[The Wild and the Dark] Förslag på yrken/bakgrunder?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mitt senaste projekt, The Wild and the Dark, är tänkt som ett utforskningorienterat skräck- och folklorespel i 1820-talets Europa. Tänk mycket "folk horror", kombinerat med ett mått av kosmisk fasa och klassiskt undersökar-äventyrande.

För rollpersonsskapandet har jag tänkt mig att man kan slå fram yrke/bakgrund med 1T66, vilket ger 36 potentiella resultat. Det passar också bra eftersom jag har tolv egenskaper – då kan man ha tre bakgrunder med toppresultat på varje färdighet. Nu behöver jag bara lite hjälp med att fylla upp tabellen. Färdigheterna är följande:
Aim (kasta och skjuta)
Charm (få folk att tycka om en)
Command (få folk att lyda en)
Endure (tåla skada och påfrestningar)
Feel (upptäcka icke-fysiska saker, som folks känsloläge och övernaturliga fenomen)
Know (känna till fakta)
Move (hoppa, klättra, springa, etc)
Notice (upptäcka fysiska saker)
Sneak (smyga och gömma sig)
Struggle (slåss och utföra styrkeprov)
Tinker (vara flink och händig)
Treat (behandla skador)

Vissa färdigheter känns avsevärt enklare att komma på bakgrunder till än andra. "Aim" är till exempel en rätt svår, medan det inte finns någon brist på slitsamma yrken som kan ha "Endure" som högsta.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Saker som känns väldigt passande för tidsperioden:
Före detta soldater: Napoleonkrigen var för mindre än ett årtionde sedan. Många män i Europa har en militär bakgrund.
Naturhistoriker och folklivsforskare: Det här är en tid då entusiastiska forskare strävar efter att lära sig mer om världen – tidiga paleontologer som Mary Anning och Gideon Mantell, naturutforskare som Alexander von Humboldt, sagonedtecknare som bröderna Grimm och liknande.
Poeter, filosofer, konstnärer: Det är mitt under romantiken. Alla vill tänka djupa tankar medan de ser ut över ett Caspar David Friedrich-landskap.
Tidigt industriproletariat: På andra sidan den sociala skalan kan vi hitta de personer som förlorat sitt uppehälle genom de väldiga ekonomiska omstruktureringar av landsbygden som sker vid denna tid, och som nödgas flytta in till städerna för att hitta lukrativt arbete.
Revolutionärer och frihetskämpar: Även om tiden efter Napoleonkrigen på många vis präglas av konservatism sker det likafullt en hel del revolter runt om i Europa – den engelska radikalism som mynnar ut i den brutala Peterloomassakern, de ryska decembristerna, de italienska carbonari och såklart Greklands frihetskrig mot Osmanska riket.
Övriga bakgrunder som känns väldigt typiska för denna tid?

Mogger

Hipsteranka
Nivå på bakgrunder/yrken? Bastionland eller Drakar och Demoner? Alltså "Desillusionerad fältpredikant" eller "präst".

Mogger

Hipsteranka
Det är ju fortfarande aristokratin som styr och ställer så hela den hierarkin, från butler till baron, kan man leka med.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nivå på bakgrunder/yrken? Bastionland eller Drakar och Demoner? Alltså "Desillusionerad fältpredikant" eller "präst".
Ja, jag funderar lite på var som blir roligast. Problemet med trettiosex väldigt specifika bakgrunder är väl att de i hög grad också ger en särskild personlighet, och trettiosex sådana blir nog torftigt i längden. Ett annat problem är att de nog är svårare att anpassa till olika platser – det är skillnad på vilka arketyper man vill ha i Grekland, Thüringen eller London.

Last edited:

Arrikir

Venator
Häftig setting! Jag gillar't! Precis som Mogger sade, så kanske aristokrater också passar in som bakgrun/yrke tänker att beroende på hur högt uppe man är i hierarkin så lär man ha ganska olika erfarenheter. Är man sjunde sonen i familjen så har man kanske möjlighet att åka runt till olika hov och finna underhållning

Arrikir

Venator
Sen kanske de faller in under revolutionärer, men kriminella och typ smugglare? Lite mer ljusskugga bakgrunder

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Aristokrati är en bra idé – jag tänker att den inrymmer flera olika arketyper. Dandyn är ju en som hör till den här tiden, där Beau Brummel nyligen nödgats fly sina björnar och resa till Frankrike. Man skulle också, för att se till att färdigheten Aim får en bakgrund, ha med den mer klassiska typen av lantlig aristokrat vars huvudsyssla tycks vara att decimera den lokala faunan. En tredje arketyp som hör till denna tid är den Austen- och Brontë-inspirerade hjältinnan. Frågan är vilka namn man bör ge de senare bakgrunderna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Den lista jag har hittills, ordnad efter bakgrund. Nedanstående anger enbart den högsta färdigheten de får – tanken är att de övriga färdigheterna ska variera mellan de olika yrkena, så att det inte känns som om alla som har högt i en viss färdighet har liknande kompetensprofil.

Aim: Country Squire [1], Grenadier, Hunter
Charm: Actor, Dandy, Solicitor
Command: Agitator, Clergyman, Officer
Endure: Labourer, Sailor, ???
Feel: Governess [2], Poet, Wise One [3]
Know: Antiquarian, Naturalist, ???
Move: Burglar, Cavalryman, Vagabond
Notice: Artist, Detective, Journalist
Sneak: Servant, Smuggler, Urchin
Struggle: Brigand, Infantryman, ???
Tinker: Engineer, Tradesman, ???
Treat: Doctor, Midwife, Surgeon
[1]: "Country Squire" är alltså den mer traditionella lantliga aristokraten, framför allt intresserad av jakt.
[2]: Det mest brontëska yrket.
[3]: Bakgrunden för örtkunniga, kloka gubbar och liknande kufar.

Enligt den ovanstående uppställning behöver jag alltså bakgrunder eller yrken för Endure, Know, Struggle och Tinker – helst sådana som kompetensmässigt inte ligger för nära de andra. Om nödvändigt kan jag också flytta runt vissa eller plocka bort några. Jag funderar till exempel på om det inte finns lite väl många militära och kriminella yrken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Endure: Labourer, Sailor, ???

Miner, Farmhand eller rentutav (Ex-)Slave har snurrat förbi när jag testtänkt lite.
Ja, de är möjligheter. Det som potentiellt är risken är att de är för tematiskt och färdighetsmässigt närliggande – de kan ju lite definieras som undergrupper av "Labourer". Finns det någon bakgrund som bygger på att man är bra på att härda ut som inte primärt är en kroppsarbetare, månntro?

Ett annat yrke jag funderat på är dödgrävare, eftersom det passar väl in i den gotiska skräckmiljön. Men vilka färdigheter är en sådan bra på?

Badmojo

Old’s cool
Tinker: Tinker (Kittelflickare) blir väl för förvirrande? Builder? Craftsman är ju närmast synonymt med Tradesman.

Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Know: Scientist?
Idéhistorikern i mig drar sig lite för att använda det, eftersom ordet inte existerade vid denna tid. Det jag har tänkt med nuvarande Know-yrken är ett som är mer orienterat mot humanistiska och sociala kompetenser (Antiquarian) och ett som är mer vant vid att ströva runt i naturen (Naturalist). Så här ser deras färdighetsprofiler ut i nuläget:
Antiquarian: Know 4, Feel 3, Notice 3, Charm 2, Move 2, Tinker 2, player’s choice 2.
Naturalist: Know 4, Endure 3, Notice 3, Aim 2, Move 2, Treat 2, player’s choice 2.