The Magnus Archives

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,661
Tonåringen lyssnar mycket på The Magnus Archives (och på The Hermit Archives, som följer samma koncept men är skapar av Minecraft Content Creators). Det känns som en lysande grund för ett MotW-aktigt rollspel, och mycket riktigt så kommer det ett sådant inom kort. Men det använder Cypher-systemet, som jag tycker verkar onödigt knöligt. Vad tror ni? Kan Cypher vara bra för ett sådant spel och har jag fått fel intryck kring systemets knölighet?

(Någon tipsade om att The Cthulhu Hack enkelt kan ersätta Cypher, men jag vet för lite om det "systemet" också för att kunna göra en bedömning)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,318
Location
Stockholm
Baserat på det lilla jag vet är det inte nödvändigtvis så knöligt system i grunden. (Jag har dock inte spelat själv). Cypher-konceptet känns passande för en organisation som hör talas om massor av mystiska prylar.

Däremot är jag lite osäker på hur man översätter premissen - vad spelar man? Magus Archives hör mestadels talas om saker efter att de hänt, så långt som jag har lyssnat.

Kanske om man spelar skräckspel med nya rollpersoner varje spelmöte, och varje spelmöte är det som Magus Archives hört talas om?
 
Top