Nekromanti The Shadow of Yesterday - något att ha?

Storuggla

Champion
Okej, jag har i min ägo Conspiracy of Shadows. Och det suger. Tyvärr. Jag har i min ägo Burning Wheel, och det är för komplext för att snabbt kunna göra gubbar eller ens spela. Tror jag (Arfert och grabbarna grus kanske kan kommentera?). Jag har Heroquest, och det är för lite gritty i det för min smak.
The Shadow of Yesterday verkar vara ett lir som alla innenördar numer hyllar och har i sin hylla. Jag kollade in sidan förut och dömde ut det för att det körde med fudgetärningar, men nu har jag ju sådarna. Så är reglerna eller världen något att hänga i julgranen?

Storuggla, likes it simple and gritty

thark

Hero
You asked for it...

Ja. :)

(Jag har nu bara spelat ett spelmöte än. Anders t ex som spelat det mer kan säkert ge bättre beröm än mig.)

Tänk på att både regler och värld finns att läsa i fri webbversion.

Dimfrost

Special Circumstances
Reglerna finns dessutom i en mer läsvänlig version här. Jag är måttligt imponerad av spelet, Fate känns mycket bättre och mer utvecklat (speciellt då i form av Spirit of the Century, som jag tänker recensera när jag väl ser till att läsa klart det).

/Dimfrost

Storuggla

Champion
"Jag är måttligt imponerad av spelet,"

Men du är ju också du, DImfrost. Om du gillar något så kommer vi andra börja investera i konserver och bombskydd, för då är apokalypson på väg. Säkert tecken.

"Fate känns mycket bättre och mer utvecklat (speciellt då i form av Spirit of the Century, som jag tänker recensera när jag väl ser till att läsa klart det)"

SotC är jag sugen på, men då för att det är Fate 3. Pulp skiter jag högljutt i (måste ha vattenkranen igång för att maskera ljuden) och en pdf för 15 jänkardollars? Hugaliga, jag vågar inte köpa av rädsla för att bli besviken. Jag vill ju inte ha pulp, inte ens i min juice.

Storuggla, lambi eller krokodilen?

thark

Hero
Bah! [ANT]

Pulp äger och du luktar pumpa! (Dimfrost och hans gäng har uppenbarligen badwrongfun eftersom de inte ens spelar med settingen i sotc.)

Arfert

Facit
Re: The Shadow of Yesterday - Burning Wheel

Nu har vi precis kommit igång med BW och jag kan säga följande:

Rolpersonsskapandet tar lite tid och är bökigt, men inte värre än säg Eon eller Rolemaster. Och till skillnad mot andra lite struliga gubb-byggarsystem sä är Character Burner intressant och välskriven. Speciellt dom andra raserna än människorna... BRA standardfantasy.. skulle till exempel vara perfekt till en Middle Earth-kampanj, bättre än dom Tolkienspel som gjorts.

Sen har vi reglerna: Egentligen är det ganska enkelt att spela, med enkel grundmekanik, och snabbt... även om skriptade strider är en grej som nog kommer ta en liten tid att vänja sig vid.. fast man behöver inte köra det hela tiden. Går att köra enklare varianter. Nackdelen är att regelboken är lite ostrukturerad, kräver att man läser igenom den ett antal gånger innan man fattar. Eller att man spelar med nån som kan reglerna. Mycket att hålla reda på och det viktiga är utspritt. En second edition skulle inte sitta fel. Tror att man skulle kunna korta ner texten med en tredjedel och göra allt mycket mer lätt att ta in.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Jag gillar The Shadow of Yesterday. Det finns flera anledningar till det men jag har ingen färdig försäljningspitch så är det något särskilt du vill veta så får du fråga.

Det finns som sagt gratis att läsa och spela. Vill du veta om det är värt att köpa boken kan du börja i den ändan. Jag hade haft gratisversionen printad i båda utgåvorna -- och fått många idéer och intryck av dem som jag sätter högt värde på idag -- innan jag först spelade spelet, men inget hade kunna förbereda mig på den upplevelsen. Det var först efter att ha spelat det som jag beställde boken.

Sen måste jag bara fråga. Du nämner de andra spelen och att du har dem i din ägo. Är dina omdömen där baserade på att ha spelat dem? Är TSOY något du hoppas ger dig en annan spelupplevelse än vad de gör eller är du ute efter ett annat spel att ha i din ägo helt enkelt?

Storuggla

Champion
"Jag hade haft gratisversionen printad i båda utgåvorna "

Mjo, jag såg att den fanns gratis förut, men då fanns den blott i en olayoutad textmassa och det var inte kul att läsa, så jag lade av efter... en-två ögonblick. Nu hade tydligen Dimmis en lite layoutad version att fresta mig med, så jag kanske kan ta mig igenom det? Kanske.

"Du nämner de andra spelen och att du har dem i din ägo. Är dina omdömen där baserade på att ha spelat dem? Är TSOY något du hoppas ger dig en annan spelupplevelse än vad de gör eller är du ute efter ett annat spel att ha i din ägo helt enkelt?"

