The "play every game you own" challenge

Ivan NWG

Warrior
This is the challenge I am embarking on starting.. well, now really but next year realistically.

I made a list of every RPG, miniatures game and war game I own. Physical copies only (but PDF's I have had printed out do count) and I left out one or two things (2 Japanese RPG books I can't read but bought solely as souvenirs). Other than that no exceptions. It doesn't matter if I have never played the game before (Ironclaw) or have played it a thousand times (Runequest 3e). It goes on the list and must be played.

The plan is simple: In the next probably 2 years, play everything I own.
For wargames, 1 play through or scenario counts, for RPGs and miniatures 3 plays counts (RPGs are usually intended for multiple sessions and some of the mini's rules I will need to paint some stuff for, so I want to get a bit more out of it).

Format (online, face to face, VASSAL or virtual tabletop) doesn't matter, neither does it matter if it is solo or with a friend (for the wargames). They just have to be played.

Who is up for the challenge?
(modified as you see fit)

Bolongo

Herr Doktor
Alltså, jag har ju som jag postat om tidigare här på forumet startat en serie one-shot sessioner för att spela några av alla mina rollspel 1 gång. Men jag tror inte det att realistiskt att spela ALLA. Vissa för att de är svåra att spela som en one-shot, andra för att jag inte har något intresse av att spela dem och bara äger dem som referensmaterial.
Det är också så att med den nuvarande takten (ett spel varannan vecka) skulle det ta 6-7 år att få spelat allt på listan.

Christoffer

It's all pig.
Jag rensar ju rätt hårt och behåller bara spel som jag ämnar spela i samlingen men sen går det lite långsamt att beta av dem och få dem spelade, men så länge man spelar fler nya titlar än man köper per år så…

Ivan NWG

Warrior
Alltså, jag har ju som jag postat om tidigare här på forumet startat en serie one-shot sessioner för att spela några av alla mina rollspel 1 gång. Men jag tror inte det att realistiskt att spela ALLA. Vissa för att de är svåra att spela som en one-shot, andra för att jag inte har något intresse av att spela dem och bara äger dem som referensmaterial.
Det är också så att med den nuvarande takten (ett spel varannan vecka) skulle det ta 6-7 år att få spelat allt på listan.
You can set the rules. If a game was bought with the intention of not playing it, then leave it off.

I don't know that the point is completeing the challenge (though that would be cool) as much as it is giving it a damn good shot.

Ivan NWG

Warrior
Jag hade dött av ålder innan jag var klar med Itch.io nedladningarna ens.
I omitted digital products unless I had them printed out and spiral bound :) Otherwise itd get pretty bad. I buy a LOT of random minis game rules from drivethru

God45

#PrayersForBahakan
I omitted digital products unless I had them printed out and spiral bound :) Otherwise itd get pretty bad. I buy a LOT of random minis game rules from drivethru
Om jag gjorde detta hade jag varit nere på bara några hundra spel. Men det hade varit oärligt för även om vi bara räknar saker som primärt är ”riktiga böcker” på över 100 sidor så har jag valt att köpa nästan alla sådana som PDF. För jag har för många böcker och föredrar att läsa PDF:er. Så att dra en gräns vid digitalt fungerar inte för mig. Men även om vi tar bort alla korta, en sidiga spel eller liknande… Över tusen spel måste det vara.

Det är helt enkelt inte realistiskt för min del då jag har så många spel jag vill spela och lägga fokus på, och arbetet att läsa in sig på ett nytt regelsystem är för tidskrävande. Icke att förglömma att man ska läsa in settingen också. Om allt hade funnits i quickstartformat med ett scenario som tar 1-3 spelmöten, kanske, men tyvärr är så inte fallet.

Men det är en cool idé! För mig dock helt ogenomförbar.

