Nekromanti The League of Extraordinary Gentlemen [spoiler?]

Ackerfors

Alas, your rapids!
I fredags hade filmen The League of Extraordinary Gentlemen biopremiär över hela landet och jag har sett den och tyckte att den kan väcka ett forum som sover lite för tillfället även om Balderk tappert försöker hålla det vid liv.

För de som lyckats missa alla reklamer och trailers så är det en film som utspelar sig i slutet av 1800-talet och "fienden?" förbereder ett tredje världskrig. Sean Connery får i uppdrag att samla ihop och leda "Ligan av riktigt grymma herrar" för att stoppa "fienden?". Han hittar alla möjliga samtida litterära hjältar(?) och tillsammans åker de runt jorden för att stoppa "fienden?".

Vill ni veta mer av storyn får ni se filmen eller fråga mig, närmare... :gremsmile:

Så vad tycker jag då om filmen? Jag tycker att filmen är underbar. Jag tycker att filmen är värdelös. Det beror helt på vilken del jag tittar på. Miljöerna, kostymerna och idéerna är underbart underbara och det får mig att älska filmen. Storyn är totalt värdelös utan logik eller flyt och det får mig att hata den.

Vad tycker ni? Något annat ni hakade upp er på?

För övrigt så tror jag att det finns en serietidning med samma namn som filmen är baserad på, men det vet jag inget om så jag borde nog hålla tyst egentligen.

Insignia

Swashbuckler
Den är baserad på en serie av Alan Moore, vilken av alla insatta anses enormt mycket bättre än filmen. Själv har jag varken läst serien eller sett filmen, så jag kan inte uttala mig. Förutom att Alan Moore är bra, förstås.

Krille

Super Moderator
"För övrigt så tror jag att det finns en serietidning med samma namn som filmen är baserad på, men det vet jag inget om så jag borde nog hålla tyst egentligen."

Jupp, det finns. Den bygger på samma grundidé och har (tydligen till skillnad från filmen) en genomgående logik.

Ulfgeir

Swashbuckler
Den onda biografen här i staden behagar inte visa "The League" nu, utan massa andra mer eller mindre acceptabla filmer.

Och inte har de behagat visa Spirited away heller. :gremfrown:

Nackdelen med att bo i en liten stad med bara 1 biograf som tillhör en kedja där merparten av repertoaren toppstyrs från fjollträsk (08-området) och andra filmer kommer först när biograferna i de "stora" städerna tröttnat på att visa dem. Om de filmerna kommer alls. *morr, mutter, fula ord...*

/Ulfgeir

Slarn

Excentriker
Re: The League [spoilers på hela filmen]

Jo, såg filmen i kväll med en polare och kan konstatera att..
...vi borde lyssnat på Orvar Säfström.
En del bra miljöer, en hel del specialeffekter och några kul skämt hjälper inte "storyn" det minsta.

I början tyckte jag att den var rätt cool, men snart efteråt började en känsla av löjlighet infinna sig, som kulminerade vid attentatet på Nautilus. Liksom, den onde Fantomen-på-Operan-wannabeen är egentligen hjältarnas uppdragsgivare M (hört det namnet förr?) som egentligen är den hemske Dr Moriarty...suck.

Denne måste naturligtvis hålla den traditionella, grundliga genomgången om vad han tänker göra, hur han lurade de godtrogna hjältarna och vem som egentligen var förrädaren, för hjältarna ska ju dö i allafall, hahaha! Då detta misslyckas ska man såklart till ondingens superhemliga gömställe i Mongoliet (undrar hur han byggde det?), och om jag inte redan såg filmen som en sämre Bond började det nog nu.

Ska inte kommentera slutuppgörelsen, ni fattar nog hur kass jag tyckte den var. Men slutet sedan... Quartermain säger ju i början av filmen att han en gång fick en välsignelse av en häxdoktor, att "Afrika inte skulle låta honom dö", och sen i slutet så står den här schamanen och mässar för allt vad tygen håller, molnen hopar sig, och ja ni såg själva...

Så, någon som har en teori? Om Allan Quartermain återuppstår som zombie i "The League of Even More Extraordinary Gentlemen" tror jag att jag kreverar.

Mer budget till handling, ståry å sånt och mindre till "grymma" licenser och specialeffekter i framtiden!

Rising

Vila i frid
Svår serie att göra film på från början?

Någon som sett filmen och dessutom läst serien? Det är deras åsikter jag skulle vilja höra framförallt.

