Nekromanti think outside the box

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag skulle vilja göra om Star Wars spelandet så att det inte blir så förutsägbart. Göra det mörkare och mer mystiskt. Inte så matineaktigt, stereotypt eller barnsligt.

Tycker ni man ska strunta i storylinen från filmerna och låta rollpersonerna kunna interagera i så hög grad att historien ändras helt och hållet?

Galaxen är ju så stor. Tittar man på en stjärnkarta över star wars universe så täcker den in ett par hundra planeter. Men galaxen innehåller ju tusentals. Kan man hitta episka händelser i galaxen dit imperiets eller hutternas långa arm inte når? Försöka tänka outside the box liksom... men det är svårt.

Vad har ni för tankar och åsikter om detta?

Drostan

Veteran
Självfallet!

Jag är inte tillräckligt insatt för att veta exakt vad som räknas som kanonisk "fakta" inom Star Wars-världen men det finns ju tusentals år av historia att gå igenom, ett faktum exempelvis BioWare utnyttjade när de smällde ihop Knights Of The Old Republic.

Sen går det ju alltid att högaktigt skita fullständigt i kanon och helt enkelt anpassa precis som man vill. Bakgrund, särskilt inte FIKTIV bakgrund påhittad av någon annan i kommersiellt syfte ska verkligen inte stå ivägen för dig och dina spelare.

Du är självfallet fullständigt berättigad att hitta på en egen måne i ett sedan tidigare okänt solsystem där det finns en ras, aldrig tidigare skådad av den stora massan Star Wars-nördar, som har ett väldigt speciellt förhållande till Kraften. Ett förhållande som inkluderar barnoffer och rituella självmord...

Go wild!

Edit: Nu var det kanske lite väl Sith-aktigt men du förstår vad jag menar.

Krille

Super Moderator
Tycker ni man ska strunta i storylinen från filmerna och låta rollpersonerna kunna interagera i så hög grad att historien ändras helt och hållet?
Dark Horse gav för en tid ut sedan ett antal serier som ur Star Wars-synpunkt var ukronier - det vill säga, någonstans stack tidslinjen iväg från den officiella. I en så hade Luke dött, och det var istället Leia som kallades till Dagobah och tränades till jedi.

Dark Horse gav också ut boken Dark Empire, som verkligen var tokmörk på sina håll. Den utspelade sig några år efter Return of the Jedi, men Alliansens säte på Coruscant var tokkraschat, plötsligt dyker det upp en jättemegastorm som suger upp Luke och drar in honom till ett mandaloriskt fångskepp, som kör iväg honom till Byrr för att möta...
Kejsaren, som fört över sin ande till en klonad kropp.
Den var tokmörk och det tyckte jag var skithäftigt ca 1995 eller så, eller när den nu kom.

Eller kort sagt, ja, du kan skita i stårylinjen. Kan Dark Horse så kan du.

Galaxen är ju så stor. Tittar man på en stjärnkarta över star wars universe så täcker den in ett par hundra planeter. Men galaxen innehåller ju tusentals. Kan man hitta episka händelser i galaxen dit imperiets eller hutternas långa arm inte når? Försöka tänka outside the box liksom... men det är svårt.
Om man säger så här: de där hundratalet planeterna på kartan har uppfunnits av serieförfattare, bokförfattare och rollspelsförfattare ända sedan licensen köptes av Marvel, Bantam Books respektive West End Games. Det officiella universat är bara några tiotal planeter. Resten, dvs ett par hundra minus något tjog planeter, är planeter som George Lucas aldrig skapat, utan som han bara givit mandat till någon redaktör att godkänna så länge det inte säger emot filmerna, radioteatern och böckerna. De har alltså skapats av ett stort skitlass författare som inte är George Lucas.

Så återigen, kan de så kan du.

---

Själv håller jag mig till stårylinjen, men jag uppfinner ofta nya världar och planeter. Jag bör hitta på ett par till på söndag, till exempel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eagle said:
Jag skulle vilja göra om Star Wars spelandet så att det inte blir så förutsägbart. Göra det mörkare och mer mystiskt. Inte så matineaktigt, stereotypt eller barnsligt.

