Nekromanti the crow...

Troberg

Sinister eater
vad tycker ni om filmerna...
Att de ska diskuteras på kulturforumet, men eftersom jag räknar med att tråden flyttas bluddrar jag på ändå.

Första är bra, resten suger. Modern storstadssaga, med hjältar, skurkar, offer, illdåd och hämnd i en mörk miljö. Vackert filmad i MTV-tempo. 189 skott från två pistoler utan omladdning (nej, inte Calico). Läcker känsla. Egentligen en rätt så B-ig film, men på något sätt så känns den ändå rätt.

Rising

Vila i frid
Jag tyckte den första såg ball ut när den kom, med sin MTV-estetik och så. Men den känns rätt gammal idag (eller den gjorde det när jag såg den senast iaf, men det var ett knippe år sedan). Däremot har typ alla Crow-serier jag läst haft en sorts tidlös känsla över dem, så att de fortfarande känns fräscha än idag.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Tja, den första hör definitivt till klassikerna inom gothgenren tycker jag, de andra fungerar fungerar bättre än rohypnol att somna till.. :gremlaugh:

Dessutom är soundracket Graeme Revells' absolut bästa.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inlägg flyttat

Passar bättre in här än på skräckspelsforumet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har slukat alla(?) The Crow-filmerna.. Jag gillar miljön och stämningen i dem.. Särskilt i 1:an och 2:an, där de har likadant stämning (kolla vilka jag har som favoritfilmer i miljö i min profil exempelvis).. De två andra filmerna är pinsamma och de ska du akta dig för, där ena är en typisk teveproduktion, vilket gör den än uslare, och där de två sista är i en normal värld med inslag av The Crow-filuren och är inte alls lika förfallen som i The Crow och City of Angels..

Egentligen är det väl bara 1:an som är bra.. 2:an är precis som 1:an.. Det enda som är rätt ballt är att det är en fortsättning där flickan Sarah har växt upp.. Som sagt.. Jag gillar stämningen i filmen... och miljön.. Sedan är filmerna sisådär..

The Crow
The Crow: City of Angels
The Crow: Salvation
Den sista hittade jag inte men det var nog bara en filmvariant av en teveserie om The Crow..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte läst serietidningen men vill komma över den

vielleicht

Veteran
Den första Crow-filmen är ett utmärkt exempel på hur man räddar ett uruselt manus med hjälp av snyggt foto och hyfsat bra casting.

-V

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
vad tycker ni om filmerna
The Crow är den enda filmen jag på rak arm kan komma på att jag somnat under...

Och fram tills jag somnade tyckte jag att den hade ungefär lika mycket och bra handling som den genomsnittliga Michael Jackson-videon.

Tyvärr! :gremwink:

/tobias

Rosen

Myrmidon
Har bara sett ettan, men den är en av mina favvofilmer. Storyn är grisenkel, men den lever på sin stämning som golvar det mesta andra som producerats i den vägen. (Fotot och dekoren gör sitt till där, helt klart.)

Har inte hållit koll på uppföljarna, lyckades de avhålla sig från att återanvända samma Crow-gubbar? City of Angels lät ok eftersom kråklegenden är öppen för att det som hände Eric Draven också kan hända andra, fast jag minns att det fanns ett manusförslag på en trea där den gode Eric skulle kliva upp ur graven igen -- men det som gjorde honom osalig fixade han ju i första filmen.

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Den enda av de filmeran som jag har sett är den 1:a & den gillade jag otroligt mycket !
Men de andra har jag tyvärr inte set.. Är de i samam klass som den 1:a ??