Nekromanti [The Fog of War] Layouthjälp

Mogger

Hipsteranka
Nu är det dags att layouta The Fog of War. Jag har redan tidigare slängt ihop lite mockups i Photoshop som jag nu har snyggat till något. Nu ska skiten över till InDesign och jag kan inte påstå att jag behärskar det, även om jag har lekt tillräckligt mycket med det för att förstå en del.

Det här är vad jag har:
https://www.dropbox.com/s/vbaicrpugcjnu8d/tfow-mockup.pdf?dl=0

Vad jag behöver hjälp med är dels rena nybörjartips och hur jag ska få det här att se ut typ så här i InDesign. Jag har exempelvis ingen aning om hur jag får till THE RULES-sidan, och inte heller hur jag får in exempeltexten sådär snyggt.

Jag antar att jag måste göra en eller flera mastrar men det har jag heller aldrig gjort innan. Så, hur tusan börjar jag!? :)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Gör som K.K och körba!

Alltså, jag är egentligen helt oduglig på InDesign så att lyssna på mina tips kanske är dåligt. Däremot så kanske det ger nått och får igång en diskussion som hjälper dig framåt.

THE RULES-sidan:

The Rules The Fog of War -- Det som är längst upp gör du så klart i en Master så du kan klicka in det där du vill. Sen kan du duplicera mastern och göra en till men med de ändringar du vill ha på den. I dokumentet kan du sen ändra Masters och dona och vill du skriva över den applicerade mastern och göra något nytt vänsterklickar du bara och skriver över det som finns.

THERULES Fast the högst upp lär ju inte vara nått problem. Finns väl nån sån här grej som man höjer upp texten kan jag tro. Om inte gör du två textrutor och pluppar in dem en och en. Byter lite storlek på texten och sen drar du en linje under med linjeverktyget. Smutt.

Exempeltexten är väl I tell John...

Om du använder dig av en mall för texterna ställer du inte det i mastern med indrag, slug och bleed och skit. Sen tar du och lägger en till textruta på den texten och wrappar den runt så där snyggt som du gjort tidigare.

Så skulle K.K gjort men det kanske inte är rätt. Resultatet skulle dock bli det samma men tidsmässigt kanske jag hade brunat i skåpet.

Mogger

Hipsteranka
Konrad Konvalj;n62751 said:
Gör som K.K och körba! etc
Mmm...Det låter faktiskt inte så dumt. Dessutom fattar jag vad du menar och det innebär att jag kan börja trixa :)

Mogger

Hipsteranka
Ok, nu har jag fixat lite. Vad har jag missat?

kapitel 1

Edit: Om någon vet var bilden kommer ifrån så hojta till. Vet inte om jag kan använda den, men den passar så jäkla bra så den får sitta där så länge.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Måns;n62785 said:
Ok, nu har jag fixat lite. Vad har jag missat?

kapitel 1

Edit: Om någon vet var bilden kommer ifrån så hojta till. Vet inte om jag kan använda den, men den passar så jäkla bra så den får sitta där så länge.

Du har missat att använda dig av alla fräna trix jag lärde dig med textwrapping :)

Nä asså, det ser stelt och snyggt ut.

Tre solar

Hero
Marginalerna är keffa: i din mockup är yttermariginalen störst, i kapitel ett är det tvärt om. Därför ser mockupen snyggare ut. Sen har du inga sidnummer.

Mogger

Hipsteranka
Snyggat till:
https://www.dropbox.com/s/kjow71ttp0obskr/thefogofwar.pdf?dl=0

Vad jag funderar på är att jag vet ju att man bör ha någon form av grid så att det blir jämnt avstånd mellan rubrik i förhållande till brödtext och sånt. Men, vad händer om jag skiter i det? Eller, jag vet ju vad som händer om jag skiter i det, då linjerar inte texten på hela uppslaget. Men, jag vet inte riktigt hur jag uppnår det. Finns det något fusk? Jag har för mig att det finns en knapp som typ gör det, men jag hittar den inte. Är det önsketänkande kanske?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
[Jag har en äldre version av InDesign så det är inte säkert att det jag säger stämmer med den version du har]