Jättelätt. Läs lite böcker och sånt, först och främst. Ska finnas rätt bra och hyfsat mörka SW-böcker, t.ex de om vad som hände Luke efter filmerna och så. Jag ska inte spoila. Sedan tar du och gör om Kraften så att den är just en Kraft, så att mörker/ljus bara är... mänskliga påfund. Det finns t.om stöd för en sådan blek världssyn i diverse SW-material. Plötsligt blir det mindre säkert att de självgoda, dryga och dubbelmoralistiska jedikrigarna är några särdeles "good guys".

Så, när vi så tatt bort det som gör själva metaplotten apfånig, som "objektiv ondska" och sånt trams, till förmån för en blekare och otrevligare världsbild där allting är gråskalor som alla sluttar betänkligt mot svart (typ som vår verklighet - finns inga good guys, bara olika sorters otrevliga typer), så får resten av jobbet göras med hjälp av SLP:er och vilken sorts berättelser du väljer. Slavhandlare som handlar med barnsexslavar, kraftanvändande seriemördare, etc kan lätt fixas in. Obehagliga typer all around och företeelser som får det att kväljas i munnen kan absolut finnas i SW. Stoppa in droger - inte gemytligt vattenpipande, utan riktigt jävliga saker. Sånt som bara gör folk trasiga. Fultjack. crack. Metamfetamin. Byt namn på dem men läs på om effekterna.

Låt bli grejer som baktatankar och annat trams som gör livet enklare; antingen det, eller stoppa in bieffekter. Jag kan tänka mig folk som har nåtslags dödlig sjukdom och som knarkar bakta som de måste stjäla från folk som egentligen behöver den mer...

Arfert

Facit
jag skulle gjort ett mer arthuraktigt slut på historien... Far och son dödar varandra i sista striden, och det blir ingen entydig seger mot Imperiet... det faller, men galaxen kastas in i ett ny "dark age"...

Simon

Swashbuckler
krank said:
Jättelätt. Läs lite böcker och sånt, först och främst. Ska finnas rätt bra och hyfsat mörka SW-böcker, t.ex de om vad som hände Luke efter filmerna och så. Jag ska inte spoila. Sedan tar du och gör om Kraften så att den är just en Kraft, så att mörker/ljus bara är... mänskliga påfund. Det finns t.om stöd för en sådan blek världssyn i diverse SW-material. Plötsligt blir det mindre säkert att de självgoda, dryga och dubbelmoralistiska jedikrigarna är några särdeles "good guys".

Så, när vi så tatt bort det som gör själva metaplotten apfånig, som "objektiv ondska" och sånt trams, till förmån för en blekare och otrevligare världsbild där allting är gråskalor som alla sluttar betänkligt mot svart (typ som vår verklighet - finns inga good guys, bara olika sorters otrevliga typer), så får resten av jobbet göras med hjälp av SLP:er och vilken sorts berättelser du väljer. Slavhandlare som handlar med barnsexslavar, kraftanvändande seriemördare, etc kan lätt fixas in. Obehagliga typer all around och företeelser som får det att kväljas i munnen kan absolut finnas i SW. Stoppa in droger - inte gemytligt vattenpipande, utan riktigt jävliga saker. Sånt som bara gör folk trasiga. Fultjack. crack. Metamfetamin. Byt namn på dem men läs på om effekterna.

Låt bli grejer som baktatankar och annat trams som gör livet enklare; antingen det, eller stoppa in bieffekter. Jag kan tänka mig folk som har nåtslags dödlig sjukdom och som knarkar bakta som de måste stjäla från folk som egentligen behöver den mer...
Men Krank, det där är ju 40K-världen du beskriver! Eller Dark Heresy-världen, om man så vill. :gremgrin:

krank

Simon said:
Men Krank, det där är ju 40K-världen du beskriver! Eller Dark Heresy-världen, om man så vill. :gremgrin:
Möjligen 40k minus rymdorcher, minus ett imperium med stora axelskydd ochvapen, minus tyrranider, minus rymdalver, minus rymddvärgar, rymdgnomer och rymdorcher, minus necrons...

Helt enkelt, 40k minus både imperiet, aliens-wannabes och fjantiga fantasyraser.

Och med annan rymdskepps- och vapendesign.

