Vad vill jag då få ut? Jo, jag vill hitta ett spel som är snabbt, kul och flyter bra. Jag ska kunna spelleda det utan en enda siffra eller bokstav nedskriven utan att behöva bläddra i böcker och tabeller efter effekter, featlistor eller sådant bjäfs. En kul setting är en bonus, annars stjäl jag bara en bra setting från en bok med dåliga regler (och sådarna finns det gott om).
Jag gillar ju som sagt TSOY och skulle kunna pimpa det till korna går hem så ta det för vad det är värt när jag säger att jag tror att utifrån det ovanstående skulle det passa dig perfekt.
Någon annan kanske dyker upp och säger att det är Exalted du vill ha.
Av de spelen du nämde så är HQ det enda jag spelat och TSOY gör precis vad jag hoppades att det spelet skulle. Precis som HQ är det lättanpassat till andra spelvärldar. Den enda tabell du behöver kolla på finns tryckt på rollformuläret. Under ett spelmöte använder du för övrigt minst 75% av allt som står på formuläret ifråga. Som spelledare så är de formulären nyckeln till det mesta också. Förberedelsetipsen i boken tycker jag du ska testa, även om du inte vill "skriva ner något" som du säger. Jag skulle också rekommendera printade listor med tillgängliga Keys och Secrets så spelarna själva ser vad de kan välja och mer eller mindre sköta det själva.
TSOY är en väloljad liten maskin, full med små kuggar som hugger i varandra och driver storyn framåt. Du spelar på en Key, du får XP, du spelar på samma Key för fler XP, aktiverar en Secret för att lyckas med det, spenderar Pool points för det, sedan tar dina poolpoäng slut och du får sätta en refreshment-scen och sedan kanske du säljer en Key och höjer dina abilities och köper en ny Secret och spenderar lite pools igen i nästa konflikt men får 5XP för det träffar din Key och så går det runt.
Utöver det så är det rätt löst och ledigt och lämnar uttryckligen mycket upp till spelgruppen.
Sedan är inte html-versionen så jävla jobbig att läsa. Klarar man av en tråd eller två på det här forumet så kan man gott ta sig igenom gratis-TSOY om man är intresserad.