Hade gärna spelat allt jag äger vare sig det rör sig om rollspel eller brädspel eller figur eller kortspel men problemet för mig är att jag har ingen i min närhet som är intresserad av att spela med mig i dagsläget

Familj och vänner är inte särdeles intresserade av brädspel och än mindre rollspel så med avsaknad av spelgrupp eller vänner att spela med så kommer jag troligtvis inte att få spela dom ospelade spel jag äger inom en snar framtid.

Jag skulle för all del kunna köra solo men det tar på något vis bort hela charmen med att spela roll och brädspel för mig nämligen den sociala biten man får genom att spela roll och brädspel, vill jag köra solospel så kan jag lika gärna köra ett rollspel på datorn eller på någon tv-spelskonsol

Och jovars jag kan ju alltid spela roll och brädspel via olika vtt online men i dagsläget är jag inte ute efter att spela online.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Hehe!
Min spelsamling (långt mer än 100 brädspel och över 100 rollspel) och nuvarande takt (ca 10-12 speltillfällen / år), skulle i bästa fall innebära åtminstone 33 års spelande, med ambitionen i ursprungsposten. Men kanske mer realistiskt 50?

:gremwhistle:
Inconceivable!
//EvilSpook

Rickard

Urverk speldesign
Vad är det för takter i tråden? "Det är för många, så det är omöjligt?" Hitta på en egen regel så att det istället blir omöjligt.

Själv ser jag, vid sidan av detta, att denna tråd går ihop lite med:

Jim Profit

Warrior
En beundransvärd utmaning! Att öht kartlägga alla spel jag har hemma skulle nog ta ungefär lika lång tid... Men det är nog definitivt görbart, om man räknar ett spel och alla dess extraböcker som ett spel fortfarande (och gallrar krigsspelen som tar 100+ timmar).

Hur många titlar har du på listan, @Ivan NWG ?

Christoffer

It's all pig.
Tänker också den hör ihop lite med alla bucketlist-trådar som ploppat upp som faktiskt åstadkommit just detta som en gemensam sak, inte sällan som folk styrt ihop och hjälpts åt för att checka av varandras bucket lists! Så medhåll, vad är det för takter, spelare med förmycket inköpt ospelat trams, förena er!

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag gillar att spela oneshots och är inte så himla bra på att spela kampanjer (med Pendragon som undantag). Alltså betar jag igenom mina rollspel rätt snabbt. Jag tittade igenom samlingen och ser att av allt jag äger är det bara är tre spel jag inte spelat "Lighthearted", "Coffee Detective" och "Adventurers of the North: Kalevala Heroes". Tekniskt sett står det en kopia av spelet "Promised Sands" i min bokhylla också men den är inte min och har bara samlat damm där i 20+ år.

Borde verkligen spela Lighthearted och Coffee Detective, tar detta som ett incitament att spela dem. ANKH skaffade jag dock mest för att läsa (och är lite för långsam på att läsa finska för att det ska vara praktiskt att spela spelet). Promised Sands är jag inte så lockad av och hade det varit mitt hade jag nog sålt bort det.

Så jag hakar på utmaningen men undantar Promised Sands och eventuellt också ANKH.

Bolongo

Herr Doktor
You can set the rules. If a game was bought with the intention of not playing it, then leave it off.
Alltså, jag jobbar ju på det. Men för mig är det viktigare att få upp en regelbunden takt än att sätta en deadline.

Jag tänker nog uppdatera mitt Google Sheet till att innehålla även de obskyra och ospelbara grejerna, men samtidigt ha en separat prioriteringlista för vilka som är mest intressanta att spela någon gång snart.

Vad är det för takter i tråden? "Det är för många, så det är omöjligt?" Hitta på en egen regel så att det istället blir omöjligt.

Jag hittar på regeln "Omöjligt" vilket då gör det omöjligt.

TheDawn

Veteran
Hade gärna spelat alla mina spel men de flesta av dem är inte särskilt roliga att spela solo så det är inte bara upp till mig tänker jag.