Nekromanti The walking dead (ingenspoiler)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Teveserien alltså,som baseras på en serietidning i albumformat.

Har sett de fyra första avsnitten nu. Tänkte bara reflektera lite kort:

Det är snyggt och ganska realistiskt filmhantverk. Skådisarna är helt okej. Jag gillar storyn. Det är inte gladsplatter som Zombieland, utan det hela är ganska ångestladdat och rätt obehagligt.

Hittills får serien betyget 4/5, men det kan såklart komma att revideras.

Marukusu

Hero
Re: The walking dead (en del spoilers)

Personligen blev jag lite besviken.

Trailern var häftig och zombieapokalyps är alltid coolt. Inledningen var rätt innovativ, antar jag, när huvudpersonen hamnar i koma, "missar" hela utbrottet och vaknar helt utan en aning om vad som hänt. Allting är mycket snyggt filmat, bakgrundsmiljöerna är övertygande öde och skådespelarna funkar.

Min besvikelse bottnar i att det finns en hel del förutsägbara klichéer. Man fattar direkt att knutten som "råkade" bli lämnad att dö på lägenhetstaket kommer att återvända till gruppen för att hämnas. Naturligtvis innehåller den överlevande gruppen minst en representant för varje "ras", så jag blev inte överraskad över att den enda asiatiska killen i hela serien (hittills) överlevde trots att han utsatte sig för stora risker genom att gå ner i kloakerna etc.

Jag reagerade också på att alla använde ett någotsånär vårdat språk hela tiden också, vad jag minns hörde jag inte ett enda "fuck" (det kan jag iofs bara ha missat). Det dödar lite av stämningen, jag känner inte av karaktärernas panik när de fortfarande tilltalar varandra korrekt och sansat och där det grövsta ordet i deras vokabulär är "shit". Lite märkligt moraliserande av seriens skapare med tanke på att huvudpersonen avrättar en liten zombiefierad flicka med en revolverkula i pannan i seriens första scen kan jag tycka.

Jag kommer att följa serien i hopp om att jag har fel och att klichéerna försvinner. Just nu ger jag den 3/5 enbart på grund av det gedigna kameraarbetet och den höga budgeten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Spoilertaggen uppfanns av en anledning.

Organ

Out of time, out of mind

Marukusu said:
Inledningen var rätt innovativ, antar jag, när huvudpersonen hamnar i koma, "missar" hela utbrottet och vaknar helt utan en aning om vad som hänt.
Nu har jag varken läst den tecknade serien eller sett TV-serien men; say what? Detta har ju blivit någon slags standardlösning i denna och närbesläktade genrer. I både 28 Days Later och Day of the Triffids t ex så används det knepet.

Hursomhelst så ska jag se den vad det lider.

/Anders

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

krank said:
Särskilt som jag skrev (ingenspoiler) i ämnesraden. Det känns ju lite missvisande just nu :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Vitulv said:
krank said:
Särskilt som jag skrev (ingenspoiler) i ämnesraden. Det känns ju lite missvisande just nu :gremsmile:
Ja.

Han ändrade visserligen titeln till "Re: The walking dead (en del spoilers)", men titlarna syns bara för de som använder trådad visning och bara ser ett inlägg i taget.

Och dessutom är det ruskigt kass practice att ändra saker som står efter re: eftersom re: numera inte betyder "angående" (regarding) utan "svar" (reply).

Om han inte ändrar själv har jag god lust att go admin on his ass och vålda in spoilertaggar. Eller räknas det som maktmissbruk?

Marukusu

Hero

Oops, antog att alla kunde se titeländringen. Absolut inte med flit.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Marukusu said:
Oops, antog att alla kunde se titeländringen. Absolut inte med flit.
Alla kan se den. Även de som kollar med platt visning. Den är bara inte lika framträdande.

Marukusu

Hero

Har iofs bara sett 28 Days Later en gång och minns inte mycket, men nu när jag har sovit på saken så har du nog tamejfan rätt, det var också en klyscha. Den insikten får mig att helt ge fan i serien i fortsättningen.

Organ

Out of time, out of mind

Marukusu said:
Den insikten får mig att helt ge fan i serien i fortsättningen.
Förlåt. det var inte meningen. :gremblush:

/Anders

Marukusu

Hero

Organ said:
Förlåt. det var inte meningen.
Tvärtom var det en positiv insikt, tack så mycket. :gremlaugh:
Nu kan jag spendera min tid på annat.