Jag har bara sett trailern och vet inget om filmen, men jag tycker trailern visar tydligt hur de försöker dölja allt som jag gillade med serien: Rubriken och den grafiska profilen ser modernt "tuff" ut, istället för att vara romantiskt snirklig i samma gammalmodiga art noveau-stil som i serien; man pratar om "en krigare" och "en osynlig man" osv, som om man skämdes över det lite töntiga i att göra en äventyrsberättelse med så mossiga typer som Nemo och Dr. Jekyll. Okej, det där har ju bara med trailern och inget med den riktiga filmen att göra, men jag misstänker att man helt enkelt har haft fel inställning från första början.

Det balla med LoEG är ju att det ska vara töntigt, pompöst och liksom försänkt i ett gammalmodigt romantiskt skimmer. Tar man bort det så får man bara korkad matiné med en dålig handling (även om jag gissar att filmen har en lite annorlunda story än vad vi fått läsa i serien).

Nå, jag dömde ut filmen så fort jag hörde talas om den, långt innan den kom hit, jag tycker det var ett oerhört märkligt val att göra en film på. Hellboy hade varit ett mycket rimligare alternativ.

/Rising
kommer inte se filmen i vilket fall som helst.

chrull

Stockholm Kartell
Filmen är bättre [spoilers]

Filmen är i alla fall snygg att se på. och Sean Connery är ju alltid Sean Connery.

Men visst. Filmen är ju modern. DEn innehåller det där som en actionfilm ska innehålla idag, explosioner, biljakter osv osv. Och den är ju faktiskt skitlöjlig. Fighten i Venedig blir mest ett stort skämt. En efter en får alla medlemmar visa upp vad de kan, tills det bara är den sanna hjälten kvar i bilen, amerikanen, och bomben sprängs. typ.

Å andra sidan så är serien helt värdelös. Det enda som får dem att klara sig äns lite grann är ju för att den handlar om ett gäng kändisar. Och ärligt talat så accepterar jag hellre att osynliga mannen bara råkar vara där än att de hittar honom när han håller på att våldta skolflickor... Att Quartermain sitter och dricker whisky och försöker gömma sig från alla autografjägare är såklart mer barnvänligt än att han ligger i kairo och röker opium.
Nautilus är rejält mycket snyggare. Att jaga Hyde i paris är bättre än att Mina nästan ska bli våldtagen av honom...

Jag förstår mig inte alls på serien. Det är endast ett taskigt försök till att göra en superhjältegrupp på 1800-talet. Synd bara att Moore var först med det, för nu kan ju ingen annan göra det bättre...

Varför allt löjligt sex? Varför är Mina så löjligt viktoriansk när uppenbarligen ingen annan är det?

Ärligt talat. Se filmen istället. Men betala så lite ni kan för det.

chrull

Troberg

Sinister eater
På det hela taget så gillade jag den, men en sak som var riktigt, riktigt usel var översättningen. Nu kan det bero på att jag såg en preview-DVD, som kanske inte hade den slutgiltiga översättningen. Om det var den slutgiltiga översättningen borde någon få sparken. Nåja, jag såg den några veckor innan alla andra i alla fall.

Mr Hyde skulle kunnat vara lite mindre hulkig.

Det är en typisk slöunderhållningsaction, och som sådan funkar den bra. Den tål inte att tänka på, men duger för att fylla ut ett par timmar.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Filmen är bättre [spoilers]

"Filmen är i alla fall snygg att se på."

Det är enda anledningen att se den.

"Men visst. Filmen är ju modern. DEn innehåller det där som en actionfilm ska innehålla idag, explosioner, biljakter osv osv. Och den är ju faktiskt skitlöjlig. Fighten i Venedig blir mest ett stort skämt. En efter en får alla medlemmar visa upp vad de kan, tills det bara är den sanna hjälten kvar i bilen, amerikanen, och bomben sprängs. typ."

Det var väl ungefär där jag insåg att det här kommer inte bli något bra...

Men som jag sa, det är bara att ignorera "vissa delar" (storyn och allt larv). När jag såg bilen första gången så tyckte jag den var oändligt tuff för att det var "den första", men vad jag inte såg var att de kommer första någon del av filmen med en biljakt. Hade jag insett det kanske jag hade klarat chocken bättre. Nu blev jag mest ledsen.

Nautilus är i vilket fall den tuffaste u-båten någonsin. :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Svår serie att göra film på från början?

"Det balla med LoEG är ju att det ska vara töntigt, pompöst och liksom försänkt i ett gammalmodigt romantiskt skimmer. Tar man bort det så får man bara korkad matiné med en dålig handling (även om jag gissar att filmen har en lite annorlunda story än vad vi fått läsa i serien)."

Du menar att serien hade ett romantiskt skimmer från början...? Och det tog det bort? Fast jag hade nog inte alls gillat filmen ifall inte datorgrafikonani a la Nautilus hade varit med. Men, men, ska man göra något bättre får man göra det själv. *har projekt på gång* :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Mr Hyde skulle kunnat vara lite mindre hulkig."

