Nekromanti The Book

PAX

Jordisk Äventyrare
Satt och klurade på hur jag ska skriva mitt nästa äventyr/kampanj och vad det ska handla om. I nuläget har jag inte bestämt om det blir CoC, The Laundry eller Delta Green som jag utgår ifrån. Dock kommer det vara nutid eller nära framtid som RPna befinner sig i.

På sitt skrivbord har gruppen fått en gammal lunta. Något som skall likna en bok. Innehållet har lång historia och de första arken i "boken" är riktigt gamla. De härstammar från cirka 700 år före Kristus. Någon slags dålig översättning finns av dessa ark längre fram i bokens sidor. Kanske utförd i början av 1900-talet. Boken innehåller även i ett tidigt skede olika runskrifter, även dessa senare översatta. Några robusta skrifter från 11-1200 talet och flertalet sidor som ansamlats i verket fram till cirka 1740 då verket går över mer i vetenskapliga utläggningar, idéer och detaljerade skisser. Under 1800-talet tillförs ytterliggare sidor. Inte lika mycket som 1700-tals perioden. 1900-1930 förs mycket lösryckta anteckningar. 1939-1955 åter igen anteckningar, handskisser, ritningar. 1990-2011 utskrivna tekniska dokument, ritningar och koder.

Vad har jag då här? Något ska boken leda till. Allt i boken berör samma sorts kunskap. Något okult och naturligtvis i Lovecrafts anda. Men vad? Jag fick bara idén men vet inte riktigt hur den skall förvaltas. Jag vill att "boken" på något sätt ska bli en skattkarta och ge ledtrådar för RPna att börja undersöka dess syfte och framför allt, vilka personer har varit medförfattare? De "yngre" författarna verkar ha varit arvingar eller köpare av den äldre bokens version med dess dåvarande innehåll, samt lagt till ny information. Men inte som en hemlig grupp eller en gammal släktbok. Varför har man lagt till informationen och vilket syfte har boken?

Det är frågan.

Någon som är finurlig?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Boken och allting i den är i själva verket den största ritual som någon någonsin skådat!

Den är så omfattande att den måste utföras av en radolika personer, under många tusen år av mänsklig historia. Många krig, folkmord, tortyr och liknande har bara varit delar i denna kosmiska ritual.

RPna är den sista pusselbiten, fast de vet inte om det. I takt med att de nystar i bokens hemligheter och försöker tolka chiffren så spelar deovetande med i bokens plot. Det blir en slags självuppfyllande profetia so to speak.

Mot slutet av kampanjen går det upp för dem att de istället för att hindra ritualen faktiskt bidragit till att fullfölja den. Finns det tid kvar att ställa allt till rätta?

God45

#PrayersForBahakan
Det är the Prince of 100.000 leaves från mage såklart :gremsmile: Här är en kort sammanfattning från White wolf forumet:

the Prince of 100,000 Leaves is an alternate history where a particularly terrible Egyptian cult grew powerful enough to alter the course of the world, creating a world where atrocities are committed on a daily basis, cannibalism is revered as the most sacred of acts, and all great cities are enormous temples to mad gods constructed from the bones of sacrificial victims who died (and continue to die) in unspeakable agony. It was so abharrant that it was aborted from reality into the Abyss, where it became sentient (the sentience personified by the name Prince of 100,000 Leaves, among others) and began actively seeking to enter reality. The means through which it can do so is to manifest fragments the pages of its entire history that were compiled by an insane Egyptian priest thousands of years ago. If the full history of the Prince is compiled in the Fallen World, than it will overwrite history. It is actively worshipped by the Red Word, a cult of mad cannibals who seek out the fragments. Gathering fragments together can cause certain manifestations from the anti-history to appear, like spirits of balefire, spirits of cannibalism which are regal rather than feral, and temples for the Red Word.
Hela grejen är i Boston: Unveiled boken till Mage: the awakening. Det är värt att köpa den boken bara för prinsen men resten av boken är också grym.

PAX

Jordisk Äventyrare
Bra tanke där. Frågan är hur man ska bygga upp kampanjen med olika delar i boken. Vad ska RPna upptäcka under äventyrens gång, förutom att Boken är en ritual? Som jag skrev nedan i svar till God45, Boken ska kanske vara ett eget väsen eller en del av ett väsen. Något halvt levande som påverkar läsaren och får denne att bidra med mer information och text till Boken.

PAX

Jordisk Äventyrare
Hmmm. Som sagt. Vill gärna inte att en enskild kult eller gruppering ska vara upphovsmakare till Boken. Den ska i stället vara sitt eget väsen kanske. Något som bara är och växer sakta av någon anledning.

Caligo

Swashbuckler
Jag antar att du sett filmen The Ninth Gate. Om du inte gjort det bör du göra det med en gång - kan ge dig massa inspiration.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jo, den har jag sett, dock var det ett tag sen. Men jag förstår. En hel del letande efter svar i den filmen.