Nekromanti The sound of silence = cyberpunk?

G

Guest

Guest
Tänkte bara fråga om fler tycker att Simon & Garfunkels The sound of silence är den låt med bäst dolt cyberpunk budskap?
Men för att göra tråden intressantare, har ni hittat någon bra cover som kan passa rollspelande i cyberpunkmiljö och tror ni den kan ha inspirerat cyberpunken som den är idag?

/Zorbeltuss

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Du har rätt när det gäller Sound of Silence, anser jag. Vad tror du om Black velvet?

Dessutom är jag av den märkliga åsikten att Mozarts Trollflöjtenfaktiskt kan ses som en 1700-talsanalogi till cyberpunk. Den dubbelbottnande plotten, vikten av hemlig information och att vara invigd, kontrasten high/low society, med mera.

Genesis

Ni dés ni maître
Det uppenbara exemplet får nog vara Bullet With Butterfly Wings av Smashing Pumpkins. Visst, tonårsångest, men "The world is a vampire / set to drain" känns ganska cyberpunk.

Kan man franska tillräckligt väl för att fatta texten så tycker jag att Kaolins J'irai mélanger les coleurs är rätt cyberpunk.

Si je regarde autour, je vois ces barrières
Si j'avance à mon tour, le coup par derrière
Je le prends
Sécurité mon cul ! et les mains en l'air
Pour avoir la paix, cultive la misère
Tu comprends ?

Om jag ser omkring mig, ser jag barriärer
Om jag går framåt, blir jag slagen i ryggen
Jag tar det
Säkerhet, mitt arsle! Händerna i luften
För att få fred, kultivera misären
Fattar du?

(Dåligt översatt av mig)

Sedan måste man ju nämna Billy Idol's Shock to the System :gremsmile:.

Marhulken

Veteran
Jag tror att rent generellt passar nog dark ambient och diverse industri- och power electronics-musik bäst till cyberpunkrollspelande. D.v.s. kanske mer ljud än musik.

Genesis

Ni dés ni maître
Marhulken said:
Jag tror att rent generellt passar nog dark ambient och diverse industri- och power electronics-musik bäst till cyberpunkrollspelande. D.v.s. kanske mer ljud än musik.
Äh, det blir ju tråkigt, ju. Jag diggar helt klart att mixa upp det, litegrann. Musiken har stort inflytande på känslan i spelet, och om man experimenterar litet så kan man få intressanta effekter. Jag skulle till exempel gärna prova på att lira en Shadowrun-omgång till reggaemusik. Det skulle rocka. Och jag tror stenhårt på att köra ett scenario med Control Machete i bakgrunden:

Jag vet inte detta har inspirerat Cyberpunken som den är idag men dom är ju helt klart inspirerade av många författare i schangern.

Jag snackar om Industrimetall bandet Fear Factory.

Från låten "Body Hammer"

I clench my teeth and realize
My world is so near its demise
A dying sun in a poisonous sky
Stinging my eyes
Burning with contempt and conflict

As of now
I am a tool
Of severe impact

I clench my fist and visualize
The blood that is spilled is our own
I open wide my bloodshot eyes
Count the dead
A result of disfunction

As of now
I am a tool
Of severe impact
Hammer down
Cause and effect
And create a new world

Från låten "Obsolete"

Nothing is the way it seems
Discerning man from machines now

Dominate as to erase
Wiping man off Earth's face now

Defaced by all inept justice
Shamed by the mental abuses
Branded "inferior weakness"
Ordered to cease and to desist!

Man is obsolete!
Our world, obsolete!
Man is obsolete!
Erased, extinct!
Obsolete!

Bunny

Crazy like a fool
Re: The sound of silence = cyberpunk? ANT

Genesis said:
Jag skulle till exempel gärna prova på att lira en Shadowrun-omgång till reggaemusik.
Åtminstone reggae-musiken kirrar vi när du kommer hit. Fattar du vad det kommer gunga?

Artical Niyabinghi Trip! Bless!

terje

xenomorf mystiker
Re: The sound of silence = cyberpunk? ANT

Reggae och cyberpunk är ju inte en så konstig kombination - Gibson har ju ett helt rastafarikollektiv med i Neuromancer och nämner uttryckligen hur det spelas en hel del dub. Jag antar att den där coola voodoo-pimp-hackern i Count Zero (vad han nu hette) lyssnar på en hel del hiphop och rnb (eller futuristiska derivat av sån musik).

G

Guest

Guest
Vad tror du om Black velvet?
Jag är tyvärr aldeles för oinsatt i musik när det gäller vad saker heter och jag har inte lyckats hitta något entydigt om vad det är så ja jag kan helt enkelt inte svara med annat än förtydliga.
Dessutom är jag av den märkliga åsikten att Mozarts Trollflöjtenfaktiskt kan ses som en 1700-talsanalogi till cyberpunk. Den dubbelbottnande plotten, vikten av hemlig information och att vara invigd, kontrasten high/low society, med mera.
Den var jag väldigt liten när jag såg den live senast (runt 10 år) finns det någon bra produktion (film teater opera) som du rekomenderar?

/Zorbeltuss som beklagar det sena svaret

G

Guest

Guest
Kan man franska tillräckligt väl för att fatta texten så tycker jag att Kaolins J'irai mélanger les coleurs är rätt cyberpunk.
Tufft, riktigt tufft. Kommer nog få användning av ^^.

/Zorbeltuss som än en gång beklagar de sena svaren i denna tråd

G

Guest

Guest
Jao, lite tycker jag också det, det var därför jag bad om eventuella covers... men sedan att våga göra stilbrott i en kultur av stilbrott är givetvis något man måste göra, sound of silence passar ju bra för frälsningsarmen att sjunga i en cyberpunkvärld dessutom.

G

Guest

Guest
Jag skulle till exempel gärna prova på att lira en Shadowrun-omgång till reggaemusik. Det skulle rocka.
Aou, köra Peps och liknande skulle vara så skysst, gärna blandat med något annat svenskt, för det känns som att förstå texten som modersmål kan vara en stämningshöjjare, men jag kan ju ha fel... detta måste testas.

/Zorbeltuss som än tredje en gång ber om ursäkt om ursäkt för förseningen av alla svar till denna tråd.

G

Guest

Guest
Tufft, om jag får flash och youtube att börja funka igen kan jag nog se om jag ska köpa skivorna.

/Zorbeltuss som måste skriva en sista ursäkt (förhoppningsvis) för denna tråden.