap" och "bröllop". Men visst påminner ordet om ett visst magikerland i Mundana. Hur har det tänkts? Har det tänkts överhuvudtaget? Den officiella linjen är väl förmodligen (det kan man ju räkna ut med hjälp av röven och en kritbit) att den slående likheten är ett förunderligt sammanträffande och att man därför inte bör befatta sig med etymologiska och filologiska flumreflektioner vad det gäller namnen i Eon. Men om man nu koncentrerar sig på hjärnarbetet bakom namnen så kan man ju fråga sig om namnet Thalamur valdes för att det lät coolt eller om det faktiskt finns en mening bakom namnet. /images/icons/wink.gif

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-09-07 10:43.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
"Den officiella linjen är väl förmodligen (det kan man ju räkna ut med hjälp av röven och en kritbit) att den slående likheten är ett förunderligt sammanträffande och att man därför inte bör befatta sig med etymologiska och filologiska flumreflektioner vad det gäller namnen i Eon. Men om man nu koncentrerar sig på hjärnarbetet bakom namnen så kan man ju fråga sig om namnet Thalamur valdes för att det lät coolt eller om det faktiskt finns en mening bakom namnet."

Den officiella linjen gäller, förstås.

Den inofficiella linjen (dvs orsaken till att jag plockade just det namnet) är att det en gång fanns ett spelprogramhus som hette just Thalamus. De stod bakom ett antal av mina favoritspel på C-64, nämligen Delta, Quedex, Armalyte och Sanxion. Jag såg det som en lämplig liten hyllning, helt enkelt.

Och så här såg deras logga ut:

Jag hade dock ingen aning om den lexikala betydelsen, men jag vill minnas att "thalamus" var en medicinsk/neurologisk term. Jag är dock inte helt säker - trots allt är "thalamus" rena grekiskan för mig. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Helmgast
Consaber då?

Consaber (Conceber kanske) betyder nåt i stil med 'upptäcka', 'klura ut'. Har detta nåt samband? Var det så ni 'kom på' namnet?

// Slut.

Krille

Super Moderator
Re: Consaber då?

"Consaber (Conceber kanske) betyder nåt i stil med 'upptäcka', 'klura ut'. Har detta nåt samband? Var det så ni 'kom på' namnet?"

Nepp. Namnet Consaber koms på för att det såg rätt ut. Etymologiskt bjäfs ger i det här fallet bara huvudvärk.

- Krille

Krille

Super Moderator

"Är det så ni kommit på alla namn utom just Thalamur?"

Näpp.

- Krille

Krille

Super Moderator

"Giv exempel på namn som är tagna."

Titta i rollistan i Babylon 5. Läs sedan avsnittet om språk i Alver: Förbannelsens Folk.

Fö'schöen, vi kan ju inte avslöja alla våra hemligheter, eller? /images/icons/wink.gif

- Krille

Kitzune

Swashbuckler
Re: Rollistan [OT]

<I>"Titta i rollistan i Babylon 5. Läs sedan avsnittet om
språk i Alver: Förbannelsens Folk."</I>

*skrattar* Nöden har ingen lag, tydligen /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"