Och ja, du har rätt, då blir det ganska likt =)

(ärligt talat, SW-raserna må vara fjantiga ibland, men de är åtminstone hyfsat unika och inte bara helsnodda fantasyraser som inte ens var roliga till att börja med)

solvebring

Superhero
Är inte detta ett mycket vanligt fenomen vad det kommer till spel med utritad storyline?
Jag menar, skall man spela Star Wars och Sagan Om Ringen lär väl detta vara ett åretkommande dilemma?
Vilken ålder, vilken tid skall man köra i?
Skall man ligga längsmed tidslinjen som är, eller skall man ligga just vid en intressant del av den, som emellan film 3 och 4 osv.

Saken är väl den att det egentligen är mycket enkelt att ta uti med detta om man bara vill. Man kan ju spela paralellt med denna tidslinje, fast på sitt eget håll, och om man inte utför stora händelser som skulle kunna på påverka den stora storyn, så är det bara att köra utan att bry sig helt enkelt. Skall man utföra rediga grejer, som tillexempel att man är en outsiderstyrka, som inte är med rebellerna, men ändå försöker ge sig på stora imperiebaser, så ruckar man ju på en hel del och blir en del av den stora storyn.

Men... Är det så kul att spela en story som redan finns, som redan gjorts? Njaej, inte alla gånger. Inte om man tillexempel spelar paralellt med tredje åldern och just då Sagan Om Ringen utspelar sig, och spelledaren helt enkelt låter Frodo och grabbarna påverka världen, men i sin tur inte låter rollpersonerna man själv spelar påverka Frodo och dem, för att den storyn skall vara precis som den är skriven. Det blir väldigt stelt och tråkigt på många ställen.

Kort och gott... Finns det inte en "stjärnkarta" som visar hela galaxen? Om det gör det kan man ju se vilka planeter och områden som just är hyperaktuella för "in the box"-köret, där rebeller och imperiet hålls.
Där kan man ju måla upp scenarion på de platser som inte är så hårt påverkade av detta. Som du själv sade - galaxen är stor. Om inte annat, det finns ju folk utanför huvudstoryn i filmerna också, eller i originalstoryn om man säger så. De måste ju också göra något, eller är alla i Star Wars världen bara "statister" som lunkar omkring precis där rebeller och imperiet hålls? Knappast... Inte om man vill ha en levande värld i alla fall.

Jag menar det... Släpp helt enkelt huvudstoryn. Kör på ditt eget och kör på vad som är intressant för rollpersonerna, inte vad som är intressant för Luke Skywalker. Råkar rollpersonerna någon gång hamna i rebell- och imperiesmeten, så låt det flöda, spela på och låt det bli som det blir, utan hänsyn till huvudstoryn. Spela ut vad du tror skulle hända, inte vad som du vet bör hända.

Själv har jag spelat någon version av Star Wars - dunno which one - en gång för längesedan. Vi var inte inblandade i filmernas story. Vi var på våra egna äventyr och brydde sig om vårat - våra rollpersoners liv och omvärld - ingenting annat. Dock hände det ju att vi stötte på otrevligt kontrollbenägna stormtroopers och dylikt. Men då gick vi inte efter vad Luke eller Obi-wan skulle ha gjort, utan efter vad våra rollpersoner skulle ha gjort.

Det är lätt att bryta leden om man slutar bry sig helt enkelt. Vad är det för kul att spela en story som redan har gjorts - även om det är från en annan vinkel med andra karaktärer?
Det är inte alls kul, om inte storyn har möjlighet att bli en helt annan story i det fallet.
Mitt tips är: Kör en testrunda utefter era egna tankar. Släpp lös, skit i Darth Vader och Luke Skywalker, om ni inte stöter på dem vill säga, men du förstår nog vad jag menar. Världen är stor, liksom vår. Jag menar, under andra världskriget - visst kretsade en hel jävla del kring det - men bara för det är det inte sagt att alla britter deltog i striderna och slogs mot tyskarna, eller att alla svenskar satt och rullade tummarna vid radion. Det finns mycket folk i världen, och alla gör de olika saker samtidigt som någon annan...

Johan K

Gammal & dryg
Jag ser inga problem med att göra en sådan grej. För min del så skulle jag tycka att det vore spännande med en alternativ historia, kunna påverka till den grad att historien ändras såpass mycket att det blir annorlunda. Man är ju så att säga ganska låst till historien, så att säga... =)
Antar att du kommer att köra nåt SW-grej med detta ??

