Jag antar att han är en Maia av något slag - Sauron, en Istari, en Balrog eller ("hoppas!") något helt annat!
Jag tänker så här:
1. Han
kan bara inte vara en mortal eller alv, av det enkla skälet att han överlevde att vara
inuti en meteorit som kraschade till marken.
2. Då kvarstår inte mycket alternativ - vala, maia eller någon sorts "outsider" (jag är i minoritet här, men jag tycker om att tänka mig att folk som Ungoliant och Tom Bombadil inte bara faller in i maiar-kategorin).
Den enda vala som är ens teoretiskt på kartan är om Morgoth kommit tillbaka från rymden i meteor. Det är på ett vis bisarrt begripligt - han kastas ut ur Arda (men inte ur Eä), och då är han i rymden, och ska han komma tillbaka från rymden är plötsligt meteor hemskt begripligt. Men jag har svårt att tro att skaparna har så total brist på omdöme.
För maiar är de "rimliga" alternativen Sauron, Trollkarl, eller Balrog. Blå trollkarl eller balrog är antagligen de minst korkade (fortfarande korkade, men inte fullt så illa). Ett problem med trollkarlar är att de har en verklig, dödlig kropp, så det är svårt att se hur den skulle överleva ett meteornedslag
heller. I princip kan de hitta på någon helt egen här också, men det är svårt att spekulera kring. Det kan inte vara någon genomgod, för då skulle inte eldflugor och hobbitar skadas av hans närvaro. Bisarr kandidat: Tilion, månens maia - det skulle förklara både varför han kommer från rymden och varför meteoren inte är varm.
På motsvarande vis är de hopplöst att spekulera om vad för sorts Outsider det skulle kunna handla om om de hittat på egen.
Varför spelar det roll hur stjärnorna står? Ingen jävla aning!