Jo, han och hans STORA kompis kunde varit lite mindre hulkiga även om jag gillade deras boxningsmatch för att den var så larvig.

"Den tål inte att tänka på"

Visst kan man tänka på den men se för guds skull till att inte tänka på något annat än vad den kunde ha varit... :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
För de som lyckats missa alla reklamer och trailers så är det en film som utspelar sig i slutet av 1800-talet och "fienden?" förbereder ett tredje världskrig.
*blinkblink*
Vaaaa?

Evil Peter

Hero
Jag är av ungefär samma åsikt som du, dvs att jag både gillade och ogillade den. Filmen får så mycket från början bara genom att karaktärerna är så coola (vore väl konstigt annars då det finns en anledning till varför de är så kända) men tyvärr lyckas den inte porträttera dem fullt ut. Det blir för många för att alla ska kunna få sitt rättmätiga utrymme. Dorian Gray är den klart coolaste enligt mig och något som gjorde mig lite mindre sugen på att läsa serien var att han inte är med från början. Dock skulle jag gärna läsa den om jag får tag i den. Gray hjälps mycket av att Stuart Townsends porträtt (hehe) av denne fungerar riktigt bra.

Vad gäller grunden i storyn tycker jag den funkar. Samla ihop lite folk med specialförmågor för att hindra den onde krigshärjaren. Saker brister inte förrän i själva utförandet. Det är lite för mycket scener som går över gränsen för när coolt blir fånigt.

Slutprodukten blir skön underhållning som inte kräver något av dig men inte håller för noggrann granskning. Dock är jag besviken då dessa fantastiska karaktärer kunde ha gjorts till något riktigt bra.

Netfeed

Swashbuckler
helt borta

men har inte denna filmen funnits hur länge som helst? eller är det i usa?
känns som om det vore dags för den att gå upp på video snart.

//Netfeed, som är helt borta som vanligt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: helt borta

men har inte denna filmen funnits hur länge som helst? eller är det i usa?
Svensk premiär i fredags. I USA har den funnits ett par månader.

/tobias

Netfeed

Swashbuckler
Re: helt borta

sverige är så efter :gremlaugh:
nåväl, det känns ju som om den har varit uppe på bio och gått tre varv där redan, nåväl

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Svår serie att göra film på från början?

Nå, jag dömde ut filmen så fort jag hörde talas om den, långt innan den kom hit, jag tycker det var ett oerhört märkligt val att göra en film på. Hellboy hade varit ett mycket rimligare alternativ.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Hellboy kommer snart till våra biografer...se http://www.sonypictures.com/movies/hellboy/

hälsar
Örnie
PS Var ändå inte "From Hell" en märkligare serie att försöka göra film på? 400+ sidor tung viktoriana blandat med avancerat ockult mumbojumbo, toppat med en grafisk styckningsscen i slutet...DS

Örnie_UBBT

Swordsman
En avvikande uppfattning...

...nämligen, läs serien, se inte filmen!
Jag förstår mig inte alls på serien. Det är endast ett taskigt försök till att göra en superhjältegrupp på 1800-talet. Synd bara att Moore var först med det, för nu kan ju ingen annan göra det bättre...
League of Extraordinary Gentlemen (serien) är ju tvärtom ett väldigt stilsäkert försök att dekonstruera hela den viktorianska spänningslitteraturen genom att ge helt nya perspektiv och ett större djup åt från början ganska endimensionella litterära hjältar. Förväntar man sig att se "superhjältar på 1800-talet" blir man såklart besviken eftersom serien är så mycket mer - främst som sagt en drift med viktoriansk kultur (kanske att se som Alan Moores mer skämtsamma fortsättning på kulturkritiken i From Hell), men också en drift med hur den viktorianska eran har romantiserats.

Varför allt löjligt sex?
Pratar du om League of Extraordinary Gentlemen vol 1 så förstår jag inte vad du pratar om, där är det ju knappt något sex alls. I vol 2 kan jag nog hålla med dig om att sexscenen (för det är trots allt bara en) känns lite utdragen och malplacerad.

Däremot finns det ju gott om sexuella referenser, ytterligare något som är en kommentar till den viktorianska erans extremt dubbla (för att inte säga hycklande) förhållande till sex och sexualitet...

Varför är Mina så löjligt viktoriansk när uppenbarligen ingen annan är det?
??? Har du läst Dracula? Eller så kanske två psykopater (Osynlige mannen & Mr Hyde), en person som sett brittiska imperiet från de förtrycktas sida (Nemo) samt en opiummissbrukare på återhämtning inte har så stor anledning att följa viktorianska konventioner som en kvinna som är född och uppväxt i det brittiska imperiets hjärta...

Ärligt talat, läs serien istället. Den är värd vartenda öre. Vilket filmen säkerligen inte är.

hälsar
Örnie