Nekromanti The problems of BRP are the features of CoC

Eksem

Champion
I avsnitt nummer 7 av Robin Laws och Kenneth Hites podcast nämner de kort den kommande versionen av Call of Cthulhu och några föreslagna ändringar från kommande versionens designers. De går inte så djupt in på ämnet, men slutsatsen blir att "the problems of BRP are the features of Call of Cthulhu".

Jag har ju ibland, när jag är en dålig människa, en förmåga att uttala mig mycket kritiskt om BRP. Varje sådan gnällomgång brukar alltid avslutas med något i stil med: "Och samtidigt är Call of Cthulhu antagligen mitt favoritspel någonsin". Ett tag inbillade jag mig att det antagligen berodde på att jag gillade CoC TROTS systemet, men påståendet ovan får mig att tveka.

En av dessa buggar som egentligen är en feature (Hites exempel, inte mitt) är de många slagsmålsfärdigheterna. Den moderna rollspelaren undrar förstås varför man ska ha Kick, Punch och Headbutt som separata skills; särskilt i ett spel som inte ens handlar om att slåss. Men tänk om det får en mer "undermedveten" effekt på spelet?

Som vanligt har jag inte tänkt själv, utan mest blivit intresserad av glimtar av andras resonemang som jag halvt begripit mig på. Hur som helst, ett påstående SLASH observation jag tyckte var värt att uppmärksamma.

Edit: Podcasten finns här: http://www.kenandrobintalkaboutstuff.com/index.php/episode-7-lindberghs-mummy/