Nekromanti The City, bild 1 och 2.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,017
Tjena

På illustrationskursen jag går så är vårt examensarbete en serie bilder (14 st(!)) på temat "The City". Jag hade först tänkt göra något på mitt gamla Gomorra-tema, men i sista sekund ändrade jag mig.

Istället vill jag göra ett porträtt av en stad där allting är väldigt fel. Lite overklig och mardrömslik, men inte pulpskräckig, utan mer grudgeskräckig. Eh, svårt att förklara, så jag postar de två första illustrationerna istället.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,025
Location
Rissne
Jag tycker om den nästan maniska detaljrikedomen i den första bilden. Den är stark som fan, tycker jag.
Lite expressionism, eller så. Känslan viktigare än den absoluta
realismen/återgivningen. Samma sorts 2d/3d-känsla jag får av t.ex Muchs
skriet och så.



Den andra bilden har apsnygg bakgrund, tycker jag. Jag gillar också hur du lekt med olika detaljnivåer för att skapa en känsla av djup. Inte helt säker på människorna, men de är klart bättre än nåt jag kan prestera =)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Första bilden med bilarna var riktigt frän. Har bara beröm att ge där. Det jag tänkte på var till den andra bilden: En generisk stadssiluett i bakgrunden fungerar och ser snyggt ut. Tänkte mig som en utmaning för dig som illustratör så skulle det vara fränt om stadssiluetten i bakgrunden gav ledtrådar om var platsen ligger. T.ex. att du hade något ikoniskt för Solna där. Skulle göra att man som åskådare kan dra tydligare paralleler till verkligheten.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,827
Maniskt var nog rätta ordet. Mina tankar går till 60-talets undergroundserier (eller, Crumb i alla fall, jag har inte så god koll i övrigt). Riktigt coolt!
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Fränt! I like :gremsmile:
Tyvärr är jag så efterbliven när det kommer till konst att jag inte kan säga något vettigt, men coolt som fan!
 
Top