Genesis

Ni dés ni maître
Ett klassiskt tips när det gäller etablerade spelvärldar är ju att börja med att göra den till sin egen, att låta spelarna förstå att settingen inte är helig. Mitt tips: börja kampanjen med att döda Luke Skywalker.

krank

Genesis said:
Mitt tips: börja kampanjen med att döda Luke Skywalker.
Vår SL var sjukt insatt i hela extended universe (alltså, allt som släppts som inte är filmerna) men han var smart och plockade russinen ur kakan: Coola SLP:er och deras agendor, större händelser etc att bli inblandad i.

Och så fick jag vara med och vända Luke till mörkret genom att döda en hel skog med ewokjävlar. Luke jagade mig hur länge som helst, vilket gav mina sithbröder gott om tid att helt enkelt fly därifrån (egentligen var det de som slogs mot Luke på den jävla ewokmånen, och jag som flydde, men björnarna var ivägen...)

Eagle

Swordsman
Jo jag ska faktiskt försöka röra om i grytan. Mest för att få RP att förstå att ingenting är heligt.

Om något nytt ska förändra filmernas gång, så behöver man kanske introducera en ny aktör... en maktfaktor i galaxen som gör sig känd som kommer utifrån eller något ny falang inom imperiets led. Men frågan är var tidslinjen skall brytas så att säga?

Undrar vad som skulle hänt om dödsstjärnan inte blivit förstörd i Episode IV, eller vad som skulle hänt om Luke Skywalker anslöt sig till den mörka sidan för att förenas med Darth.

Men framförallt så vill jag nog skapa utrymme för RP att skapa sina egna storys... och att de inte vet utgången. Egentligen är det ju lite antiklimax att involvera RP i kampen mot Imperiet, för de vet ju att de alltid kommer att vinna i slutänden.

/Henrik

krank

Eagle said:
Egentligen är det ju lite antiklimax att involvera RP i kampen mot Imperiet, för de vet ju att de alltid kommer att vinna i slutänden.
Ärschdå, bara om man följer filmerna. Det finns väl inget som hindrar att man låter imperiet vinna i sin kampanj?

Man kan ju alltid involvera spelarna i kampen för imperiet. Stormtroopers är skitskojj att spela, om man gör det på rätt sätt. Sith också, för den delen.

Johan K

Gammal & dryg
Om något nytt ska förändra filmernas gång, så behöver man kanske introducera en ny aktör... en maktfaktor i galaxen som gör sig känd som kommer utifrån eller något ny falang inom imperiets led. Men frågan är var tidslinjen skall brytas så att säga?
Om jag slule göra en sådan inbytning, så skulle det vara i krokarna runt början 4:e filmen. Känns som en bra idé att bryta in nya aktörer där.

Undrar vad som skulle hänt om dödsstjärnan inte blivit förstörd i Episode IV, eller vad som skulle hänt om Luke Skywalker anslöt sig till den mörka sidan för att förenas med Darth.
Jag tror att det hade gått åt hellsike med rebellerna..... =) Eller ja, rebellerna hade nog försvagats rejält, resignerat till nån form av nagel i ögat på Imperiet men inte å mycket mer.

Dilandau

Myrmidon
Genesis said:
Ett klassiskt tips när det gäller etablerade spelvärldar är ju att börja med att göra den till sin egen, att låta spelarna förstå att settingen inte är helig. Mitt tips: börja kampanjen med att döda Luke Skywalker.
Funkar alltid. Döda Luke, döda Elminister, döda Gandalf etc. Mkt effektivt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag började dra i en SW-kampanj för några år sedan som tog sin början i händelserna kring stölden av ritningarna till dödsstjärnan, precis som episod IV. Men med undantaget att Anakin verkligen dödade Padme i vredesmod.

Vi kom dock aldrig så långt att det faktiskt blev spel av. Så jag kan inte rapportera hur det slutade.

Poseur

Swashbuckler
Alltså Star wars universet är så groteskt stort så nog kan du slänga in planeter/stärnsystem osv om du vill.
Stjärnkartorna man kan kolla på liet här och var i böcker och sådant listar de flesta planeter eller system som använts i böckerna och filmerna.
Det finns tusentals planetsystem över som du får trixa och fixa med hur mycket du vill.
Och vill du ha det mörkare, why not. Star wars har ju egentligen ett ganska mörkt tema. Star wars episode 3 säger jag bara.

http://img452.imageshack.us/img452/8701/factfiles139xb6.jpg
Bild på galaxen med några planeter ditsatta. Bilden visar tiden precis före slaget om geonosis.