Nekromanti The Esoterrorists, Mutant City Blues eller Fear Itself?

Mutanten

Hero
Vilket av spelen ska jag välja om jag är intresserad av ett spel som utspelar sig i modern tid som man inte behöver läsa tjocka kampanjböcker eller äventyr till för att komma igång att spela, har bra flyt i texten, har enkla regler och är enkelt att skapa nya äventyr till?

Krank har tipsat mig om Mutant City Blues i en annan tråd. Någon har skrivit att Fear Itself är äldre och inte lika bra författat. Det är samma författare som har gjort spelen och alla använder Gumshoe-systemet. Jag är lite svag för skräckrollspel men det är inte jätteviktigt i sammanhanget. Vad är skillnaden mellan spelen jag har räknat upp? Vilket tycker ni passar mig bäst?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad som passar dig bäst är såklart svårt att svara på... Jag gillar både Esoterrorists och MCB, har inte läst Fear Itself än. Båda ger helt okej bas för äventyrsmakande, framför allt om Esoterrorists kombineras med The Book of Unremitting Horror, som har väldigt bra och mysteriefokuserade beskrivningar av monster. Typ vilka spår de kan tänkas lämna efter sig och så. I mina ögon är MCB strået vassare, men inte med jättemycket.

Mutanten

Hero
krank;n61130 said:
Vad som passar dig bäst är såklart svårt att svara på... Jag gillar både Esoterrorists och MCB, har inte läst Fear Itself än. Båda ger helt okej bas för äventyrsmakande, framför allt om Esoterrorists kombineras med The Book of Unremitting Horror, som har väldigt bra och mysteriefokuserade beskrivningar av monster. Typ vilka spår de kan tänkas lämna efter sig och så. I mina ögon är MCB strået vassare, men inte med jättemycket.
Jag tackar för svaret. Jag gillar att Mutant City Blues verkar lite ovanligt eller vad jag ska säga. När jag läser om MCB så känner jag att det här var något nytt som jag inte har läst, sett eller hört förut. The Esoterrorists verkar mer vara Chock i modern tid men med Gumshoe istället för ett "vanligt" spelsystem dvs egentligen ett i raden av skräckrollspel.

nyvinter

Illustrationist
Alla gumshoe-spel är fristående och inga kräver något mer än vad som finns i dem. Däremot har alla olika inriktningar som påverkar, så enklast är att ta den som ligger närmast i vad du vill spela. I publiceringsordning.

Fear Itself är äldsta gumshoe-versionen som finns i tryck, den kom alltså innan Trail of Cthulhu. Som sådant har den inte helt finjusterade regler och skulle må bra av en omredigering. (Även om det inte alls är lika behövligt som i ToC.) Samma grundvärld som i Esoterrorists men inriktning på vanliga människor som möter skräckvarelser. Tänk Cabin in the Woods. Bara 90 sidor så rörigheten i uppläget är fullt överlevbar.

Mutant City Blues är ett polisspel. Med superkrafter, visst men det är vetenskap och CSI och serietidningar som Powers och Top Ten. Mer Homicide Life on the Street än the Wire men ändå. En av två uttalat icke-skräck av de gumeshoe-varianter som finns. (Den andra är Ashen Stars som är space opera.)

Night's Black Agents. Spioner vs vampyrer (regler för att skapa övernaturliga, religiösa, mutanter och rymdvarelser-varianter). Stödjer allt från Tinker Tailor till Bourne-spionerier och är versionen som är bäst på action.

Esoterrorists är äldsta men fick ny utgåva nyligen och blev med ens grymt mycket bättre — systemets åtta års utveckling syns vid jämförande. Kompetenta människor som slåss mot övernaturligheter och ockulta terrorgrupper. Samma genre som Chill eller tv-serien Millennium eller Hellblazer.

(Sedan finns Moon Dust Men om man redan har valfri gumeshoe-variant — en kort pdf-setting om men in black på 70-talet.)

krank

Mutanten;n61153 said:
Jag tackar för svaret. Jag gillar att Mutant City Blues verkar lite ovanligt eller vad jag ska säga. När jag läser om MCB så känner jag att det här var något nytt som jag inte har läst, sett eller hört förut. The Esoterrorists verkar mer vara Chock i modern tid men med Gumshoe istället för ett "vanligt" spelsystem dvs egentligen ett i raden av skräckrollspel.