Edit -> Preferences -> Grids. Här kan du ställa in din baseline grid (den du kan "låsa" texten mot). Jag brukar ställa in så att första börjar lika många punkter från övre marginalen som min kägel/mitt radavstånd är på, typ 14 eller vad det nu kan vara. Sedan sätter jag att det ska vara en baslinje var 14:e punkt också (Incerement Every...). Ibland har jag använt en baslinje för varje kägel/2 (dvs. 7 pt med mina exempel) men just nu undrar jag om det var en finess eller om jag bara gjort fel/tänkt dumt.

För att det här ska bli något så får du ställa in i paragrafmallarna att texten ska läggas på baslinjen (in i mallen -> Indents and Spacing -> Align to grid). Här kan du välja att bara låsa första linjen om du t.ex. skulle ha textblock i mindre grad med mindre kägel i marginalen eller dylikt.

Det som händer om du skiter i det är att jag och Dante och Dimfrost och några stycken till kanske noterar det. Jag kikar lite på om folk bemödat sig att ordna sånt ibland, men i regel är det inget jag någonsin säger till någon för det finns typ ingen som bryr sig. Det är bara nånting jag själv noterar för att se om folk orkat ordna det. Om du skulle haft två kolumner med text på varje sida så hade det blivit rätt tydligt, men en kolumn på varje sida, långt separerade och med mycket ljusrum runt omkring så tippar jag på att det är försvinnande få som skulle kunna störa sig.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy;n63080 said:
[Jag har en äldre version av InDesign så det är inte säkert att det jag säger stämmer med den version du har]

Edit -> Preferences -> Grids. Här kan du ställa in din baseline grid (den du kan "låsa" texten mot). Jag brukar ställa in så att första börjar lika många punkter från övre marginalen som min kägel/mitt radavstånd är på, typ 14 eller vad det nu kan vara. Sedan sätter jag att det ska vara en baslinje var 14:e punkt också (Incerement Every...). Ibland har jag använt en baslinje för varje kägel/2 (dvs. 7 pt med mina exempel) men just nu undrar jag om det var en finess eller om jag bara gjort fel/tänkt dumt.

För att det här ska bli något så får du ställa in i paragrafmallarna att texten ska läggas på baslinjen (in i mallen -> Indents and Spacing -> Align to grid). Här kan du välja att bara låsa första linjen om du t.ex. skulle ha textblock i mindre grad med mindre kägel i marginalen eller dylikt.
Tack! Jag har ju lyckats med det här tidigare så jag ska väl klara det igen. :)

DeBracy;n63080 said:
Det som händer om du skiter i det är att jag och Dante och Dimfrost och några stycken till kanske noterar det. Jag kikar lite på om folk bemödat sig att ordna sånt ibland, men i regel är det inget jag någonsin säger till någon för det finns typ ingen som bryr sig. Det är bara nånting jag själv noterar för att se om folk orkat ordna det. Om du skulle haft två kolumner med text på varje sida så hade det blivit rätt tydligt, men en kolumn på varje sida, långt separerade och med mycket ljusrum runt omkring så tippar jag på att det är försvinnande få som skulle kunna störa sig.
Jag var tvungen att kolla en drös med spel hemma och blev alldeles förbluffad. Nästan inget var "rätt" :) Här gick jag omkring och trodde att alla gjorde som man skulle, när alla i själva verket fuskar!

Nä, jag ska göra som man ska! By the book! :)

Mogger

Hipsteranka
Vad fasen heter allt det här på svenska då?

Edit: Det är "align to grid" jag letar efter.
Edit, igen: Det heter tydligen "justera efter stödraster"

Mogger

Hipsteranka
Hmmm... Problem.
Jag fick för mig att uppslagen liksom skulle spegelvändas så att vänsterindrag på vänster sida skulle bli högerindrag på högersida, för så måste det väl vara vid tryck? Tanken är dessutom att det ska vara en del text i de luftiga marginalerna (jag ändrar allt eftersom, så utgå inte från marginalerna så som de ser ut nu).

