The Thing och Lovecraft

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag såg nyligen om The Thing från 1982. Den var lika bra som alltid, men denna gång började fundera på en grej. Jag fick lite Lovecraft-vibbar av det hela.

Jag är ju inte så ruskigt inläst på Lovecrafts verk, men tycker ändå att jag har lite koll i och med andrahandsinformation och adaptioner. Och det finns en hel del grejer i The Thing som enligt min begränsade kunskap rimmar bra med Lovecraft: En namnlös fara från en annan värld vi inte riktigt kan föreställa oss, växande paranoia (galenskap), slutsatsen om hur betydelselösa vi är och inte fan förändra något.

Vad tycker ni andra? Är jag helt ute och cyklar här?

God45

#PrayersForBahakan
The Thing, alltså monstret, är typ en Shoggoth från Lovecrafts At the Mountains of Madness. Då med skillnaden att de där är en skapad slavras som störtade arten som skapade dem, som inte är utomjordingar utan en äldre art från Jorden från innan männskligheten. Carpenter gjorde ju också In the Mouth of Madness som är en metaskräckfilm om en Lovecraft inspirerad författare. Så det är inte hans enda Lovecrafianska vända.

The Thing är världens kanske bästa film, eller iaf top 3.

Men som självutnämnd Lovecraftian så skulle jag säga att det inte är mer Lovecraft än typ Alien,, Predator, Cloverfield eller egentligen vilken annan kombination av Sci fi och skräck som helst. The Thing får ofta Lovecraftstämpel av två till fyra orsaker, nämligen primärt att den är "estetiskt" Lovecraft (tentakler, slem, oformliga varelser) och att den utspelar sig i Antarktis (vilket ger associationer till ATMOM) och sekundärt att filmen den är en remake på ("The Thing from Another World" från 1951) är baserad på novellen "Who Goes There?" från 1938, som i sin tur är inspirerad av Lovecrafts "At The Mountains of Madness" och att den är gjord av John Carpenter som sedan gjorde den mycket mer tydligt Lovecraft-inspirerade In The Mouth of Madness.

Tematiskt tycker jag inte att det finns så jättemkt Lovecraft i The Thing.

Conan

انتفاضة
Tycker monstret är väldigt äckligt att titta på. Annars en väldigt bra film.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
The Thing är min favoritfilm och som en titulerats som både Lovecraft-expert och som fick epitetet "ett vandrande uppslagsverk om John Carpenter" av Fredrik Strage vågar jag påstå att jag har rätt god koll!

Och som svar på @Franz ursprungliga fråga: Får någon mer Lovecraft-vibbar är svaret ja, för The Thing är kosmisk skräck.

På ett personligt plan var The Thing min referens när det kom till känslan jag ville ha i Call of Cthulhu och jag drogs till Lovecraft delvis pga hans tematiska likhet till The Thing.

@adrian_of_arcane_lore har gått igenom en del av sakerna ovan, men jag tänkte djupdyka lite mer och vågar hävda att Lovecraft hade en större påverkan på Carpenter's The Thing.

The Thing är den första titeln i Carpenters självutnämnda apokalypstrilogi, en trilogi av tre skräckfilmer som alla fokuserar på kosmisk skräck, bestående av The Thing, Mörkrets Furste (Prince of Darkness) och I skräckens skugga (In the Mouth of Madness) och som alla tematiskt är inspirerade av Lovecraft. Som framgår av titeln har den sista av dem en tydlig Lovecraft-koppling, där bland annat titlarna på Sutter Canes böcker är blinkningar till Lovecrafts verk (The Hobbs End Horror, The Thing in the Basement osv.) och Canes när de läser högt ur Canes böcker är det Lovecrafts texter de läser. Dessutom förekommer The Great Old Ones i filmen och Carpenter ser det som sitt bidrag till Cthulhu-mythosen.

Men hans kärlek till Lovecraft går längre tillbaka än så. I denna intervjun om ItMoM säger han uttryckligen "I've always wanted to tackle H. P. Lovecraft" och i en intervju i Starlog 136 om They Live (där han skrev manuset under pseudonymen Frank Armitage, efter Henry Armitage i Dunwich Horror) sa han "Lovecraft wrote about the hidden world, the 'world underneath'. His stories were about gods who are repressed, who were once on Earth and are now coming back." I Carpenters The Fog nämns även platsen Arkham Reef och Whateley Point, båda blinkningar till Lovecraft.

Däremot är The Thing i sin tur en adaption av John W. Campbells Who Goes There? snarare än en av Lovecrafts verk. Som Adrian nämndes publicerades den i Astounding Tales 1938 (en tidning Campbell tog över som redaktör 1937) som tidigt 1936 publicerade Lovecrafts At the Mountains of Madness. Campbell började skriva grunden till sin bok sent 1936, så lär mycket väl ha influerats av Lovecrafts novell, speciellt då hans ursprungliga version (som nyligen publicerades som Frozen Hell) också har ett mer utbroderat språk och narrativ, inte olikt Lovecrafts. Men även filmen verkar ha hämtat lite från Lovecraft, då filmen lägger till hela narrativet med norrmännen och där man besöker norrmännens förstörda läger (något som saknas helt i boken) är till exempel väldigt likt scenen i At the Mountains of Madness när de besöker Dyers läger, även om Carpenter själv inte sa att Lovecraft var "not really on his mind" då han gjorde The Thing.

Sidenote: Adrian nämnde Alien i jämförelse med The Thing, vilket är en film med starka kopplingar till Lovecraft. Manusförfattaren Dan O' Bannon var djupt influerad av Lovecraft när han skrev Alien (se även dokumentären Memory: The Origins of Alien från 2019, som pratar om Lovecraft) och det var efter att Scott fick Gigers bok Necronomicon som han ville ha Giger. Alien är relevant i diskussionen eftersom fröet till Alien började med Dan O' Bannons examensfilm på USC om ett gäng "truckers in space" som bland annat får en utomjording som springer lös på skeppet, vilket i filmen spelas av en badboll, eftersom det var en mörk komedi. Men O' Bannon var nyfiken på hur det hade varit att få göra den utomjordingen seriös och på riktigt, vilket ledde till att han skrev Alien. Den där studentfilmen då? Jo, det var Dark Star från 1974, som var John Carpenters regidebut.

En annan spännande koppling mellan The Thing och Lovecraft kommer från Guillermo Del Toro. Han gjorde också kopplingen till The Thing och även den som @God45 gjorde med Shoggothen. I manuset till hans oproducerade At the Mountains of Madness har Shoggothen förmågan att anta skepnaden av människor, precis som The Thing. I testmaterialet från filmen är det tydligt att han inspirerats av The Thing.

Även jag har gjort kopplingen, där en hel del Lovecraftiansk material jag skrivit influerats av The Thing. Till exempel var pitchen till Terror på 200 meter till Kutulu "The Thing fast på en zeppelinare".

Sist men inte minst så har jag ju lyft kopplingen Lovecraft och Carpenter och där kan jag intyga hur mycket mannen vet om Lovecraft själv, då det var något vi båda pratade om när jag fick ha ett videosamtal om honom och Lovecraft kom på tal när han såg min tatuering (och att han nämnde hur Lovecraft mycket riktigt uttalade Cthulhu som "Tholoo"). Här är bilden på oss två:
181091949_1438804903117835_7983439121544138833_n.jpg

Last edited: