Mina kommentarer; generellt:
Motståndsslag med Fudge-tärningar... Betyder inte det att man ganska ofta får lika när tävlarna är jämnduktiga? Särskilt i den här lilla skalan?
När det gäller bringing down the pain... så har jag försökt läsa mig till hur systemet funkar, ett par gånger nu, men orkar bara inte förstå allt. Det är för jobbigt beskrivet, med för många moment. Man skall tydligen, om man blivit sårad, uppmuntras till att bli helad av någon annan spelare i varenda scen, man ska återställa ens pottar genom olika nöjesfyllda samarbeteshandlingar, använda pottarna till att modifiera ens resultat (på sätt som fortfarande verkar ge resultatet Lika väldigt ofta...) och ta olika skador i ens tre olika förmågor på sätt som jag tvekar lite inför (man kan alltså själv välja vilken förmåga man själv vill använda i ens pain-omgångar? Så att spela en karaktär med alla poäng i en och samma abillity är bra, för då kan man alltid använda denna, och bara skaffa sig weapons som gynnar just denna ability, och på så vis försäkra sig om att alla ens poäng alltid används där de behövs... Varför svinga svärd i strid när man kan övertala ens motståndare att låta bli, liksom? Visst, i parallella handlingar tar man en del skada, men ens motståndare kommer ju alltid att vara räddare för att gå in i en parallell handling med mig än vice versa så länge som jag är en mer utpräglad spjutspets än de. Det är ju dessutom bäst att alltid utdela skada inom ett och samma område, så spelet uppmuntrar ju en verkligen att vara inriktad på ett och samma område och använda denna sorts handlingar hela tiden, snarare än att variera sig. Men jag kan ha missförstått något, jag tycker som sagt att reglerna är för krångliga).
Jag gillar iofs tanken på att kunna zooma in i en konflikt, men då vill jag ha följande:
1. Inzoomade konflikter bör vara mer dramatiska, inte mer uppenbara. I det här spelet gör man en stor sak av att man ska använda BDtP i just sådana situationer där man har ett övertag, eftersom den med övertag har flest poäng att använda och förmodligen kommer att vinna. Jag vill ju zooma in på fajter där David vinner över Goliath (för det är sådana jag tycker är dramatiska och spännande), inte dra ut på de mest odramatiska situationerna, där den som är bäst helt klart kommer att vinna.
2. Helst snabbare och enklare regler än för de vanliga situationerna. Inte långsammare. Det blir ju långsamt ändå, för att man delar upp handlingen i flera moment. Att göra systemet så att man ofta behöver göra omslag känns ogenomtänkt.