NYHET The Horned Rat till WFRP släppt i PDF!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nyss damp det ner en nedladdningslänk på Drivethrurpg, och chockerande nog är det The Horned Rat som nu går att ladda ner som PDF för alla som förköpt The Enemy Within. Jag har inte hunnit kolla igenom PDF:en men det ser som alltid rätt bra ut.

Läs mer här:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hur bra är egentligen dessa reviderade utgåvor av The Enemy Within?
@Theo har bra koll på det. Ömsom vin, ömsom vatten tror jag är det mest rättvisa betyget. Lite av charmen har försvunnit, men det finns mycket bakgrundsinformation och sånt som är spännande. Sen tycker jag nog (säg inget till Cubicle 7) att den fortfarande är rätt rälsad och inte helt "logisk" i vart den tar vägen hela tiden.

/Magnus

@Theo har bra koll på det. Ömsom vin, ömsom vatten tror jag är det mest rättvisa betyget. Lite av charmen har försvunnit, men det finns mycket bakgrundsinformation och sånt som är spännande. Sen tycker jag nog (säg inget till Cubicle 7) att den fortfarande är rätt rälsad och inte helt "logisk" i vart den tar vägen hela tiden.

/Magnus
Vad trist, har haft starka funderingar på att införskaffa kampanjen.Tåls att tänka efter lite extra med andra ord.

Theo

Hero
Jag har en pågående recensionstråd. Hittills skulle jag säga att det inte är några drastiska förändringar eller förbättringar, Magnus sammanfattar det rätt väl. Mer detaljer om det mesta men få radikalt nya grepp.

The Horned Rat har jag bara hunnit skumma, men den ser inte så dum ut! I synnerhet första akten som börjar med att rollpersonerna ska rensa upp diverse lösa trådar efter Power Behind the Throne (nu blir de alltså inte ivägskeppade utomlands utan blir kvar i Middenheim), verkar skapligt icke-linjär och roligt skriven. Den ser bättre ut än jag hade väntat mig, klart bättre än t ex de nya äventyren i Rough Nights & Hard Days som Graeme Davis också låg bakom. Jag kommer inte att använda det själv då jag är skäligen ointresserad av Skaven, och första intrycket är inte att det är någon så minnesvärd klassiker som t ex Death on the Reik, men det ser solitt och habilt ut. Det gör mig lite mer försiktigt optimistisk inför Empire in Ruins.

Jag speleder Death on the Reik nu, och har läst fram till Power behind the throne. Jag tycker väl att det är bra äventyr, men de är ganska rälsade. Min spelare uppskattar dem, verkligen men jag vet inte om det i första hand handlar om att få återvända till Old World. Jjag har ju lite svårt för att rälsa, vilket såklart påverkar upplevelsen som spelledare.

Rälsningen är förklarligt i en kampanj som ska sträcka sig över fem böcker men kan vara bra att veta om man vill spela det. Dessutom tycker jag att det finns en viss brist för motivation för spelarna att följa plotten. Tycker den första delen höll ihop, men det känns som man tappat lite ju längre kampanjen pågår. Känner just nu att jag inte alls fattar hur spelarna skall komma in i del tre, men får försöka lösa det.

Jag har läst de gamla och tycker inte att det är någon större skillnad på de och de nya. Jag gillar dock companionsen som kommer med de är välskrivna fyllda med sköna grejer och lyfter upplevelsen

Bifur

Veteran
klart bättre än t ex de nya äventyren i Rough Nights & Hard Days som Graeme Davis också låg bakom.
Ja de var lite av en besvikelse. De var inte dåliga men kändes lite trötta. Samma modell fem gånger i rad och delvis ganska tunna krokar för RPna.