Nekromanti The pool och "jag vill prata"-poäng.

morkbollen_UBBT

Warrior
Jag fick den här ideen av en tråd på Rollspels forumet.

Jag pratade med mina spelare om hur vi kan göra vårt spelande mer konflikt artat och vi kom på en ganska ok lösning, då vi båda gillade The Pool , men fortfarande är ganska traditionella rollspelare.

Vad sägs om att man använder The Pool som ett tillägg till de normala reglerna? Att det fyller den funktionen som Hjältepoäng gör i många system, att ge makten till spelarna. Reglerna till det rollspel man använder är precis dom samma bara att man lägger på The Pool, alla får sin pool(kanske lite modifierad) och den får användas när som helst, till vad som helst.

Om en spelare tycker att han borde ha nån cool kontakt i staden då använder han sin pool. Vill en spelare undslippa döden använder han sin pool. Slåss han mot sin ärkefiende så använder han sin pool på att göra nån cool manöver i striden eller liknande. Sen om man vill att vissa mer dramatiska saker alltid bestäms av SL och då kanske medför ett problem, är ju en smaksak, men grundprincipen är ju den samma

Som jag ser det så skulle det fungera som en inbromsare när man vill ha lite detalj och för att kunna tänja på reglerna där dom inte räcker till, samt att kunna bestämma det som är viktigt för ens karaktär.

Eftersom The Pool inte bygger på nått system eller ändrar det så fungerar det ju till alla system, även om dom inte har någon form av hjältepoäng i fråga. DoD, D&D, GURPs, vad det nu är du spelar.

Vad tycker ni om den här ideen? är den bra, borde den modifieras eller utrotas från jordens yta(av en jättelik zeppelinare)? :zeppelinare:

MrG

Swashbuckler
Jag tycker det funkar bra, bl a i min Thugs-kampanj har jag lite av det tänket och i min senaste quest-kampanj var det renodlat. Folk hade sina turpoäng som de använde för att lyckas (oavsett omständigheter). Gör det lite jobbigare för sl och man tvingas vara allert och snabbt kunna tänka om, plus att man inte får vara för bunden vid att forcera fram en specefik plott. Men när det funkar är det väldigt kul och uppmuntrar spelarna att vara kreativa.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Principen - någon form av poäng att spendera i kritiska situationer - är bra oavsett vilken modell man väljer. En stor del av braigheten består i att principen kan införas i alla rollspel utan meck (och förmodligen avlägsnas lika lätt om man inte gillar den).

Dewil

morkbollen_UBBT

Warrior
Visst, jag är inte så smart, så detta kanske inte är den mest orginella iden eller så hjälpsam för många här på forumet, men jag kan iaf hoppas att det finns några andra där ute som är som jag, inte vet vad the pool är för nått, lite missnöjda med "ödespoängs"-reglerna eller liknande.

Tanken var väl mest att i många system är ödespoäng väldigt oflexibla, eller helt frånvarande. Med The Pool kan man få en rollspels input som är svår att lyckas med i den traditionella bemärkelsen. De flesta hjältepoäng kan inte emulera att man bara säger sig ha en kontakt i den här staden. Eller bara lägger på det hela till D&D.

Det var mest så jag tänkte... :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, kikade på The Pool, och det verkade mest vara ett lättviktigt regelsystem. Dock, dina tankar om att använda Pool till mer saker verkar ligga rätt nära hur Ödespoäng faktiskt funkar i Höstdimma, där spelare kan använda dem för att rädda rollpersoner som får kritiska skador som förväntat. Men också för att plötsligt besitta viktig kunskap eller hitta kritiska föremål.

På det hela taget blir de som olja som gör att äventyr och berättande flyter på smidigare, helt klart något jag trivs med när jag spelleder (som spelare har jag inte fått testa än, men jag tror att jag skulle gilla det).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är i grunden positivt inställd till sådana system som det du tittar på. Förvisso så kan man som Rising se dem som en begränsad nåder ifrån spelledaren när spelaren egentligen borde få vara med och bestämma närsomhelst men det tycker jag är lite väl onyanserat. Ett sådant tänkande förutsätter nämligen en massa saker, spelare som vill och vågar ta mer plats till exempel. Men innan man kan springa så måste man lära sig gå.

Jag tror på olika hybridmodeller mellan spelledarlett och spelledarlöst rollspelande. Jag tycker inte att man ska se det som ett sätt att inskränka spelledarens makt utan snarare som ett sätt att vara mer delaktig och hjälpa till med att axla hans börda. Det är lättare att ha ett system som kräver i alla fall ett minimalt mått av engagemang för att fungera än att bara säga åt spelarna att kräva mer inflytande. Det gäller att hitta ett lämpligt redskap.

Det finns något liknande i Fate, ett regelsystem som vi nog kommer att använda oss av när vi spelar Planescape i vår.

Rising

Vila i frid
Om en spelare tycker att han borde ha nån cool kontakt i staden då använder han sin pool. Vill en spelare undslippa döden använder han sin pool. Slåss han mot sin ärkefiende så använder han sin pool på att göra nån cool manöver i striden eller liknande.
Det finns en risk att låta poolen kunna användas till både sånt som ökar ens chanser att vinna konflikter, samt till sånt som kan göra berättelsen intressantare. Det gör så att den som koboldar hårt tjänar på att kobolda, och om du då ökar svårighetsgraden i samma relation så kan man känna sig bestraffad om man vill samberätta.

