God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,895
"The Fate of Shamshir" är en kampanj för rollspelet Coriolis som utspelar sig i området av rymden, känt som Quadrant of the Pillar. Den är skriven av Erik Åhlin (@Brödbane här på forumet). Kampanjen förutsätter en grupp med tillgång till sitt eget rymdskepp för nu blir det åka av! Karaktärerna, anlitade av en historiker, ger sig ut på ett uppdrag för att hämta reliken Cryptosphere:n. Jakten på den leder dem till flera spännande platser såsom förrädiska träsk och laglösa städer medan de upptäcker att det riktiga priset är ett försvunnet rymdskepp som innehåller inte bara enorma rikedomar men också något som kan omkullkasta maktbalansen i hela rymdsektorn.
På vägen måste karaktärerna hantera politiska intriger, mysterium, våld och att flera platser i universum är skitfarliga. Kampanjen använder Coriolis Community Atlas som en grund för information och resurser i kampanjen, så den boken är trevlig, men inte nödvändig, att använda tillsammans med kampanjen. Kampanjen har fyra akter där varje akt utspelar sig i sitt eget solsystem och avslöjar mer om vad som egentligen pågår. I slutet av kampanjen är det en stor showdown med kampanjens skurk. Den övergripande handlingen känns mest som en ursäkt för att ha riktigt kul scener/akter på vägen och ett sätt att etablera stakes.
En sak som jag tänkt på när jag läst kampanjen är att det här inte egentligen hade behövt vara en kampanj till just Coriolis. Det du behöver för att kampanjen ska fungera är en space opera-setting. Men du hade kunnat spelleda FoS i Star Wars, 40k eller Fading Suns med väldigt små justeringar. Så vill du ha en riktigt kul matiné space opera kampanj låt inte att det står Coriolis på den här stoppa dig.
Här är det största berömmet jag kan ge till till en space opera kampanj och som jag kommer ge till The Fate of Shamshir: Det känns som bra Star Wars. På riktigt, det är alla de där kul elementen och mystiska platserna som gjorde de första två Star Wars filmerna så bra.
Den andra saken som är speciell med The Fate of Shamshir är hur mycket det känns som en proffsig rollspelsprodukt. Projekt gjorda av en person har ofta en känsla av att det är just en person bakom, men FoS känns slick och genomarbetat på ett sätt som annars mest ser från de stora företagen. Det här hade kunnat vara ett släpp från Wizards of the Coast eller Paizo. Det är aldrig spretigt eller konstigt på sättet som DIY projekt brukar vara. Det märks att Erik Åhlin är byggd annorlunda.
4 mystiska rymd artefakter av 5
På vägen måste karaktärerna hantera politiska intriger, mysterium, våld och att flera platser i universum är skitfarliga. Kampanjen använder Coriolis Community Atlas som en grund för information och resurser i kampanjen, så den boken är trevlig, men inte nödvändig, att använda tillsammans med kampanjen. Kampanjen har fyra akter där varje akt utspelar sig i sitt eget solsystem och avslöjar mer om vad som egentligen pågår. I slutet av kampanjen är det en stor showdown med kampanjens skurk. Den övergripande handlingen känns mest som en ursäkt för att ha riktigt kul scener/akter på vägen och ett sätt att etablera stakes.
En sak som jag tänkt på när jag läst kampanjen är att det här inte egentligen hade behövt vara en kampanj till just Coriolis. Det du behöver för att kampanjen ska fungera är en space opera-setting. Men du hade kunnat spelleda FoS i Star Wars, 40k eller Fading Suns med väldigt små justeringar. Så vill du ha en riktigt kul matiné space opera kampanj låt inte att det står Coriolis på den här stoppa dig.
Här är det största berömmet jag kan ge till till en space opera kampanj och som jag kommer ge till The Fate of Shamshir: Det känns som bra Star Wars. På riktigt, det är alla de där kul elementen och mystiska platserna som gjorde de första två Star Wars filmerna så bra.
Den andra saken som är speciell med The Fate of Shamshir är hur mycket det känns som en proffsig rollspelsprodukt. Projekt gjorda av en person har ofta en känsla av att det är just en person bakom, men FoS känns slick och genomarbetat på ett sätt som annars mest ser från de stora företagen. Det här hade kunnat vara ett släpp från Wizards of the Coast eller Paizo. Det är aldrig spretigt eller konstigt på sättet som DIY projekt brukar vara. Det märks att Erik Åhlin är byggd annorlunda.
4 mystiska rymd artefakter av 5