Funderar att vara udda och dra igång en kampanj med tyska rollspelet The Dark Eye (senaste engelska versionen) om nån månad, troligen här i Bredäng. Eller på nåt ställe i stan, om det går att ordna.
Nån som har lust att hänga på? Messa mig i så fall.
Det har en spelvärld som har sina engagerade fans som pluggar in olika hörn av "Aventuria" och nördar in sig på det som om det vore typ Hârn eller Marvel eller nåt.
Sidospår om den typen av spelvärldar:
När jag var i tjugoårsåldern hängde jag i ett gäng och vi var typ fans av WoD. Vi spelade nästan aldrig. Vi arrade fyra fem LARP (20-30 pers) i fantastiska miljöer, ruiner, övergivna skolor osv. Jag var malkaven i den röda sidenklänningen.
Vi spelade bordsrollspelet 1 gång, och då var vi sabbatnossar som skulle infiltrera nån typ av byggnad och dog direkt.
Men. Vi ägnade dagar och veckor och månader åt att prata om olika aspekter av spelvärlden, hänga med i metaplotten, läsa klanböckerna, dagdrömma om att faktiskt spela osv osv. Det var på vissa sätt rätt värdelöst -- även om jag älskade personerna i gänget så vill jag hellre faktiskt /spela/. Nu var det en månad sen jag körde rollspel sist. Jobbar på att preppa Zazor Coast + vi är några spelare kort. Så jag är kanske i en lite liknande sits nu som jag var då.
Samtidigt är köpeäventyren i The Dark Eye ofta väldigt rälsade, mkt mer rälsade än någonting Äventyrsspel nånsin gjorde. Nästan ospelbara som dom är.
Jättebökiga och klunkiga regler. Som många av äventyren instruerar SL att skippa för egen del.
Ja, det är en kompromisslös regel för Das Schwarze Auge! Så här ser den ut.
Kanske något för alla andra spel att införa? Köra Wraith the Oblivion med nån sorts gorilladräkt på sig eller Delta Green i full Pierrot-make-up. Eller varför inte Sagas of the Icelanders med Starchild-sminkning a la Paul Stanley.
Jag misstänker att det är för att dölja all skam SL kommer känna pga all illusionism och DM force. Fast, i en sån detaljerad värld finns ju också sandboxmöjligheter, det är inget inbyggt i spelet i sig att vara raka spåret, det är bara i dom tryckta äventyren + bristen på sandboxverktyg.
Jag misstänker att det är för att dölja all skam SL kommer känna pga all illusionism och DM force. Fast, i en sån detaljerad värld finns ju också sandboxmöjligheter, det är inget inbyggt i spelet i sig att vara raka spåret, det är bara i dom tryckta äventyren + bristen på sandboxverktyg.
Jag har ju inte läst de äldre versionerna av reglerna (men hade jag kommit över en upplaga, hade det säkert höjt mitt betyg i tyska från gymnasiet...) men jag har fått för mig via det jag hört att de snarare gjorde en regelpoäng av rälsningen - att de uttryckligen beskrev att det var så det skulle spelas, allt annat var fel!
Så det var inte bara avsaknad av regler för annat, det var brännmärkande av alla andra sätt att spela som kätteri.
Har några nya moduler, och de är "vanliga" äventyr, som i vilket rollspel som helst. Och reglerna är inte lika struliga som i Eon, det kanske de var förr, men inte längre.
Om rälsning. Nej det är fel, man ska inte rälsa. Saxat ur regelboken, spelledarkapitlet:
Often you can reduce an adventure to its most basic elements (the ones with real importance), and everything else is simply reacting to the heroes’ actions.
Det var väl snarare old news än fake news för jag har inte läst femte utgåvan
Men visst. Förstår känslan. Som om en D&D 5e LFG-tråd skulle urarta till att handla om Dragonlance och THAC0.
Börjar med en mindre grupp, 3-4 spelare, kör lite köpta äventyr medan vi lär oss systemet. Spel i stan eller Bredäng (16 min med tuben från tull). Dag spelar mindre roll för mig. Vanliga pass, typ 4 tim.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.