Jag tror att hybridtänkandet kan vara jätteintressant, men jag tror ändå att det finns en anledning att se upp för tillämpningar där samberättardeltagande blandas ihop med prestationsökningar.

(Eller så kan man se det som den perfekta spelstilen om man har en spelgrupp beståendes av både kobolder som vill prestera och samberättare som vill hitta på spelledarpersoner o.dyl, så du kan ju ha en poäng i att köra precis som du tänker, också)

morkbollen_UBBT

Warrior
Jo, det är nått jag är lite rädd för, att folk ska använda det till att kobolda sig. Fast de flesta hjälte poängs system är oftast ganska lätt utnyttjade, det hela handlar väl lite om stämning, jag skulle t.ex. säga att döda en drake med ett hugg är ett brott mot stämningen när jag spelar DoD eftersom det är för mer jordnära än t.ex. D&D eller nått annat hjälte episkt system. Nu är det ju ganska subjektivt som du säger, eftersom jag som SL är den som bestämmer, men jag antar att det är så det får bli i en hybrid:)

Att vissa kanske använder sin pool till att göra små saker som att ha kontakter, imponera på folk, medan andra bara använder det på att vara feta och coola i strid, tycker jag är ganska ok. Vill en spelare känna sig som den coola krigaren, så tycker jag det är helt ok, så länge det inte förstör allt för mycket.

Jag delar också dina tankar med att inte blanda ihop de olika sätten alltför mycket. Helt enkelt så ska jag testa det i min lilla lek D&D kampanj, funkar det inte för min grupp så får jag väl tänka om, men det ska bli kul att prova:)

Mitt skäl att vilja använda the pool som detta är ju som sagt för att ge spelarna lite mer frihet, fungera som en räddning/hjälp(som de vanliga hjälte poängen brukar) och för att kunna kring gå reglerna när dom inte räcker till. Om det redan finns en sådan mekanism, eller inte behövs, så ser jag inget sätt att använda the pool.

Ska också ta prova och köra lite samberättande för att se om mina fördommar fortfarande håller. Kanske kommer jag inte alls sakna nått regelsystem som bestämmer vinst och förlust. :gremsmile:

morkbollen_UBBT

Warrior
Det är underligt hur blind man är ibland, först nu när det varit en del konflikt trådar här på forum har jag börjat tänka mer och mer i dom banorna, men om jag kollar tillbaka på mitt eget rollspelande så har det varit ett naturligt element, bara att jag inte kunnat sätta fingret på det.

Största skälet jag vill testa en hybrid variant är egentligen okunnighet, eftersom jag aldrig testat att spela samberättande eller liknande. Jag är lite rädd att vissa roliga element kommer försvinna, fast grejen är mest att sätta mig in i det hela.

Jag känner lite att är det inte tråkigt att spelarna kan bestämma vad som kommer hända? Att man vet de flesta hemlisarna redan. Fast när jag sen tänker efter så kommer jag ju på att SL också får ha med hemlisar om han vill, samt att alla andra spelarna kommer skapa saker också, så för den enskilda individen borde det vara ganska lugnt. Som sagt jag måste testa lite mer... :gremsuck:

morkbollen_UBBT

Warrior
För att platsa i Rollspelsmakar forumet...

Tänkte att det kanske vore lite bättre att fixa nått lite mer regelartat, annars så känns tråden ganska meningslös.

De första problemet jag stöter på är mer av filosofisk natur. Som The Pool fungerar så får ju spelarna själva ta över SLs roll under korta perioder och får på så sätt själv bestämma vad som händer(i riktlinje med världen och handlingen). Så frågan är väl hur mycket plats ska den ta? Och vad ska den användas till?

Ska den användas nästan hela tiden? Alltså att spelarna plockar fram användbara och cool saker som inte finns uppskrivna på sin karaktär, och att varje strid är fylld av snittsiga manövrar och liknande saker? Sen om man gör som jag, att man bara använder den som ett tillägg så finns det ju redan fungerande(kan man hoppas) regler, så det finns ju inget skäl att låta Pölen inkräkta på dom om det inte finns ett skäl till det. Jag tycker den ska användas när man vill ha det där lilla extra guldkornet. När spelaren vill fokusera på nått, när han tycker att det är speciellt och vill göra just denna scen lite extra speciell. Det är så jag helst skulle vilja se den användas som...

Jag anser(mycket väl felaktigt...) att just samberättandet fungerar bäst i lite lugnare situationer och där det finns många möjliga lösningar och händelser. Att använda det för att klättra över en mur är ganska meningslöst om man inte vill göra det hela till nått väldigt speciellt och dramatiskt, men säg om man vill övertyga nån eller göra en enstaka, mer dramatiskt laddad action handling. Det som jag har problem med är just att få en bra balans inom hybriden.

Med det så är frågan då hur ofta blir det? Ska spelarna använda the pool hela tiden, kanske säg 5 gånger per spelar och per session? Eller som hjälte poäng oftast fungerar, som en ganska sällsynt sak, som används då och då. Av det jag skrivit ovan skulle jag nog säga ganska ofta.

Fast för att inte bara skriva allt själv... Vad tror ni det bör användas till och vilka problem uppstår? :gremconfused: