Nekromanti The Biggest The Best?

Hibashira

Veteran
Vem är starkast? Vem är bäst? Vem är svårast? Många här pratar om Tarasque och om hur denne är ofantligt svår rubbad för att inte säga näst intill omöjlig att döda. Jag tror denna best ligger på CR (challenge Rating) 20 <---visst jätte högt "Indeed" Men när man bläddrat en stund igenom "Monster Manual" och läser lite nogrant om drakar så får man lära känne en betydligt högre rankad best, nämligen Red Dragon-Great Wyrm med en CR-25 Värt att tillägga är att dessa bestar är de mest våldsamma av alla drakar och att de endast lever för att samla på sig större och större rikedomar. Sen förstås så kan det ju svida lite mer om en Golden Dragon-Great Wyrm skulle hysa lite agg mot en då denna har CR-26 (Hp=770) <---aj aj aj. NOg med all fakta... Det jag vill komma till är egentligen vem av dessa två som skulle vinna i en fight... Ta vilken ni vill. Golden eller Red, en av dessa ska tampas med Tarrasque... Jag är osäker på om G-Dragon och R-Dragon kan lägga spellen "Wish" men jag tvekar på att de -inte- kan det... Vem är farligast och vem har man egentligen minst chans mot? Skulle vara kul att bolla den här tanken och få se vilka möjligheter som kommer fram...

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.

Staffan

Myrmidon
Tekniskt sett kan ingen av dem slå ihjäl en Tarrasque, på grund av en bug i beskrivningen. För att slå ihjäl tarrasquen så måste man få ner den till -30 hp, vilket är omöjligt eftersom all skada omvandlas till subdual tack vare tarrasquens regenerering.

Om vi nu bortser från den lilla formuleringsbuggen så får vi nästa jobbiga problem: Tarrasquen har Damage Reduction 25/+5, medan drakarna har 20/+3. Det innebär att alla attacker drakarna gör minskas med 25 poäng. Om vi ser på vilka attacker en röd drake har så hittar vi:
1 bett, +49, 4d8+17
2 klor, +44, 4d6+8
2 vingar, +44, 2d8+8
1 svans, +44, 4d6+25

En gulddrake är lite tuffare: 2 mer i attackbonus och 1 mer i skada.

Eftersom Tarrasquen har AC 35 så kan draken lätt använda 11 poängs Power Attack och ändå träffa på en 2:a, vilket tillsammans med DR ger följande skador: 4d8+3, 2*(4d6-6), 2*(2d8-6) och 4d6+11. Medelvärdet blir 21+16+3+25=65 poäng per runda - detta stämmer inte riktigt, eftersom klorna och vingarna inte gör negativ skada på dåliga slag, men det är ungefär rätt. Problemet är dock att Tarrasquen regenererar - 40 poäng per runda. Detta ger en nettoskada på 25 poäng, vilket gör att det tar 35 rundor att få ner tarrasquen på -30. Gulddraken gör 3 poäng mer i skada per attack (1 i grund och 2 mer i power attack), vilket ger ett netto på 43/runda i stället, så det tar 21 rundor för den att nedgöra tarrasquen.

Dock så står inte Tarrasquen där och tar emot utan vidare - den slår tillbaka! AC 41 eller 42 är ingen match för tarrasquens attackbonus på 57 respektive 52, men som tur är har inte tarrasquen Power Attack. Däremot kommer den att banka drake och göra (4d8+17)+2*(1d10+8)+2*(1d12+8)+(3d8+8) vilket ger ett medel på 41+2*13.5+2*14.5+22 = 119 poäng per runda - detta tar kål på drakarna på 5-7 rundor. Då har jag inte ens räknat in att tarrasquens medelskada ska vara 30% högre eftersom den crittar för trippel skada på 18-20...

