Jag har sett de två första avsnitten och måste medge att jag är positivt överraskad. Som Tolkien-nörd gick jag medvetet in med ganska få förväntningar och med acceptansen att detta inte kommer att följa böckerna på det sätt jag egentligen hade önskat. Men med den synen på det, att detta blir som en alternativ tolkning av materialet så uppskattade jag en hel del.
Det är väldigt snyggt gjort, framförallt miljöerna. Produktionen känns påkostad och oftast välgjord, det finns undantag, alvernas plåtrustningar kändes märkliga tex.
Jag tyckte de flesta av skådespelarna gjorde bra ifrån sig och jag tyckte Galadriel fungerade över förväntan i sin "nya" roll som krigshjälte. Även Elrond fungerade bättre än jag hade trott, var inte såld på skådespelaren från början, men han växte efter hand.
Harfötterna köper jag som proto-hober, även om det känns lite väl mycket som Willow emellanåt, men det fungerar. Meteormannen tycker jag är ett välgjort och spännande utfört koncept, men jag är orolig för vem han egentligen ska vara. Hoppas på en av de blå Istari, och inte Gandalf eller Sauron.
Dvärgarna fungerade, även om scenen med stenklyvningen och dess publik blev lite för mycket.
Det som störde mig mest var alvernas acceptans av mörkrets försvinnande och resan tillbaka till Valinor. Galadriels beslut att simma kändes också rätt fjantigt. Det finns så mycket missad potential i texterna som de skulle kunna använda sig av istället.
Men om jag förtränger vad som kunde ha varit så finner jag serien hittils snygg och spännande och jag vill se mer. Jag kan dock inte sluta vara orolig för vissa beslut.