Ja, precis så. Esoterrorists är typ Kult eller Chock fast skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr, lite på samma sätt som Trail of Cthulhu (också Gumshoe) är Call of Cthulhu fast skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr. Och Ashen Stars är typ... Traveller/Star Wars fast skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr.

I mina ögon är det MCB och Night's Black Agents som mer bidrar med något "nytt". I det senare spelar man hemliga agenter a' Bourne, som tidigare jobbat för vampyrer. Jag har inte läst det än, men det är ju också Gumshoe så jag misstänker att det också är skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr... utifrån den grundidén.

Mutanten

Hero
nyvinter;n61159 said:
Alla gumshoe-spel är fristående och inga kräver något mer än vad som finns i dem. Däremot har alla olika inriktningar som påverkar, så enklast är att ta den som ligger närmast i vad du vill spela. I publiceringsordning.

Fear Itself är äldsta gumshoe-versionen som finns i tryck, den kom alltså innan Trail of Cthulhu. Som sådant har den inte helt finjusterade regler och skulle må bra av en omredigering. (Även om det inte alls är lika behövligt som i ToC.) Samma grundvärld som i Esoterrorists men inriktning på vanliga människor som möter skräckvarelser. Tänk Cabin in the Woods. Bara 90 sidor så rörigheten i uppläget är fullt överlevbar.

Mutant City Blues är ett polisspel. Med superkrafter, visst men det är vetenskap och CSI och serietidningar som Powers och Top Ten. Mer Homicide Life on the Street än the Wire men ändå. En av två uttalat icke-skräck av de gumeshoe-varianter som finns. (Den andra är Ashen Stars som är space opera.)

Night's Black Agents. Spioner vs vampyrer (regler för att skapa övernaturliga, religiösa, mutanter och rymdvarelser-varianter). Stödjer allt från Tinker Tailor till Bourne-spionerier och är versionen som är bäst på action.

Esoterrorists är äldsta men fick ny utgåva nyligen och blev med ens grymt mycket bättre — systemets åtta års utveckling syns vid jämförande. Kompetenta människor som slåss mot övernaturligheter och ockulta terrorgrupper. Samma genre som Chill eller tv-serien Millennium eller Hellblazer.

(Sedan finns Moon Dust Men om man redan har valfri gumeshoe-variant — en kort pdf-setting om men in black på 70-talet.)
Tackar för din överskådliga genomgång av de olika Gumshoe-spelen. Jag har lite svårt att se skillnaden mellan Fear Itself och The Esoterrorists men det kvittar. The Esoterrorists känns så mycket mer fräscht än Fear Itself så jag har svårt att se att något i Fear Itself skulle få mig att fastna för det framför Eso.

krank

nyvinter;n61159 said:
Oooooh, jag hade missat att det kommit en andra utgåva. Och nu ser jag att jag missat en äventyrsbok till Ashen Stars också. Får nog bli en liten shopping spree på Pelgrane Press hemsida snart...

Mutanten

Hero
krank;n61161 said:
Ja, precis så. Esoterrorists är typ Kult eller Chock fast skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr, lite på samma sätt som Trail of Cthulhu (också Gumshoe) är Call of Cthulhu fast skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr. Och Ashen Stars är typ... Traveller/Star Wars fast skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr.

I mina ögon är det MCB och Night's Black Agents som mer bidrar med något "nytt". I det senare spelar man hemliga agenter a' Bourne, som tidigare jobbat för vampyrer. Jag har inte läst det än, men det är ju också Gumshoe så jag misstänker att det också är skrivet på ett sätt som hjälper en att skapa undersökande äventyr... utifrån den grundidén.
Jag spelar nog hellre klassiska West End Games Star Wars än Ashen Stars om jag vill spela rymdopera men det kanske inte går att jämföra spelen rakt av bla eftersom Ashen använder Gumshoe.

nyvinter

Illustrationist
krank;n61169 said:
Oooooh, jag hade missat att det kommit en andra utgåva. Och nu ser jag att jag missat en äventyrsbok till Ashen Stars också. Får nog bli en liten shopping spree på Pelgrane Press hemsida snart...
Station Duty-kapitlen i Esoterrorists 2ed är för sig själva värda priset IMO.

"Station Duty presents an alternative campaign framework for The Esoterrorists. Instead of sending the player characters on missions across the world, Station Duty encourages them to delve into the mysteries of one small town over the course of several investigations. It’s inspired by the whole genre of small-town horror (a highway that runs, roughly, from Innsmouth through Castle Rock and onto Twin Peaks and Silent Hill). Over the course of this campaign, the players will uncover all the secrets of this little town, and maybe even save it from itself."