Se bilaga för hur jag vill ha det.

Men jag vet inte, det kanske inte är så man gör? Tänker jag fel?

Attachments

DeBracy

Mig veterligen är det bara där du ställer in marginalerna för uppslag som det du ställer in automagiskt ändras beroende om det är en vänster- eller högersida i uppslaget. Indrag och annat är annars alltid "absoluta", relaterade till vänster eller höger snarare än innerkant eller ytterkant.

För att göra en uppslag som på din bild hade jag lagt upp stödlinjer i mall-dokumentet så att jag lätt skulle kunna stoppa in nya textrutor av rätt storlek i marginalen eller under den vanliga satsytan.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy;n63294 said:
Mig veterligen är det bara där du ställer in marginalerna för uppslag som det du ställer in automagiskt ändras beroende om det är en vänster- eller högersida i uppslaget. Indrag och annat är annars alltid "absoluta", relaterade till vänster eller höger snarare än innerkant eller ytterkant.

För att göra en uppslag som på din bild hade jag lagt upp stödlinjer i mall-dokumentet så att jag lätt skulle kunna stoppa in nya textrutor av rätt storlek i marginalen eller under den vanliga satsytan.
Aha, så det går inte att lösa det med indrag. Synd. Det hade gjort det så mycket lättare... Då får jag lista ut hur jag lägger in nya textrutor. Kan man göra det så att de nya textrutorna liksom "knuffar undan" texten bakom? Som när man lägger in en bild i ett word-doc?

DeBracy

Ja, det heter Text Wrap i den engelska versionen (Window -> Text Wrap). Du nog använda det på alla typer av objekt (textrutor, bilder, osv.) du kan tänkas behöva det till. I text eller bildrutors inställningar kan du också ställa in att de ska ignorera Text Wrap om det skulle behövas.

Helt apropå: har du ställt in utfall så att helsidesbilderna går en bit utanför sidan?

Mogger

Hipsteranka
Äh, jag löste på annat sätt istället. Lite enklare, men får funka.

DeBracy;n63307 said:
Helt apropå: har du ställt in utfall så att helsidesbilderna går en bit utanför sidan?
Nope, hur gör jag det?

DeBracy

Jag går vägen File -> Document Setup -> Bleed and Slug i min version. I din kollar du efter utfall om jag minns rätt. Där skriver du in 5 mm åt alla håll. Då får du en ram utanför de blanka sidorna, du vill dra ut bilder som ska gå hela vägen ut i kanten till den ramen. När det trycks så trycks det på större papper än vad sidan ska bli sedan och sen skärs det till. Om du bara har bilden ut i kanten på sidan så kan det mycket möjligt bli att du får en rimpa vitt ifall den inte lyckas trycka och skära allldeles alldeles precis.

Mogger

Hipsteranka
Arbetet går vidare (typ), men jag vill bara säga att det här med InDesign och att layouta en bok inte är så jäkla svårt som jag trodde. När väl mallar och sånt är klart går det dessutom väldigt fort.

Så sitter ni och spånar på ett spel men inte behärskar InDesign så behöver ni inte (som jag gjorde) låta det avskräcka er. Det är betydligt mer jobb att skriva skiten än att layouta den (och det är dessutom ganska kul) ! :)

Mogger

Hipsteranka
Nu är grovlayouten nästan helt klar! Jag märkte att det fattades lite text som jag var tvungen att skriva, och det sista har jag inte hunnit fixa än, men jag är snubblande nära att bli klar. Givetvis dyker det upp en bunt resor och sånt runt hörnet så jag kommer inte lyckas följa min plan med att bli klar med layout i februari (eftersom det är...eh...mars nu).

Men, jag kan avslöja att spelet ser ut att landa på ca 75-80 sidor, vilket är mer än jag trodde, men å andra sidan är formatet ganska litet.