Nekromanti The Red Baron [länk + zeppelinare]

Lindenius

Swashbuckler
Här kommer klipp från en ny film: "The Red Baron"

Klippen innehåller:
Hårdrock
Dogfights
samt :zeppelinare:

//erik. vad mer kan man begära?
(för er som inte kan se quicktime finns en youtube-version här men med mycket sämre kvalitet)

Dimfrost

Special Circumstances
Någonting som inte enbart är dogfights, kanske? Och fler :zeppelinare:. Jag är måttligt imponerad, faktiskt. Men biplan är tuffa.

/Dimfrost

Lindenius

Swashbuckler
Någonting som inte enbart är dogfights, kanske?
Det blir nog bättre när du tittar på hela filmen och inte en reklamtrailer för effektbolaget. :gremtongue:

//erik. tyckte det var ganska många :zeppelinare:. En hel :zeppelinare:-armé nästan.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag reagerade också på det, att en zeppelinare knappast är sådär mjuk. Men jag hade inte tid att kolla en gång till för att granska det ordentligt tidigare. :gremsmile:

/Dimfrost

Coffe_Kanon

Swordsman
Biplan?

Öhm om jag inte missminner mig så hade den röde baronens plan tre vingpar.

Fast allt kan ju inte vara historiskt korrekt.

//Coffe - som kände för att kommentera medans filmen laddar

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Biplan?

Manfred von Richthofen flög en herrans massa olika plan – många av dem helröda – även om hans Fokker Dr. I är det som fått ikonstatus.

Coffe_Kanon

Swordsman

Ok, tänkte väl det. Givetvis flyger en och samma pilot ofta flera olika plan, men det planet jag tänkte på var ju "Röde Baronens Plan" och när man säger det så brukar man väl syfta på Fokker:n...

Krille

Super Moderator
Zeppelinare kontra ballonger.

Upplys mig om skillnaden.
Allihopa har den grundläggande avlånga droppformen med fenor baktill, men det finns en del grundläggande skillnader.

<ul type="square">[*]En zeppelinare är ett styvt motordrivet luftskepp. Formen upphålls med hjälp av ett skelett, och farkosten drivs av motor som oftast placeras i gondoler utanför farkosten.
[*]En blimp är ett mjukt motordrivet luftskepp. Tekniskt sett är det en ballong med motor. Formen upphålls av gastryck, men farkosten drivs av motor, som oftast placeras i kabinen.
[*]En spärrballong är ett mjukt förtöjt obemannat luftskepp. Formen upphålls av gastryck, och farkosten drivs inte alls utan är förtöjd med lina. På sin höjd bogseras den. Fenor är oftast mjuka och är till för att stabilisera ballongen i vinden. Dess uppgift är att försvåra för flygplan att anfalla.
[*]En spaningsballong är ett mjukt förtöjt bemannat luftskepp. Formen upphålls av gastryck, och farkosten drivs inte alls utan är förtöjd med lina. Fenor är oftast mjuka och är till för att stabilisera ballongen i vinden. Besättningen sitter i en korg och spanar på horisonten, och kommunicerar med marken genom att ropa, med signallampa, med telegraf eller telefon. Dess uppgift är att vara upphöjd observationsplattform, oftast för artilleriets eldspanare.[/list]

Lindenius

Swashbuckler
Ah… tack.

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Det var egentligen bara de två sista punkterna jag behövde ha svar på. Men tack ändå.

//erik. :gremblush:

Troberg

Sinister eater

Manfred von Richthofen flög en herrans massa olika plan – många av dem helröda – även om hans Fokker Dr. I är det som fått ikonstatus.
Japp, om jag minns rätt var inte ens Dr. I-an hans favoritplan eller det han flög mest, men det var planet han blev nedskjuten i. Kom ihåg att flyget under WW1 hade en otrolig utvecklingstakt och modeller blev föråldrade på några månader.

Sedan ska man inte glömma att termen biplan också kan syfta på ett plan som kan svänga åt båda hållen.