Mutanten

Hero
Krank tipsade om samma bok. Den får jag skaffa om jag bestämmer mig för The Esoterrorists. Men den illustrationen var inte så bra tycker jag. Egentligen vill jag ha ett spel med bra illustrationer också men det är sekundärt så det får bli som det vill med den saken.

Möller

Hubert Hortlax
Fear Itself anstränger sig inte för att vara ett skräckspel, utanför att efterlikna (nordamerikansk) skärckfilm. Så du har arketyper som »the jock« och »the cheerleader«, en i partyt är den kompetenta överlevaren som (åtminstone i filmerna) är bland de första att dö. Sånt.

Jag gick inte riktigt igång på det, så jag la ner boken och slutade läsa.

Mutanten

Hero
Nu ska jag ta och läsa på lite om Gumshoe för att se vad det är för spelsystem. Är det bara jag som tänker på Gummisko när jag läser Gumeshoe?

God45

#PrayersForBahakan
Möller;n61239 said:
Fear Itself anstränger sig inte för att vara ett skräckspel, utanför att efterlikna (nordamerikansk) skärckfilm. Så du har arketyper som »the jock« och »the cheerleader«, en i partyt är den kompetenta överlevaren som (åtminstone i filmerna) är bland de första att dö. Sånt.

Jag gick inte riktigt igång på det, så jag la ner boken och slutade läsa.
Det är för att du inte läste Book of unremitting horror. Jag kan inte beskriva hur bra den är.

Mutanten

Hero
God45;n61252 said:
Det är för att du inte läste Book of unremitting horror. Jag kan inte beskriva hur bra den är.
Boken duger väl lika bra till The Esoterrorists eller har jag missat något i diskussionen?

God45

#PrayersForBahakan
Mutanten;n61253 said:
Boken duger väl lika bra till The Esoterrorists eller har jag missat något i diskussionen?
Den fungerar till båda. Men bredvid den boken är vilken aningen annorlunda version av systemet du använder helt oviktigt.

Mutanten

Hero
Vad tror ni om att blanda X-Men, Mutant City Blues och The Esoterrorists? Jag tänker mig ett spel som bygger på att rollpersonerna arbetar för en hemlig mutantorganisation (som Ordos Veritates i The Esoterrorists) som vill hjälpa människor. Deras motståndare är en annan mutantorganisation som vill ta över världen genom att utrota människorna. Mitt i alltihop så finns monster som är någon sorts bieffekt av viruset som har gjort människor till mutanter ex djur som har drabbats av viruset eller något. Jag tänker mig också att mutanterna ska vara mer diskreta. Vanliga människor vet att mutanter har uppstått av viruset men mutanterna har inte kommit ut ur garderoben om ni förstår vad jag menar pga att många människor är rädda och intoleranta mot mutanter (särskilt eftersom det finns mutanter som vill utrota människorna). Istället för 1% mutanter så kanske de är 0.01% och hälften är goda och andra hälften onda.

Jag har inte spelen så därför frågar jag er som har läst böckerna: Håller en sådan blandning eller krävs det mycket ändringar i MCB för att rollpersonerna ska spela mutanter i en hemlig mutantorganisation som består av oberoende celler istället för snutar?

Mutanten

Hero
The Esoterrorists och Fear Itself verkar väldigt likt brädspelet Sherlock Holmes Consulting Detective. Någon som har spelat Sherlock Holmes Consulting Detective och Gumshoe-rollspel som kan jämföra? Går det att använda de 10 äventyren till Sherlock Holmes Consulting Detective i The Esoterorrists?

Mutanten

Hero
Mutanten;n63348 said:
The Esoterrorists och Fear Itself verkar väldigt likt brädspelet Sherlock Holmes Consulting Detective. Någon som har spelat Sherlock Holmes Consulting Detective och Gumshoe-rollspel som kan jämföra? Går det att använda de 10 äventyren till Sherlock Holmes Consulting Detective i The Esoterorrists?
Man vet att man snackar brädspel när Gumshoe beskrivs så här i en tråd om Sherlock Holmes Consulting Detective:

Gumshoe is like Consulting Detective on steroids. It's only one case, but it's a huge one and has multiple sub-plots in addition to the main story line. There's no way you'd complete Gumshoe in a single session.