Uppenbarligen så ligger tarrasquen långt över de hårdaste drakarna när det kommer till rent våld. Drakarna har dock lite andra intressanta saker i sin arsenal, såsom sin magi - Great Wyrms av både röda och gyllene drakar fungerar som en level 19 sorcerer. Problemet med magi är dels att tarrasquen har spell resistance 32 (40% att draken kommer genom), dels att tarrasquen är immun mot alla strålar, linjer och koner samt magic missiles, eld, gift och sjukdomar (det är detta som även gör drakens blåsvapen meningslöst), och slutligen att den har saves 38/29/20 mot drakens grund-DC på 18 eller 20 plus spell level. Eventuell magi på drakens sida skulle nog främst användas för att buffa upp draken snarare än att påverka tarrasquen direkt. Intressanta spells i sammanhanget kan vara Bull's Strength, Endurance, Haste, Improved Invisibility, Heal (både röda och gyllene drakar kan lägga cleric-spells), Harm, Horrid Wilting, Time Stop och Imprisonment.

Angående Wish som krävs för att få kål på tarrasquen om man nu LYCKAS få ner den så kan teoretiskt sett både röda och gyllene drakar lägga den, eftersom de är sorcerers på level 19. Dock så är nog inte Wish generellt sett det klyftigaste valet då man har två stycken level 9-spells att välja bland, men å andra sidan så har drakar snormycket skatter - enligt riktlinjerna i DMG ska röda drakar ha skatter värda 160.000 gp plus ytterligare 18 magiska föremål, medan gyllene drakar ska ha 160.000 plus 24 föremål. Att peta in en scroll med Wish på för 29.000 där borde inte vara helt omöjligt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Hibashira

Veteran
*Tackar och bockar* Du kan verkligen din sak gällandes dessa bestar, en sak till jag undrar över är dock vem som skulle vara farligast att möta med sin grupp? Tarras eller G.Wyrm? Jag måste kolla upp allt det här... Tycker en del information verkar underlig... Jag kör med 3ed rules, tänkte om kanske du körde med någon annan setting... Men jag tror dock inte det är fallet. Konstigt nog är att det skiljer 5 cr lvls mellan den bättre och den sämre... Nåja, tack för dina svar, Staffan.

Hibashira

Veteran
Vilken av dessa två skulle man ha störst chans mot med sin äventyrar grupp? En sak tycker jag är konstigt gällandes dessa två och deras CR den diffar på 5! Svara på denna fråga Staffan, du var kul att lyssna på!

Staffan

Myrmidon
Tja, tarrasquen är ju en stridsmaskin, men till skillnad från drakar är ju tarrasquen dum som en älg. Dessutom har ju tarrasquen en massa immuniteter som gör att drakens främsta vapen (blåset) inte funkar.

Fast jag anser att en hel del monster i MM har fått för låg CR. Tarrasque och en hel del Outsiders hör till dessa, även om just Outsiders har en "rabatt" på sin CR eftersom de har speciella sårbarheter. Jag misstänker att tarrasquens CR helt enkelt sattes till 20 för att "det är ju tuffast, ju".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

EchoFive

Veteran
Och så ska man även notera att drakarna har vingar, vilket Tarrasque saknar. Flyby attack för hela slanten, med andra ord.

På Noahs forum läste jag massor av intressanta teorier om hur man har ihjäl Tarrasque på två rundor eller mindre. :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."

Staffan

Myrmidon
Tja, men flyby attack är inte så effektiv när man handskas med en varelse som regenererar 40 poäng per runda. Tillsammans med DR 25/+5 så innebär det att du måste göra 66+ poäng på en enda smäll för att det överhuvudtaget ska märkas. Dessutom innebär Flyby, precis som Spring Attack, att det enda som räknas är de inblandades primära attacker, d v s drakens bett mot tarrasquens bett. Då blir tarrasquen ännu mer överlägsen, eftersom drakens sekundära attacker är avsevärt hårdare än tarrasquens.

/Staffan