En jäkligt berättigad fråga, ska du veta. MIna omdömmen är baserade på genomläsningar. CoS lade jag upp på hyllan och svor på att aldrig röra skrället efter en genomläsning och Burning Wheel hamnade på hylan efter att ingen ville spela det och de som sedan ville det inte spelar när jag är ledig :gremgrin:
Vad vill jag då få ut? Jo, jag vill hitta ett spel som är snabbt, kul och flyter bra. Jag ska kunna spelleda det utan en enda siffra eller bokstav nedskriven utan att behöva bläddra i böcker och tabeller efter effekter, featlistor eller sådant bjäfs. En kul setting är en bonus, annars stjäl jag bara en bra setting från en bok med dåliga regler (och sådarna finns det gott om).
Sen är det ju aldrig fel att äga fler spel.

Storuggla, har det apor = bra

Storuggla

Champion

Tja, det låter ju inte så knasigt. Kanske värt ett försök, det ser ju så obarmhärtigt tufft ut...

Storuggla, en sned gris från ovan

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Conspiracy of Shadows (OT)

Får jag fråga vad du tycker är så hemskt med CoS? Spelar för tillfället en kampanj i det, och har inte märkt av några särskilt fruktansvärda problem med det (å andra sidan är den andra kampanj jag spelar i D&D 3.5, så jag kanske är härdad mot sådant). Visserligen är vår spelstil inte direkt sådan att reglerna kommer fram mer än någon gång per kväll, men det är ändå intressant att veta vad du tycker illa om.

Storuggla

Champion
Re: Conspiracy of Shadows (OT)

"Får jag fråga vad du tycker är så hemskt med CoS?"

Sure: Huvudboken behöver en redigering. Den lilla tilläggsboken (Comanion?) var en katastrof. Plötsliga tabeller utan förklaring, allt huller om buller... huga. Sen tyckte jag illa om färdighetslistan (kan tyvärr inte berätta exakt vad eftersom det skulle kräva att jag klev upp och hämtade boken, och jag är lat nu), hur han beskrev konfliktresolutionen (Hej, det här kan du simulera alla sorters konflikt med, men alla modifikationer är för strid! (Okej, det fanns.. två-tre för sociala saker, men resten var för strid))
Och så var kartan ful.
Summan av helheten: Den åkte i hyllan och lär inte komma därifrån.

Storuggla, rosa flamingo i spenat

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Vad vill jag då få ut? Jo, jag vill hitta ett spel som är snabbt, kul och flyter bra. Jag ska kunna spelleda det utan en enda siffra eller bokstav nedskriven utan att behöva bläddra i böcker och tabeller efter effekter, featlistor eller sådant bjäfs. En kul setting är en bonus, annars stjäl jag bara en bra setting från en bok med dåliga regler (och sådarna finns det gott om).
Jag gillar ju som sagt TSOY och skulle kunna pimpa det till korna går hem så ta det för vad det är värt när jag säger att jag tror att utifrån det ovanstående skulle det passa dig perfekt.

Någon annan kanske dyker upp och säger att det är Exalted du vill ha.

Av de spelen du nämde så är HQ det enda jag spelat och TSOY gör precis vad jag hoppades att det spelet skulle. Precis som HQ är det lättanpassat till andra spelvärldar. Den enda tabell du behöver kolla på finns tryckt på rollformuläret. Under ett spelmöte använder du för övrigt minst 75% av allt som står på formuläret ifråga. Som spelledare så är de formulären nyckeln till det mesta också. Förberedelsetipsen i boken tycker jag du ska testa, även om du inte vill "skriva ner något" som du säger. Jag skulle också rekommendera printade listor med tillgängliga Keys och Secrets så spelarna själva ser vad de kan välja och mer eller mindre sköta det själva.

TSOY är en väloljad liten maskin, full med små kuggar som hugger i varandra och driver storyn framåt. Du spelar på en Key, du får XP, du spelar på samma Key för fler XP, aktiverar en Secret för att lyckas med det, spenderar Pool points för det, sedan tar dina poolpoäng slut och du får sätta en refreshment-scen och sedan kanske du säljer en Key och höjer dina abilities och köper en ny Secret och spenderar lite pools igen i nästa konflikt men får 5XP för det träffar din Key och så går det runt.

Utöver det så är det rätt löst och ledigt och lämnar uttryckligen mycket upp till spelgruppen.

Sedan är inte html-versionen så jävla jobbig att läsa. Klarar man av en tråd eller två på det här forumet så kan man gott ta sig igenom gratis-TSOY om man är intresserad.

Dilandau

Myrmidon

Det finns ju en revised edition (som jag har). Är det den du kör med, eller? ÄR det någon eg skillnad från den orevisade utgåvan?

Arfert

Facit

jag köpte min verion för ett par månader sen, så jag gissar att jag har den senaste...

Fast jag tror det behövs en mer genomgripande omstrukturering... Tydligen är Burning Empires lättare att komma in i, även om det är massor med sidor...